|
کدخبر: 228492

تاثیر رتبه بندی معلمان روی بودجه آموزش و پرورش

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: انتظار ما در زمینه توجه به بودجه آموزش و پرورش بیشتر است زیرا رتبه‌بندی نباید موجب شود از آن اصل و رشدی که در بودجه باید داشته باشیم، غافل شویم.

آموزشی تاثیر رتبه بندی معلمان روی بودجه آموزش و پرورش

 قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره سهم بودجه آموزش و پرورش در لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: برای بودجه آموزش و پرورش عددی در نظر گرفته شده است (البته تخصیص ما حتما بیش از این رقم خواهد بود)، امسال این عدد در بودجه به استثنای بودجه رتبه‌بندی معلمان، که به طور جداگانه ۲۵ هزار میلیارد در نظر گرفته شده، اعمال خواهد شد. در خصوص موضوع بودجه مورد نظر رتبه بندی، ما منتظریم تا ببینیم شورای نگهبان با آن چه کاری خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: بودجه امسال نیز در نهایت ۱۳۱ هزار میلیارد شد، یعنی اگر این عدد ۲۵هزار میلیارد رتبه‌بندی و با آن ۱۳۱ هزار میلیارد جمع کنید یک عدد قابل توجهی خواهد شد، اما سرجمع انتظار ما بیشتر از اینهاست.

احمدی لاشکی با تاکید بر اینکه رتبه‌بندی نباید موجب شود از رشد بودجه غافل شویم گفت: همانطور که عنوان شد انتظار ما در زمینه توجه به بودجه آموزش و پرورش بیشتر است، زیرا رتبه‌بندی نباید موجب شود از آن اصل و رشدی که در بودجه باید داشته باشیم، غافل شویم. اکنون ما در حال رایزینی در زمینه بودجه هستیم. همچنین مقایسه ادوار و سال‌های گذشته نیز انجام می‌شود. به طور کلی امیدواریم بعد از تحلیل، ما بتوانیم آمار دقیق‌تری داشته باشیم.

لاشکی درباره رشد بودجه نسبت به سال گذشته گفت: متاسفانه ما بدهی ادوار گذشته مواجه هستیم و عدد امسال برای پاداش بازنشستگان پایان خدمت فرهنگیان حدود ۱۶ هزار میلیارد در نظر گرفته شده است. این میزان پاداش است و کسی که ۳۰ تا ۳۵ زحمت کشیده باید پاداش خود را دریافت کند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در خصوص تامین هزینه پاداش پایان خدمت فرهنگیان گفت: با تلاش فراوان، سعی شد این میزان برای پاداش پایان خدمت فرهنگیان نهایی شود تا ما بتوانیم پاداش‌ها را پرداخت کنیم؛ که تا کنون توانستیم حدود شش هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان که تامین شده را پرداخت کنیم.

وی با اشاره به جمعیت بازنشستگان و میزان پاداش که رو به افزایش است گفت: طبیعتا میزان این عدد در سال بعد بیشتر خواهد بود، زیرا برخی بازنشستگان چند سالی است که منتظر مانده‌اند و قرار است که این‌ها یک سال دیگر هم باشند، از این رو باید برای آن زمان برنامه ریزی کرد.

احمدی لاشکی افزود: در بودجه این عددی که به ما اعلام شد ۱۶ هزار میلیاردش پاداش پایان خدمت برای سال آینده است و ۲۵ هزار میلیارد هم برای رتبه‌بندی اعلام شده، که به طور کلی ۱۳۱ هزار میلیارد هم که در ردیف بودجه در نظر گرفته شده بود. اما یادمان باشد، هشت هزار میلیارد از این اعداد از درآمد اختصاصی ماست که این از محل فروش اموال به دست می‌آید یعنی ما از طرف خودمان آن را تامین می‌کنیم.

معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش درباره سهم این وزارت خانه در بودجه جدید گفت: سهم آموزش و پرورش نسبت به کل بوجه دولت به این شرح است؛ در اعتبارات هزینه ما ۱۶.۴ درصد و درآمد اختصاصی ۶.۱۲ درصد بوده، اما در تملک دارایی‌ها و سرمایه‌ها ما متاسفانه ضعیف هستیم و این عدد ۲.۳ درصد است. در مجموع این سهم برای آموزش و پرورش ۱۲.۸ درصد است.

وی در ادامه تاکید کرد: انتظار ما این است که این سهم خیلی باید بالاتر برود. وقتی ایران را با کشوری مانند کره جنوبی را مقایسه می‌کنم می‌بینم که این سهم برای آن‌ها نسبت به بودجه دولت حدود ۲۰ درصد است؛ بنابراین ما باید بتوانیم آن سهم را افزایش دهیم تا سپس سند تحول نیز قابلیت اجرا داشته باشند. البته ممکن ست که بخشی از سند تحول بنیادین به پول نیازی نداشته باشد، اما قطعا بخشی دیگری از آن نیز به پول نیاز دارد.

احمدی لاشکی در پاسخ به این سوال که کل بدهی ادوار چقدر محاسبه شده است؟ گفت: در حال حاضر آمار جدیدی نداریم، اما فکر میکنم طبق همان آماری که تا چند ماه گذشته داشتیم حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان بوده که به سال ۱۴۰۰ هم انتقال پیدا کرد.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر