|
کدخبر: 212832

انتقاد تند یک نماینده به مشکلات معلمان حق التدریس و خرید خدمت

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در کشور ما سال های بسیاری است که درباره آموزش و پرورش فقط حرف زده شده و اقدام صحیح اجرایی و عملیاتی صورت نگرفته است.

آموزشی انتقاد تند یک نماینده به مشکلات معلمان حق التدریس و خرید خدمت

اردشیر مطهری در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع رتبه بندی معلمان ییان کرد: مهمترین سرمایه هر کشوری نیروی انسانی سالم، آموزش دیده و کارآمد و پویاست و امروز کشورهای پیشرفته و حتی اغلب کشورهای در حال توسعه به این درک درست رسیده اند که پیشرفت واقعی جز از طریق توجه و تقویت آموزش و پرورش که سازنده این سرمایه مهم است، ممکن نیست و نتیجه این راهبرد جایگاه ارزشمندی است که تمام کشورهای پیشرفته برای آموزش و پرورش و معلمان خود قائل هستند.

وی در ادامه افزود: متاسفانه در کشور ما سال های بسیاری است که درباره آموزش و پرورش فقط حرف زده شده و اقدام صحیح اجرایی و عملیاتی صورت نگرفته است. در دولت های قبل پرداخت بدهی حق التدریس ناچیز معلمان آن هم با تاخیر مانند فتح الفتوح اطلاع رسانی شده و با اینکه رتبه بندی معلمان هنوز نه تصویب شده و نه اجرا، آنقدر تکرارش کردند که بعید است شهروندی تا به حال واژه رتبه بندی معلمان به گوش او نخورده باشد.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آنقدر مشکل برای آموزش و پرورش تلمبار شده که ساعت ها زمان فقط برای بیان آن لازم است، خاطرنشان کرد: تعدد انواع آموزشگاه ها با نام های دولتی، نمونه، غیرانتفاعی، تیزهوشان و امثال آن که اکنون علاوه بر دانش آموزان برای معلمان نیز شائبه درجه یک و دو بودن را ایجاد نموده و همین مدارس خاص به مافیای کنکور هم دامن زده، از جمله آنها است.

مطهری افزود: انواع و اقسام نظام های آموزشی که هر چند سال تغییر کرده و هنوز هم امکان تغییر دارد، تغییر دائمی کتب درسی که در بسیاری موارد و به زعم کارشناسان به کاهش کیفیت کتاب انجامیده، عدم هدایت تحصیلی صحیح و هدفمند دانش آموزان بین هنرستان ها و رشته های نظری بدون توجه به علایق و توانمندی های آنان، دخالت ارگان های دیگر در کار آموزش و پرورش به جای وظیفه ذاتی حمایت آن مشکلات عدیده معلمان حق التدریس و خرید خدمت که نه حقوق و بیمه مناسبی دارند و نه حتی می دانند که سال بعد معلم خواهد ماند یا خیر و هم خود درگیر استرس ناشی از عدم امنیت شغلی هستند و هم ناخواسته این استرس را به دانش آموزان و جامعه منتقل می کنند نیز از دیگر مشکلات این حوزه است.  

وی در ادامه گفت: ناکارآمدی واضح و ملموس بیمه تکمیلی شاغلین و بازنشستگان فرهنگی که نه تنها خدمات مناسبی جهت سلامت جسمی آنها ارائه نمی دهد بلکه سلامت روحی آنها و شان و شخصیت آنها را نیز تحت الشعاع قرار داده است، عدم هماهنگی و هم ترازی حقوق شاغلین و بازنشستگان، بلاتکلیفی و بعضا فساد در زیرمجموعه هایی چون صندوق ذخیره فرهنگیان که علاوه بر دور بودن از رسالت خویش، اعتماد فرهنگیان را هم مخدوش کرده است؛ اینها تنها گوشه ای از کتاب قطور مشکلات این مجموعه بسیار مهم و انسان ساز است که سال هاست همه از وجود آن آگاه هستند، اما با بی تفاوتی به تاثیر منفی آن در آینده این مملکت به آسانی از کنار آن گذشته اند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بیان کرد: ایشان بارها درباره شأن و منزلت رفیع معلمان و نقش بی بدیل آموزش و پرورش در رشد و بالندگی کشور تذکر داده اند و در یکی از دیدارها با فرهنگیان فرموه اند «نگاه به معلم باید نگاه تکریم آمیز باشد». بسیاری از مشاغل گوناگون با جلوه گری های گوناگون وجود دارند که همه اینها از شان و حرفه تعلیم جایگاه پایین‌تری دارند.

مطهری با اشاره به اینکه آموزش و پرورش جایی است که علم سازان، تمدن سازان و مدیران آینده از اینجا به وجود خواهند آمد، گفت: اینگونه نیست که خیال کنیم که آموزش و پرورش فقط هزینه برای ما دارد، بلکه دستاوردهایی بزرگتر از دستاوردهای آموزش و پرورش وجود ندارد.

وی در ادامه خطاب به نمایندگان و دولت بیان کرد: همه ما مدیون آموزش و پرورش هستیم و بدهکار معلمان شریفمان هستیم. از محضر فرهنگیان عزیز عذرخواهی می کنم که اینگونه می گویم، اما حرف و درد را باید گفت. امروز معلمی که عمری با عزت و شرافت زندگی کرده و خالصانه و از جان برای رشد و پرورش ما و فرزندانمان زحمت کشیده به دلیل فقر و نجابتش مظلوم واقع شده است و برای تامین زندگی مجبور به کار در آژانس و فروشندگی مغازه شده است. امروز دبیر بازنشسته ای که سال ها گچ تخته خورد و پزشک، مهندس، وزیر و نماینده به جامعه تحویل داده در تامین هزینه درمان خود درمانده است.

وی در پایان گفت: همه شغل ها شریف هستند اما چه کسی می گوید معلم خرید خدمتی که بیش از ده سال در ایوانکی تدریس کرده، همچنان امنیت شغلی ندارد؟

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها