|
کدخبر: 226094

نظر شورای نگهبان درباره رتبه‌بندی معلمان

لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس شورای اسلامی روز گذشته یعنی ۲۴ آذر ماه مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت و به شورای نگهبان ارسال شد.

 قانون اساسی در اصل ۹۴ لازم دانسته است که تمام مصوبات مجلس شورای اسلامی جهت ‌بررسی به شورای نگهبان ارسال شود. این اصل می­گوید: «کلیه‌ مصوبات‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ باید به‌ شورای‌ نگهبان‌ فرستاده‌ شود.

شورای‌ نگهبان‌ موظف‌ است‌ آن‌ را حداکثر ظرف‌ ده‌ روز از تاریخ‌ وصول‌ از نظر انطباق‌ بر موازین‌ اسلام‌ و قانون‌ اساسی‌ مورد بررسی‌ قرار دهد و چنانچه‌ آن‌ را مغایر ببیند برای‌ تجدیدنظر به‌ مجلس‌ بازگرداند. در غیر این‌ صورت، ‌ مصوبه‌ قابل‌ اجرا است‌.» شورای نگهبان در اظهارنظر، از محدودیت زمانی برخوردار است و باید حداکثر ظرف مدت ده روز از تاریخ وصول، آن را بررسی نماید و اگر مغایرتی با قانون اساسی یا احکام شرعی در آن مشاهده کرد، جهت تجدید نظر به مجلس گزارش کند.

قانون اساسی، سکوت و عدم اظهار نظر شورای نگهبان در طول ده روز را به منزله تأیید آن تلقی کرده است. ممکن است‌ به دلیل تراکم کار یا حجم بالای مصوبات مجلس، شورای نگهبان قادر نباشد ظرف ده روز مصوبه را بررسی کند و مهلت ‌بیشتری لازم داشته باشد؛ در این صورت، می‌‌تواند حداکثر ده روز دیگر مهلت ‌بخواهد که اصطلاحاً به آن «استمهال‌» گفته می‌شود.

بدین ترتیب، هرگاه شورای نگهبان پس از ده روز یا در صورت استمهال پس از بیست روز راجع به مصوبه­‌ای اظهار نظر نکرده باشد، این مصوبه قابل اجرا تلقّی خواهد شد. مصوبات مجلس شورای اسلامی اگر مورد تأیید شورای نگهبان قرار گیرند، برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شوند، بعد از آن وزارت آموزش و پرورش مکلف است با دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش و با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور ظرف یک ماه پس از ابلاغ این قانون آیین نامه رتبه‌بندی و ارتقاء معلمان را بر اساس مفاد این قانون تعیین و به تصویب هیأت وزیران برساند. البته تا پیش از تدوین این آیین‌نامه و تصویب هیات وزیران، رتبه‌بندی قابلیت اجرا ندارد.

حالا بعد از گذشت یک دهه از مطرح شدن این طرح، از همیشه به اجرایی شدن رتبه‌بندی معلمان نزدیک‌تریم، طرحی که اگر درست اجرا شود، فرهنگیان کشورمان سر و سامان خواهند گرفت.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • معلم ارسالی در

    دزدهای مال مردم خور خدا عذابتان را زیاد کند الهی امین

  • ناشناس ارسالی در

    شورای نگهبان محترم شمایی که بالاترین نها د در نظام هستی باید همانند سازی حقوق باز نشستگان فرهنگی را در این لایحه پگنچانید والا از نظر عدالت حق وحقوق این مظلومان ر ا به به راحتی آب خوردن پایمال کرده‌اید خ دا ازحق مظلوم نمی گذرد لطفاً به گوش شورا ی نگهبان برسانید و کرده گناه کردهاید

  • ناشناس ارسالی در

    فقط و فقط به گوش شورای نگهبان برسانید با این این پنج میلیون تومان جواب خرج ومخارج وتوقعات بچه ها را چه بدهم اعصاب م خیلی خرد است مگر بازنشستگان فرهنگی پا شاغلان چه فرقی دارند هر دو معلم هستند لااقل بازنشسته کرد را به ده میلیون برسانید مسلمانان

  • ناشناس ارسالی در

    عدالت یعنی در کشور فقیر نداشته باشیم همه اقشار حقشان هست مسکن شغل وبهداشت داشته باشند

  • ناشناس ارسالی در

    عدالت یعنی نباید فقیری بماند و همه فقرا باید بمیرند( معاون اول ریس جمهور جناب حس ن روحانی) عدالت یعنی انهاییکه می گویند حقوقمان کم است بروند و کی گفته بپانند( ریسجمهور روحانی)

  • مجاهد ارسالی در

    سلام اولا مربی پایه یک کارش تدریس نیست و وجود خارجی ندارد دوما لیسانس با فوق لیسانس هیچ فرقی نداره سوما اگه قراره 80درصد حقوق اساتید ندید نوشتن 4 کتاب و 6 مقاله و پژوهش برا گرفتن رتبه دیگه چیه

  • معلم ارسالی در

    لایحه رتبه بندی معلمان هم مغایرت قانونی دارد با قانون برنامه توسعه چون همه معلم ان را همتراز شغل مشابه یعنی هیت علمی نکر ده و فقط بخشی از معلمان را همتراز کرده و هم مدیریت با شرع مقدس اسلام دارد زیرا ت وزیع ناعادلانه ریال را در خود دارد.

  • ب.ن ارسالی در

    رتبه بندی نیست کلک بندی است چرا برای همه وزارت خانه ها پول هست فوق العاده خاص هست برای جامعه مظلوم فرهنگیان نیست آیا عدالت اجتماعی همین است

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها