|
کدخبر: 270011

انتقاد از نظام تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: روش فعلی سنجش و پذیرش نظام تعلیم و تربیت آموزش و پرورش را ضعیف کرده و منشا تبعیض اجتماعی فراگیر است.

سعیدرضا عاملی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: متاسفانه روش فعلی سنجش و پذیرش ما هم آموزش و پرورش را از کارکرد اصلی‌اش خارج کرده هم دانشگاه‌ها را؛ به طوریکه متوسط معدل دیپلم دانش آموزان به ۱۲.۰۵ رسیده است یعنی دانش آموزان ترجیح می‌دهند زمانشان را برای شرکت در کلاس‌های تست زنی کنکور صرف کنند تا اینکه دروس دبیرستان را بخوانند، به دلیل تاکید صد در صدی بر مهارت تست زنی، دانش آموزانی ورودی به دانشگاه، از توانمندهای جامع برخوردار نیستند و دانشگاه ها از این وضعیت راضی نیستند.

وی افزود: با این توصیف، آموزش و پرورش که یک مرجع برای ایجاد کیفیت آموزشی و تقویت عمق یادگیری است، در این کارکرد ضعیف شده و از سویی دیگر دانشگاه‌ها که پذیرنده دانشجویان هستند نقشی در پذیرش دانشجو ندارند، یعنی می‌توان گفت آموزش و پرورش نقشی در سنجش ندارد و دانشگاه‌ها هم نقشی در پذیرش ندارند که این پیامد منفی روش ارزیابی فعلی است.

عاملی با اشاره به سهم آموزش و پرورش و معدل دبیرستان در سنجش سال‌های بعد داوطلبان کنکور، ادامه داد: با اجرای مصوبه جدید سیاست های سنجش و پذیرش دانشجو، هم نقش آموزش و پرورش اهمیت پیدا می‌کند و دانش آموزان مجبور هستند که دروس دبیرستان را جدی بگیرند و فقط به ۴ ساعت آزمون سراسری فکر نمی کنند.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی از تغییر روند پذیرش دانشجویان از سوی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: برای پذیرش دانشجویان وزارت علوم موظف شده که ظرف ۶ ماه برنامه خود را ارائه دهد.

محرومیت فراگیر دانش آموزان مناطق محروم از ورود به دانشگاه‌های برتر

عاملی در خصوص غیرعادلانه بودن روش فعلی سنجش و پذیرش و محرومیت فراگیر دانش آموزان مناطق محروم از ورود به دانشگاه‌های برتر گفت: متاسفانه ۸۰ درصد ورودهای رشته های پرطرفدار متعلق به دهک بالای کشور است و دهک‌های یک تا هفت که کم درآمدهای را تشکیل می دهد فقط ۲۰ درصد از این ظرفیت را به خود اختصاص داده اند.

متاسفانه مشاورهای کنکور و کلاس‌های کنکور امروز به طور متوسط ۱۰۰ میلیون تومان برای خانواده‌ها هزینه دارد و در نهایت فاقد سواد عمیق و تعلیم و تربیت متناسب با ارزش های دین مبین اسلام است.

دوستان نگران ظلم فراگیر به مناطق محروم کشور نیستند؟

بر اساس داده های رسمی، ۵۶ درصد قبولی پزشکی و ۶۲ درصد قبولی‌های رشته کامیپوتر متعلق به دهک ۱۰ اقتصادی است، آیا دوستان نگران این ظلم فراگیر به مناطق محروم کشور نیستند.

وی تاکید کرد: آینده ایران هم در تامین عدالت اجتماعی و هم در استقرار نظام تعلیم و تربیت اسلامی و هم در پیشرفت ایران عزیز بستگی به آموزش و پرورش توانمند دارد، سزاوار نیست که ما در همین سال مالی ۱۴۰۱، ۱۵۶ هزار میلیارد تومان به آموزش و پرورش اختصاص دهیم و همزمان نقش آموزش و پرورش را در سنجش و ارزیابی توان علمی و تربیتی صفر کنیم.

عاملی در پایان تاکید کرد: رئیس محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعضاء محترم بر رعایت عدالت فراگیر در مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی تاکید دارند و یکی از دغدغه‌های اصلی ایشان در تصویب سیاست‌های سنجش و پذیرش دانشجو رعایت عدالت و خصوصا توجه به مناطق محروم و اقشار کم درآمد جامعه بود.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها