|
کدخبر: 304167

اهمیت توجه والدین به بهداشت دهان و دندان کودکان

رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گفت: حتی در صورت مهارت دستی کودک در مسواک زدن، سپردن اعمال مربوط به بهداشت دهان و دندان به خود او منطقی نیست و نقش والدین به صورت نظارتی حتما باید وجود داشته باشد.

سلامت اهمیت توجه والدین به بهداشت دهان و دندان کودکان

وی با بیان اینکه یک محاسبه غیردقیق برای سنجیدن مهارت دستی کودک، استعداد رنگ کردن مابین خطوط است، افزود: اگر کودک این توانایی را به دست آورد که تصاویر را بدون خروج از حاشیه آنها رنگ‌آمیزی کند یعنی مهارتش در مسواک زدن دندان‌ها قابل قبول است و می‌تواند با نظارت والدین مسواک بزند.

رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، در خصوص مسواک مناسب کودکان گفت: مسواکی که برای کودک توصیه می‌شود، دارای سر کوچک و دسته‌ای پرحجم است و الیاف موهای نایلونی آن هم باید نرم باشد تا مانع آسیب زدن به بافت لثه و دندان شود.

این مسئول در پاسخ به این سوال که مراقبت بهداشت دهان و دندان کودک از چه سنی باید آغاز شود، اظهار کرد: بهترین وضع این است که حتی پیش از اینکه دندان‌های شیری کودک شروع به بیرون آمدن کند روزی یک بار با گاز و دستمال مرطوب پاک‌سازی شود.

رضایی این کار را موجب جلوگیری از تجمع میکروب‌هایی که باعث پوسیده شدن دندان‌ها می‌شوند، عنوان کرد و افزود: علاوه بر بهداشت دهان، این کار به عادت تمیز کردن دندان به وسیله کودک پس از روییدن دندان‌های جلویی کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: والدین باید سعی کنند از دوران کودکی اهمیت دادن به بهداشت دهان و دندان کودک را به آنها آموزش دهند و به این موضوع اهمیت ویژه‌ای قائل شوند.

رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، با بیان اینکه والدین باید نحوه درست مسواک زدن را به کودکان آموزش دهند و آنها را به رعایت اصول بهداشت دهان و دندان تشویق کنند، گفت: اغلب کودکان حوصله چنین فعالیت‌هایی را ندارند و خیلی سرسری این کار را می‌کنند؛ به همین دلیل خطاهایی پیش می‌آید که حاصل آن پوسیدن دندان و بیماری لثه است.

رضایی اظهار کرد: مراقبت کردن از دندان‌ها و لثه در دوران کودکی باعث رشد صحیح لثه‌ها می‌شود و نظم و ترتیب دندان‌ها در بزرگسالی نتیجه آن خواهد شد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها