|
کدخبر: 176080

وزیر آموزش و پرورش باید محبوب فرهنگیان باشد

کارشناس تعلیم و تربیت گفت: با بچه ها زندگی در خانه جریان بهتری دارد و با تربیت و آموزش مناسب، مشعل حیات اجتماعی فروزان است؛ پس مدرسه را دریابید که دانشگاه دیر است.

آموزشی وزیر آموزش و پرورش باید محبوب فرهنگیان باشد

سید نصرت الله فاضلی کارشناس تعلیم و تربیت درباره وضعیت فعلی آموزش و پرورش، اظهار کرد: ارزیابی آموزش و پرورش با شاخص‌های درونی و بیرونی صورت می‌گیرد؛ شاخص‌های درونی از جمله پوشش دانش‌آموزان واجب التعلیم  است که در سال‌های گذشته خوب بوده است ولی امسال تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان پایه اول جذب نشده‌اند و یا پس از جذب باقی نماندند که مدیران آموزش و پرورش در این زمینه اقدام مناسبی انجام نداده‌اند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر گذر از یک پایه به پایه دیگر و از یک دوره به دوره دیگر نامناسب است؛ حدود یک میلیون دانش‌آموز از چرخه آموزش خارج می‌شوند که دلایل متعددی دارد؛ بخشی از آن به عملکرد آموزشی مربوط می‌شود که فرد وخانواده را مجاب به ادامه تحصبل نمی‌کند و از سوی دیگر از نظر کیفیت آموزشی نیز وضع وحشتناک است.

 کمتر از ۶۰  درصد نمرات را بچه‌ها کسب می‌کنند

فاضلی اضافه کرد: میانگین نمرات بچه ها در امتحانات نهایی و کنکور و مطالعات جهانی نشان می دهد کمتر از ۶۰  درصد نمرات را بچه‌ها کسب می‌کنند و امسال هم به خاطر آموزش مجازی در دروس پایه، افت فوق العاده‌ای داریم و البته پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و کارشناسان تا کنون نسخه مناسب برای برون‌رفت از این مشکل با توجه به تخصص‌شان ارائه نکردند.

وی درباره بیشترین مشکلات آموزش و پرورش، گفت: فضای آموزشی غیر استاندارد، عدم تنوع محیط یادگیری، عدم تناسب مواد و تجهیزات با آموزش‌های طراحی شده در کتاب‌های درسی، تراکم بالای کلاسی، پایین بودن انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان، عدم برنامه حفظ و نگهداری و ارتقای عوامل آموزشی، عدم تطابق کتب درسی با نیازهای دانش‌آموز و جامعه، عدم استفاده از ظرفیت‌های نهفته در آموزش و پرورش از جمله صندوق ذخیره فرهنگیان، عدم هدایت تحصیلی مناسب و مهم‌تر از همه عدم رشد استعداد دانش‌آموزان در طول ۱۲ سال تحصیل، 10 مشکل آموزش و پرورش است.

 ویژگی‌های رئیس جمهور موفق

این کارشناس تعلیم و تربیت در پاسخ به این پرسش که «رئیس جمهور موفق از نظر شما به عنوان یک فرهنگی، چه رئیس جمهوری است؟»، گفت: هرسه ماه یک بار در جلسات شورای آموزش و پرورش شرکت کند و تحولات آموزشی دنیا را رصد کند؛ همچنین شاخص‌های آموزشی کشور را رصد کند و وزیری از درون آموزش و پرورش با تجربه مدرسه و مدیریت کلان، دانش و تعهد لازم انتخاب کند، ضمن اینکه اعتبارات لازم برای توسعه مدارس تأمین کند و نهادهای مختلف را برای یادگیری بسیج کند و هنرستان های فنی وحرفه‌ای را توسعه دهد

وی درباره اینکه «برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری درباره فرهنگیان را چگونه ارزیابی می‌کند؟»، افزود: مفسدان، فرهنگ و اقتصاد کشور را آلوده کردند، هنجارهای جامعه را جابجا کردند، دروغ جای صداقت، حرام جای حلال و دلالی جای تلاش را در بخشی از جامعه گرفته و بخش دیگر با مقاومت دارند زیر چرخ‌ها آنها خرد می‌شوند لذا اولویت نامزدها بر خورد با مفسدان اقتصادی است در حالی که خسران غفلت از تربیت و آموزش، در آینده بیشتر خواهد بود.

این کارشناس تعلیم و تربیت تصریح کرد: بصیرت فرهنگی همراه با جسارت در اجرای تحول سند آموزش و پرورش نیاز دانش‌آموزانی است که حق انتخاب ندارند ولی حق آموزش استاندارد دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که «وزیر آموزش و پرورش دولت آینده چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟»، اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش باید تعلیم و تربیت اسلامی را باور داشته باشد، جامعه فرهنگیان قبولش داشته باشند و محبوب آنها باشد، کلاس را تجربه کرده باشد، مرجعیت فرهنگی داشته باشد و مورد احترام نخبگان فرهنگی باشد همچنین سعه صدر و مدیریت جهادی داشته باشد و با مدرسه بتواند ارتباط مستمر داشته باشد.

فاضلی افزود: وزیر آموزش و پرورش برای ماندن در مدیریت، سرمایه آموزش را خرج داد وستد سیاسی نکند، با جامعه و خانواده بتواند ارتباط برقرار کند، ارزیابی درستی از زیر مجموعه داشته باشد و بر اساس آن جرأت اقدام داشته باشد.

وی در پایان گفت: با بچه ها زندگی در خانه جریان بهتری دارد و با تربیت و آموزش مناسب  مشعل حیات اجتماعی  فروزان است؛ مدرسه را دریابید که دانشگاه دیر است.

منبع: فارس
  • معلم ارسالی در

    چه کار کرده که محبوب باشه.
    چون هر سال مقداری از حقوق فرهنگیان را کم میکرد.

ارسال نظر