|
کدخبر: 225379

افزایش ۶۰ درصدی حقوق معلمان در راه است

با تعلل نماینده‌ها و دولت در خصوص تصویب این لایحه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در اطلاعیه‌ای از معلمان خواست دست به اعتراض بزنند تا بلکه صدایشان به گوش مجلسی‌ها برسد. معلمان از هر طریقی که توانستند با ترک کلاس و بستن شبکه شاد در یک تحصن سراسری شرکت کردند.

 براساس گزارش خبرگزاری‌ها دو روز است معلمان در شهر‌های مختلف ایران دست به اعتصاب و برگزاری تجمع در اعتراض به تاخیر شدید مجلس در پیگیری طرح رتبه‌بندی معلمان زده‌اند. این تجمعات در دو روز گذشته علاوه بر تهران، در شهر‌هایی از جمله یزد، سقز، مریوان، کرمان، قم و… برگزار شده است و دیروز هم معلمان در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی دست به تجمع زده‌اند. مهم‌ترین اعتراضات معلمان به عدم اجرای کامل طرح همسان‌سازی بازنشستگان مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری و اختصاص تنها ۵/۱۲ هزار میلیارد تومان برای طرح رتبه‌بندی معلمان است که از نظر معلمان معترض این کار نوعی «سرهم‌بندی» تلقی می‌شود.

با تعلل نماینده‌ها و دولت در خصوص تصویب این لایحه «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان» در اطلاعیه‌ای از معلمان خواست دست به اعتراض بزنند تا بلکه صدایشان به گوش مجلسی‌ها برسد. معلمان از هر طریقی که توانستند با ترک کلاس و بستن شبکه شاد در یک تحصن سراسری شرکت کردند. در کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی مرتبط با اخبار صنفی معلمان هشتگ‌هایی، چون «تحصن سراسری معلمان» خودنمایی کرده و هدف آن است تا از اعضای کمیسیون آموزش و همچنین وزیر آموزش و پرورش درخواست کنند، نسبت به وضعیت حقوق خود رسیدگی‌های لازم را انجام داده و رتبه‌بندی فرهنگیان را به صورت عادلانه اجرایی کنند.

برخی شعار‌های نوشته شده در پلاکارد‌های در دستان معلمان عبارت بود از: رتبه‌بندی معلمان، توجیهی برای حقوق پایین نومعلمان؛ ابتدا همسان‌سازی حقوق سپس رتبه‌بندی، بدون در نظر گرفتن سابقه، برای ایجاد رقابت و انگیزه؛ در نظر گرفتن حقوق سه میلیون تومانی در سال جدید برای جوان نظام تعلیم و تربیت بر مبنای کدام بند سند تحول است؟ علیرضا کریمی‌فیروزجایی عضو هیات‌رییسه مجلس از برخورد نیرو‌های امنیتی در این تجمع ابراز بی‌اطلاعی کرد، اما اصل اعتراض و اعتصاب معلمان را تایید کرد.

افزایش حقوق معلمان

عضو کمیسیون آموزش مجلس با تایید این مساله که مهم‌ترین اعتراض معلمان، تاخیر در نهایی شدن طرح رتبه‌بندی است، گفت: مطالبه‌گری حق مسلم معلمان و تشکل‌های صنفی آنهاست، ولی طرح رتبه‌بندی معلمان قطعا در آینده نزدیک در مجلس شورای اسلامی تصویب خواهد شد و دیروز هم به دلیل حضور رییس‌جمهور در صحن مجلس، فرصت بررسی این طرح فراهم نشد.

وی ادامه داد: با اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، حقوق آن‌ها بین ۱۵ تا ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت. علت اصلی تاخیر در اجرای این طرح نیز آن است که دولت قبل حدود هشت سال کوچک‌ترین گامی در این زمینه برنداشت و در ماه‌های آخر فعالیت دولت، تازه این لایحه به مجلس ارائه شد و ما به دنبال تامین منابع لازم برای بار مالی آن هستیم. وی در پایان تصریح کرد: معلمان به عدم اجرای کامل طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان برای معلمان بازنشسته نیز اعتراض دارند که ما این مطالبه را هم قطعا در مجلس شورای اسلامی پیگیری خواهیم کرد.

رتبه‌بندی معلمان همراه با اشکالات فراوان است!

رتبه‌بندی معلمان در راستای بررسی صلاحیت حرفه‌ای و عملکردی معلمان مبتنی بر رویکرد رقابت سازنده شکل‌گرفته است تا بتواند منجر به افزایش کیفیت و بهبود عملکرد معلمان شود. اما کم‌توجهی به‌صورت مساله طرح رتبه‌بندی معلمان، نگاه صرف اقتصادی به آن و تبدیل یکی از قطعات پازل تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش به مساله‌ای سطحی و سیاسی، موجب به حاشیه رفتن نظام رتبه‌بندی معلمان شده است.

مهرداد ویس‌کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: به نظرم لایحه رتبه‌بندی معلمان دارای اشکالات زیادی است. به طور مثال ماده ۴ (تخصیص رتبه‌ها) دارای ابهام است. در ماده ۴ لایحه رتبه‌بندی معلمان که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده، مقرر گردیده است ۷۵ درصد معلمان در رتبه‌های ۳ تا ۵ و ۲۵ درصد معلمان در رتبه‌های ۱ و ۲ قرار بگیرند.

وی افزود: از دیگر ابهامات لایحه رتبه‌بندی معلمان ماده ۸ این لایحه است. تعریف و تعداد مشمولان لایحه رتبه‌بندی شامل عدم بیان تعریف مشخص از واحد آموزشی یا تربیتی و عدم شفافیت وضعیت معلمان شاغل در سمت‌های اداری (۹۰ درصد شاغلان سمت‌های اداری وزارت آموزش‌وپرورش معلمان هستند) ازجمله ابهامات ماده ۸ لایحه رتبه‌بندی معلمان ذکر شده است.

این نماینده مجلس اظهار کرد: براساس این لایحه دوره‌های ضمن خدمت، شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای و عملکرد رقابتی، سنوات تجربه معلمی، آخرین مدرک تحصیلی و کسب امتیازات لازم در یکی از رتبه‌های پنج گانه قرار خواهند گرفت و هر فردی که معلمی در رشته شغلی‌اش، درج شده باشد مشمول رتبه‌بندی می‌شود.

معیشت معلمان در گرو اجرای لایحه رتبه‌بندی

ابراهیم سحرخیز معاون سابق متوسطه سازمان آموزش‌وپرورش گفت: معلمان به حق دست به اعتراض زدند و دولت باید به وضعیت معیشت و منزلت آن‌ها توجه بیشتری کند. آقای رییسی به معلمان وعده دادند که یک بار برای همیشه بی‌عدالتی را حل کنند. این در حالی است که امروزه بی‌عدالتی منجر به فقدان احساس کرامت در معلم‌ها شده است. البته گرفتاری‌های معیشتی، معضلات اقتصادی و تورم زیاد آحاد ملت را درگیر کرده، اما در حال حاضر معلم‌ها از یک تبعیض بزرگ رنج می‌برند.

در بین عائله دولت و حقوق‌بگیران معلمین از کمتر میزان دریافتی برخوردارند و در این مدت کسی به داد آن‌ها نرسیده است. به همین دلیل امروزه شاهد اعتراضات گسترده صنفی معلمین در سراسر ایران هستیم. سال‌هاست هیچ دولتی برای بهبود معیشت معلمان قدمی برنداشته و همین امر نشان‌دهنده تبعیض آشکار در بین آن‌ها است. این در حالی است که تبعیض و نابرابری در فضا‌های آموزشی اثرگذار است و معلمان را بی‌انگیزه کرده است.

وی افزود: وقتی دولت صراحتا اعلام می‌کند میانگین دریافتی کارکنان بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است و میانگین دریافتی معلمان هنوز به ۷ میلیون تومان نمی‌رسد، نشان‌دهنده شکاف عمیق حقوق‌های دریافتی است. البته بنده بر این عقیده نیستم که حقوق ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومانی عدد معقولی است، زیرا او هم هنوز به خط فقر اعلامی نمی‌رسد. اما معلم‌ها به عنوان یک عنصر حیاتی در محیط آموزش و پرورش باید احساس کرامت کنند. امروزه معلمین از کمترین دریافتی برخوردار هستند.

با وجود اینکه اعتراضات معلمین رسانه شده، اما هنوز اقدام موثری صورت نگرفته است. این در حالی است که برخی از سازمان‌ها بی‌سروصدا قانون مصوبه مجلس را دور می‌زنند و حقوق‌های نجومی به کارمندانشان پرداخت می‌کنند؛ بنابراین برخی از کارکنان دولت که نمی‌خواهم نام ببرم از حد قانونی هم بیشتر دریافتی دارند و این یک تبعیض آشکار در بین حقوق‌بگیران دولت است. اما دریافتی معلم‌ها زیر هفت میلیون تومان است، یعنی قشر معلمان زیر خط فقر به‌سر می‌برند.

 

مجلس بعد از گذشت هشت سال نتوانسته با دولت به توافقی برسد تا بحث رتبه‌بندی را به یک جایی برساند تا حداقل این شکاف و تبعیض را پر کند؛ بنابراین تا زمانی که قضیه رتبه‌بندی معلم‌ها و احساس کرامت و منزلت آن‌ها ترمیم نشود، نباید از آموزش و پرورش انتظار تحویل و حرکت رو به جلو داشته باشیم.

این کارشناس آموزش و پرورش اظهار کرد: دولت نمی‌تواند به دلیل کمبود بودجه لایحه رتبه‌بندی معلمان را پشت گوش بیندازد. نباید به عنوان پدر خانواده بین حقوق‌بگیران دولتی تبعیض قائل شود. چه بسا معلمان خواهان حق خود هستند نه بیشتر از آن، بنابراین در چنین وضعیتی رسیدگی به خواسته‌های آن‌ها باید در اولویت مجلس و دولت قرار بگیرد.

متاسفانه طی هشت سال گذشته دولت روحانی هیچ قدمی برای اجرایی این طرح برنداشته و در واقع در تمام این سال‌ها وقت‌کشی شده است؛ بنابراین امیدوارم دولت آقای رییسی بدون بهانه‌جویی این لایحه را اجرای کند، چرا که در حال حاضر معیشت معلمان در گرو تصویب و اجرایی لایحه رتبه‌بندی است.

آن‌ها خواهان رسیدگی به وضعیت حقوق و رتبه‌بندی فرهنگیان به صورت عادلانه هستند؛ بنابراین آقای رییسی که شعار رفع بی‌عدالتی در جامعه را می‌دهد بهتر است از همین امروز یک بار برای همیشه به مشکلات معلم‌ها پایان دهد.

 

منبع: جهان صنعت
  • ناشناس ارسالی در

    نه خدایی۶۰درصد توراخدا دروغ گو بسه مسولان محترم

ارسال نظر