|
کدخبر: 304738

ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی به این گروه

مدیرکل سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در تشریح جزئیات تفاهم نامه همکاری مشترک در برنامه سلامت دهان و دندان دانش آموزان از ارائه خدمات رایگان بهداشتی و درمانی دهان و دندان به دانش آموزان مناطق محروم خبر داد.

آموزشی ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی به این گروه

دکتر زهرا سید معلمی مدیرکل سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان اهمیت سلامت دهان و دندان در جامعه و نقش آن در سلامت عمومی و کیفیت سلامت زندگی مردم، اظهار داشت: به استناد سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر اولویت پیشگیری بر درمان و ارتقای شاخص های سلامت و با هدف کاهش نابرابری در سلامت و توسعه عدالت در سلامت، در زمینه ارتقای سلامت دهان و دندان دانش آموزان برنامه مشترکی را با وزارت آموزش و پرورش منعقد کردیم.

وی با بیان اینکه با پیگیری های مداوم و همکاری های گسترده بین دو وزارت در تدوین این برنامه، "تفاهم نامه همکاری مشترک در برنامه سلامت دهان و دانش آموزان" در مرداد ماه سال ۱۴۰۲به امضای وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش رسید، گفت: جهت ارزیابی این تفاهم نامه مشترک شاخص های بالینی و غیربالینی در حوزه سلامت دهان و دندان تعیین کرده ایم تا میزان دست یابی به اهداف آن مشخص شود. به عنوان مثال، در ابتدای برنامه وضعیت پوسیدگی دندان را مورد اندازه‌گیری قرار می دهیم تا با اجرای برنامه میزان اثربخشی آن با کاهش میزان پوسیدگی مشخص شود.

دکتر سیدمعلمی سه رویکرد اصلی در این تفاهمنامه را ارتقای سواد سلامت دهان دانش آموزان، انجام اقدامات بهداشتی جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان به عنوان یک بیماری شایع در کودکان و سپس ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب و مطلوب به آن ها عنوان کرد.

مدیرکل سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، ارائه آموزش های سلامت دهان و دندان در گروه دانش آموزان ابتدایی، ‌والدین دانش آموزان، اولیای مدرسه و مجریان برنامه، اقدامات پیشگیری از بیماری های دهان و دندان در مدرسه، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به دانش آموزان در مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش وزارت بهداشت و همچنین ارزیابی وضعیت دهان و دندان دانش آموزان در ابتدا و سپس حین اجرای این طرح را از بخش‌های مهم تفاهم نامه همکاری مشترک در برنامه سلامت دهان و دانش آموزان وزارت بهداشت و آموزش و پرورش برشمرد.

وی درباره ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به دانش آموزان در مراکز خدمات جامع سلامت گفت: با توجه به اینکه تعداد مدارس ابتدایی و دانش آموزان از گستره تعداد و امکانات مراکز خدمات جامع سلامت بیشتر است تاکید داریم که از دیگر ظرفیت های نظام سلامت کشور نیز بهره بگیریم.

دکتر سیدمعلمی افزود: بر اساس تعرفه‌های مصوب هیئت وزیران و بیمه های پایه در مناطق روستایی، عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر خدمات دندانپزشکی ارائه شده در بسته خدمتی مراکز خدمات جامع سلامت رایگان خواهد بود.

مدیرکل سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت همچنین از اجرای پیمایش ملی سلامت دهان و دندان با هدف بررسی وضعیت موجود سلامت دهان و دندان دانش آموزان خبر داد.

وی افزود: دستور العمل‌ اجرایی این برنامه نیز از سوی مدیرکل سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت و مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش تهیه و به دانشگاه های علوم پزشکی و ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور ابلاغ شد.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها