|
کدخبر: 256928

کمبود تجهیزات پزشکی در آزمایشگاه ها

روزمرگی در آزمایشگاه‌های پزشکی کشور و جای خالی تست‌های تخصصی، کمبود و کیفیت پایین لوله‌های نمونه‌گیری، روی آوردن به روش‌های قدیمی در آزمایشگاه‌ها و معطلی تجهیزات در گمرک، اوضاع نابسامان فعالیت استارت‌آپ‌ها در حوزه آزمایشگاه‌ها و ... از جمله مباحثی است که عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی در گروه آزمایشگاه‌ها به تشریح آن پرداخت.

اجتماعی کمبود تجهیزات پزشکی در آزمایشگاه ها

دکتر محمدعلی برومند در نشستی خبری، گفت: آزمایشگاه یک موسسه اقتصادی است که هم ایجاد اشتغال می‌کند و هم به افراد جامعه خدمت می‌کند ولی علی‌رغم همه اینها که آزمایشگاه ۷۰ درصد در تشخیص بیماری‌ها نقش دارد؛ اما، دید واقعیت‌گرایی به این حرفه وجود ندارد. بیشتر به آزمایشگاه‌ها به عنوان دستگاهِ سیستم نگاه می‌کنند؛ بخصوص با پیشرفت تکنولوژی نقش نیروی انسانی را کوچک می‌بینند و این حالت فعلی رخوت و رکودی که بچه‌های آزمایشگاهی حس می‌کنند حرفشان شنیده نمی‌شود، باید کم شود. آزمایشگاه روزمره با مشکلات مواجه است و محدود به روز خاصی نمی‌شود.

وی افزود: موضوع واضح در آزمایشگاه‌ها این است که تولید کننده و وارد کننده یا مسئولان بیمه و وزارتخانه خودشان در زمینه مشکلات آزمایشگاه‌ها شاکی هستند. این درحالی است که ما با مریض روبرو هستیم و این شکایات در چشم ما است و این کار ما را مشکل کرده است و باعث می‌شود نتوانیم به هدف رضایتِ بیمار برسیم. به نظر می‌رسد سیستم تنظیم کننده همه مجموعه ها نقص دارد.

وی درباره یکی از مشکلات ملموس آزمایشگاه‌ها، اظهار کرد: الان با کمبود لوله‌ نمونه‌گیری مواجه هستیم. استاندارد لوله‌ها کاهش یافته است. قبلا سِت لوله ۴تایی با کیفیت خوب را ۴۵۰۰ تومان می‌خریدیم که الان یک لوله را ۳۵۰۰ یا ۴۵۰۰ می‌خریم که البته کیفیت آن زمان را هم ندارد. از بیمار نمونه می‌گیریم ولی چون ضد انعقاد لوله مناسب نیست، نمونه مریض لخته می‌شود و مجبوری مجددا آزمایش را تکرار کنیم و اصلا مریض متوجه نمی‌شود این مشکل برای لوله است و مشکل را متوجه آزمایشگاه می‌دانند. الان گاهی برای تست‌های تیروئید آزمایشگاه مجبور است از دو کیت مختلف استفاده کند تا پاسخ دقیق‌تری بدهد. به طور کلی کیت‌های وارداتی و تولید داخل، از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند. به عنوان مثال درمورد ویتامین D دقیقا همین اتفاق افتاد؛ از چند برندی که کیت وارد شد تنها یک برند خوب جواب می‌داد و مابقی را آزمایشگاه‌ها راضی نبودند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها