|
کدخبر: 209828

اظهارات مهم سرپرست آموزش و پرورش از الزام بازگشایی مدارس

کاظمی گفت: تصمیم درباره بازگشایی مدارس، امسال به انجمن اولیا و مربیان سپرده شد.

آموزشی اظهارات مهم سرپرست آموزش و پرورش از الزام بازگشایی مدارس

علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی انجمن های اولیا و مربیان برتر سراسر کشور با اشاره به اینکه در تعلیم و تربیت اسلامی نهاد خانواده را اولین مربی تربیتی فرد می‌دانند، اظهار کرد: نوع رابطه ای که والدین با هم در شرایط مختلف دارند، نه تنها بر تربیت فرزندان بلکه بر تمام فرآیندهای رشد و شکل گیری انسان اثر می‌گذارد.

او ادامه داد: بنیادی ترین روند در نهاد خانواده شکل گرفته، مسیری را در مدرسه تداوم و تعالی بخشیده و در جامعه به ثمر می رسد؛ بر عکس تعلیم و تربیت در دنیای غرب که آغاز فرآیند را متفاوت می بینند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برخی تاثیر جامعه را به دو گروه رسانه و جامعه تقسیم بندی می‌کنند، گفت: این تقسیم بندی کاری درست است چراکه قبلا بالاترین نقش را نهاد مدرسه داشت اما کانون، نقش جامعه و به طور خاص رسانه نقش پررنگ تری دارد به گونه ای که بر فعالیت های خانواده و آموزش و پرورش سیطره پیدا کرده است.

کاظمی با اشاره به اینکه تربیت در نظام هستی، سخت‌ترین کار است، تصریح کرد: تربیت دستور بردار و حاکمیتی نیست. شکل گیری تربیت صدها متغیر کوچک و بزرگ دارند، کار تنظیم گری متغیرها پیچیده است لذا بالاترین ماموریت به نبی مکرم اسلام سپرده شده است. همچنین نجیب ترین کار، کار معلمی است و از همین منظر، حرفه معلمی حرفه انبیا نام گذاری شده است.

او ادامه داد: پدران و مادران هم بر این اساس کاری دشوار دارند. امروز این کار صدها برابر از گذشته سخت تر شده است چراکه بسیاری از متغیرهای تربیت از کنترل اولیا و مربیان خارج شده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اولیا و مربیان به توانمندی های متفاوت و مضاعفی نیاز دارند تا هدایت بچه های خود را به دست بگیرند، گفت: امروز از هر زمان دیگری بیشتر به خود توانمندسازی و خود مراقبتی دانش آموزان همچنین انس بیشتر با قرآن و معنویت خانواده نیاز داریم.

کاظمی تصریح کرد: تضاد و تعارض ها در خانواده و مدرسه به روند تعلیم و تربیت آسیب می زند و اگر گسستگی میان نهاد خانواده و مدرسه ایجاد شود، مدرسه موفق نخواهد بود.

او ادامه داد: امروز شاخص موفقیت یک مدیر در انجمن اولیا و مربیان است و همکاری زمانی ارزشمند است که بر مدار تربیت شکل بگیرد، محور مشارکت افراد باید تربیت باشد.

شاخص موفقیت، نیازی به مشاهده نمرات دانش آموزان ندارد

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت که مشارکت باید مشارکت واقعی و همه جانبه و پایدار باشد نه اینکه کار به طور صوری و تشریفاتی پیش برود. شاخص موفقیت، نیازی به مشاهده نمرات دانش آموزان ندارد بلکه نوع مشارکت انجمن اولیا و مربیان در فرآیند اداره مدرسه مهم است.

کاظمی بیان کرد: توصیه می‌کنم که مدیران مدرسه برای این سرمایه بزرگ، منزلت قائل شوند، همچنین اولیا باید زمینه حضور موثر را خودشان در مدرسه برای فرزندشان ایجاد کنند، هیچ مایه ای بالاتر از نیروی انسانی نیست.

او اظهار کرد: مهم ترین چیزی که سرمایه نیروی انسانی را ارزشمند می‌کند، نظام یاددهی و یادگیری است. دانش و پرورش بالاترین سرمایه یک خانواده برای رساندن فرزندشان به مقصد است.

به گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش، تصمیم درباره بازگشایی مدارس، امسال به مدارس و انجمن اولیا و مربیان سپرده شد.

او ادامه داد: ١١٧ کشور دنیا آموزش‌های حضوری را به طور کامل آغاز کردند و تنها حدود ٢٧-٨ کشور کارشان را ترکیبی دنبال می‌کنند. مطالعات سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد اولین مکانی که باز شد و آخرین جایی که تعطیل کردند، مدارس بوده اند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها