|
کدخبر: 212548

چرا تحصیل رشته دامپزشکی در کانادا انتخاب خوبی است؟

در کانادا، دامپزشکان در کلینیک‌های حیوانات از حیوانات خانگی مراقبت می‌کنند اما علاوه بر این در محیط‌های دیگری نیز مشغول به کار هستند. دامپزشکان دام‌ها را در مزارع و دامداری‌ها معاینه می‌کنند، از کارخانه‌های فرآوری مواد غذایی بازرسی می‌کنند و در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی دولتی و خصوصی مشغول پژوهش و فعالیت هستند. در واقع دامپزشکان برای محافظت از سلامتی حیوانات و انسانها آموزش دیده‌اند.

ادامه تحصیل در رشته دامپزشکی در کانادا، یکی از محبوب‌ترین و سودمندترین گزینه‌های شغلی برای دوستداران حیوانات است؛ بنابراین اگر به حیوانات علاقه‌مند هستید، دلایل بسیاری برای ادامه دادن شغل خود به عنوان دامپزشک خواهید داشت.  اگر به تحصیل رشته دامپزشکی در کانادا علاقه‌مندید میتوانید از مشاوره همکاران ما در اپلای استار در زمینه ادامه تحصیل و اخذ پذیرش در رشته دامپزشکی بهره‌مند شوید.

کمک به حیوانات

یکی از بزرگترین مزایای شغل دامپزشکی، یافتن فرصتی برای ارتقاء سطح سلامت و رفاه حیوانات  بیمار است. می‌توانید رنج حیواناتی که دچار آسیب‌های روحی یا بیماری‌های مزمن شده‌اند را تسکین دهید. انجام جراحی‌های معمول عقیم سازی نیز می‌تواند با کاهش جمعیت به اکوسیستم جامعه شما کمک کند. 

شغل جالب

روزهای زندگی دامپزشکان شبیه به یکدیگر نیست. شما می‌توانید انواع مختلف حیوانات را بررسی کرده و آسیب‌ها و مشکلات مختلف را ببینید و از بسیاری از ابزارهای تشخیصی برای تعیین بهترین برنامه درمانی استفاده کنید. بنابراین یک برنامه زمانی هیجان انگیز را در پیش دارید و هرگز نمی‌دانید در طول روز در کلینیک دامپزشکی چه چیزی را تجربه خواهید کرد.

درآمد عالی

دامپزشکی یکی از مشاغل مربوط به حیوانات است که می‌تواند درآمد بالایی داشته باشد. اگرچه باید تمام هزینه‌های تحصیلی برای اخذ مدرک (doctor of veterinary medicine)DVM را در نظر بگیرید. متوسط درآمد دامپزشکان از ابتدای سال ۲۰۱۹، ۸۹ هزار دلار است و حقوق آنها بین ۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار دلار در سال است. کسانی که آموزش‌های تخصصی اضافه دیده باشند یا دارای برد تخصصی باشند، می‌توانند حقوق بیشتری نیز داشته باشند.

تعامل در جامعه

دامپزشکان به دلیل ویزیت کردن حیوانات، در قرارهای ملاقات مختلف و شرایط اضطراری قرار می‌گیرند و با بسیاری از اعضای جامعه تعامل دارند. آنها همچنین فرصتی برای آموزش و دادن مشاوره به صاحبان حیوانات درباره انواع مسائل مهم بهداشتی مانند برنامه عقیم سازی و تغذیه مناسب برای حیوانات دارند.

حل مسئله

برای ارزیابی هر مورد باید کارهای پیچیده انجام داد. لذت بردن از چنین چالش‌هایی یکی از ویژگی‌های اصلی یک دامپزشک است. بدیهی است که حیوان نمی‌تواند توضیح دهد که چه چیزی او را آزار می‌دهد؛ بنابراین دامپزشک باید بر اساس معاینه فیزیکی، انجام آزمایش‌ها و توضیحات صاحب حیوان، مشکل او را تشخیص دهد. 

استقلال حرفه ای

اگرچه ممکن است برای شروع، در یک کلینیک کار کنید. اما این گزینه وجود دارد که به صورت مستقل هم فعالیت کنید. انجام فعالیت مستقل برای یک دامپزشک حتی می‌تواند با فعالیت تلفنی محقق شود. اگر قصد توسعه کار خود را دارید یا اگر دامپزشکی را می‌شناسید که قصد بازنشستگی دارد، می‌توانید به جای او در یک کلینیک شریک شوید. برنامه کاری اکثر دامپزشکان، انعطاف پذیری بسیاری دارد و این امر استقلال شغلی آنها را افزایش می‌دهد.

یادگیری به صورت مادام العمر

در حرفه دامپزشکی، یاد گرفتن مسائل و چیزهای جدید هرگز متوقف نمی‌شود. برای تمدید مجوز فعالیت، باید به صورت مداوم به تحصیل خود ادامه دهید و اکثر دامپزشکان تمایل دارند تکنیک‌ها و نوآوری‌های جدید در عرصه فعالیت خود را بیاموزند؛ حتی اگر هیچ الزام رسمی برای آن وجود نداشته باشد.

این صنعت به طور مداوم در حال پیشرفت است و مهم است که از آخرین پیشرفت‌های موجود مطلع باشید تا بتوانید بهترین مراقبت‌های ممکن را برای مراجعان خود ارائه دهید. دامپزشکان همچنین می‌توانند برد تخصصی که در بسیاری از نواحی به آموزش زیاد و تجربه عملی احتیاج دارد را دریافت کنند.

گزینه‌های شغلی

 شما می‌توانید از سابقه دامپزشکی خود برای فعالیت در گزینه‌های شغلی مختلف در سازمان‌های مختلف مانند شرکت‌های فروش داروهای دامپزشکی، شرکت‌های خوراکی، آژانس‌های حیات وحش، آزمایشگاه‌ها و موسسات دانشگاهی یا ارتش استفاده کنید. پزشکانی که در شرکت‌ها کار می‌کنند، معمولاً بیشترین درآمد را دارند و در ساعات کاری معمولی مشغول به کار هستند. شما مجبور نیستید خود را محدود به یک فعالیت خاص کنید و هر روز با بیماران سر کار داشته باشید.

جامعه حرفه‌ای

دامپزشکان این فرصت را دارند که در کنار تیمی از دوستداران حیوانات از جمله تکنسین‌های دامپزشکی، کارکنان پناهگاه‌ها و کارکنان شرکت‌ها به فعالیت بپردازند. تفاوت اصلی زمانی ایجاد می‌شود که تمام کارکنان یک دفتر از انجام شغلی که برای امرار معاش دارند، لذت ببرند و در این زمینه کاری، افراد واقعاً متعهد به کمک به حیوانات هستند.

شغل رویایی برای دوستداران حیوانات

دامپزشکی محبوب‌ترین شغل برای دوستداران حیوانات است و بسیاری از بچه‌ها در سنین بسیار کم، علاقه خود را به این مسیر شغلی نشان می‌دهند.

اگر نمرات و شرایط مناسب و همچنین علاقه لازم برای کار کردن با حیوانات را دارید، تحصیل دامپزشکی در کانادا می‌تواند برای شما گزینه مناسبی باشد.

مزایا و معایب تحصیل رشته دامپزشکی در کانادا:

دامپزشکان در کانادا به دکترای دامپزشکی (DVM) که در پنج دانشگاه در سراسر کانادا ارائه می‌شود، احتیاج دارند. طول این برنامه بسته به اینکه در کدام دانشگاه تحصیل می‌کنید، ۶ تا ۷ سال خواهد بود. به عنوان مثال در کالج دامپزشکی انتاریو در دانشگاه گوئلف، دانشجویان به سه سال تحصیل پیش از رشته دامپزشکی احتیاج دارند و پس از آن یک برنامه دامپزشکی چهارساله را دنبال می‌کنند البته در نظر داشته باشید که ارزیابی مدارک تحصیلی شما در کانادا برای ادامه تحصیل در این رشته و موفقیت در اخذ پذیرش بسیار مهم است.

بر اساس اعداد و ارقام: طبق CVMA در کانادا حدود ۱۲۵۰۰ دامپزشک وجود دارد که حدود ۷۵ درصد آنها در مشاغل خصوصی مشغول به فعالیت هستند و ۱۰ درصد دیگر برای دولت، ۶ درصد در بخش صنعتی، ۵ درصد در بخش آموزش و تحقیقات و ۴ درصد در زمینه‌های دیگر مانند سازمان‌های غیر دولتی کار می‌کنند.

چشم اندازهای شغلی: تقاضا برای دامپزشکی در سراسر کانادا وجود دارد. بر اساس یک نظرسنجی انجام شده توسط CVMA، حدود ۹۷ درصد از دانشجویانی که در سال ۲۰۱۳ فارغ التحصیل شده‌اند در این صنعت مشغول به فعالیت هستند. اکثر فرصت‌های شغلی در مناطق روستایی یا دولتی هستند. در بسیاری از شهرهای کانادا، کار کردن در یک موسسه خصوصی دشوارتر است. این امر به این دلیل است که مردم ترجیح می‌دهند  برای مراقبت‌های بهداشتی از حیوانات خانگی خود هزینه زیادی نپردازند.

حقوق این شغل از حدود ۶۰ تا ۸۰ هزار دلار آغاز می‌شود و می‌تواند بسته به تجربه شغلی و نوع فعالیت، افزایش پیدا کند.

چالش‌ها: کشتن اجباری حیوانات به دلیل شرایط خاص، بخش دشواری از این شغل است. همچنین ساعات کاری درازمدت، استرس و بار دلسوزی، چالش‌های هستند که هنگام سر و کله زدن با حیوانات خانگی و صاحبان آنها وجود دارد.

چرا افراد این شغل را در پیش می‌گیرند: بدیهی است که دامپزشکان دوست دارند با حیوانات کار کنند اما به علم پزشکی و حل مشکلات نیز علاقه‌مند هستند. همچنین در صورت اتخاذ این شغل، فرصت‌های شغلی مختلف برای کار در خارج از کشور نیز وجود خواهد داشت.

باورهای غلط: دامپزشکی فقط مراقبت کردن از گربه و سگ نیست. این حرفه بسیار گسترده است. دامپزشکان در هر جنبه‌ای از صنعت مربوط به حیوانات دخیل هستند. بازرسی‌های غذاهای دولتی، کیفیت غذا، صنایع غذایی، حیوانات خانگی، داروها و تحقیقات، آزمایشگاه‌ها و غیره. همچنین دانستن این نکته خالی از لطف نیست که دامپزشکان همچنین با حیوانات بزرگ مزرعه مانند خوک، گاو و اسب و همچنین حیوانات حیات وحش و حیوانات دریایی نیز کار می‌کنند.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها