|
کدخبر: 171093

ایرادات اساسی لایحه رتبه بندی معلمان چیست؟

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: در شرایطی دولت و وزارت آموزش و پرورش با عجله به دنبال تصویب لایحه رتبه بندی معلمان هستند که این لایحه در حال حاضر دارای ایرادات اساسی حقوقی و فقهی است.

آموزشی ایرادات اساسی لایحه رتبه بندی معلمان چیست؟

حمیدرضا معروفخانی دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با اشاره به بحث رتبه بندی معلمان گفت: در شرایطی دولت و وزارت آموزش و پرورش با عجله به دنبال تصویب لایحه رتبه بندی معلمان هستند که این لایحه در حال حاضر دارای ایرادات اساسی حقوقی و فقهی است.

وی افزود: چرا باید طرحی که هشت سال روی میز وزارت آموزش و پرورش خاک خورده و با وجود تعدد وزرا در این سال ها مورد بی توجهی قرار گرفته است، به یکباره با سرعت و ممارست از مجلس پیگیری شود؟ طرحی که در همین ابتدای امر مشخص است دارای ضعف های ساختاری بسیاری است و نمی تواند مرهمی بر زخم های فرهنگیان باشد و دردی از آنها دوا نمی کند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: این طرح در صورتی که در مجلس تصویب و به اجرا در آید نه تنها مشکلی از مشکلات آموزش و پرورش حل نخواهد کرد، بلکه نظام رتبه بندی و تقسیم حقوق فرهنگیان را درگیر گره ای کور خواهد کرد و معلمان را درون چاهی خواهد انداخت. متاسفانه با توجه به این شرایط جز مقاصد انتخاباتی منظور دیگری از این کار برداشت نمی شود!

وی افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش  به عنوان سند بالادستی این وزراتخانه سنگ بنایی برای تصویب تمامی قوانین این حوزه بوده، این در حالی است که در این لایحه ارائه شده از طرف آموزش و پرورش تنها به صورت اسمی و در عنوان از سند پیروی می شود و در اصل برخلاف دستورات آن نوشته شده است.

 دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: لایحه ارائه شده سابقه خدمت را یکی از ارکان اساسی رتبه بندی تعریف کرده اند اما در هیچ کجای سند تحول بنیادین سابقه خدمت به عنوان معیار سنجش معلمان مطرح نشده است بلکه صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای شاخص مقایسه مد نظر قرار گرفته است.

معروفخانی تصریح کرد: دومین ایراد اصلی، عدم توجه همه جانبه به مسئله و نادیده گرفته شدن برخی از اقشار معلمان است. طبق لایحه ارائه شده فارغ التحصیلان دانشگاه های تربیت دبیر شهید رجایی و فرهنگیان نمی توانند به رتبه ۵ که بالاترین رتبه هست دست پیدا کنند که بسیار خنده دار است.

وی ادامه داد: طرحی که از آن به عنوان متحول کننده آموزش و پرورش یاد می کنند، فارغ التحصیلان این دو دانشگاه که بازوهای حرکتی آموزش و پرورش هستند را شامل نمی شود و به جرأت می توان گفت افرادی که طرح رتبه بندی را به این شکل ارائه کرده اند، حتی یک بار هم  آن را مطالعه نکرده اند. جالب اینجاست دومین مسئله ای که مطرح شد نیز به اهمیت بالای سابقه تدریس در لایحه ارائه شده برمی گردد.

 دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اضافه کرد: طبق مفاد این لایحه تنها معلمان با سابقه بالای ۲۵ سال تدریس، می توانند در صورت قبولی در آزمون، بالاترین رتبه آن که همان رتبه ۵ است را کسب کنند و این درحالی است که چهار سال مدت تحصیل دانشجو معلمان در سابقه خدمت آنان محسوب می شود اما به عنوان سابقه تجربی به حساب نمی آید و عملا به هیچ وجه امکان دستیابی معلمان به این رتبه وجود ندارد.

وی گفت: از دیگر مشکلات اساسی این لایحه که بخاطر بی توجهی به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پدید آمده این است که نومعلمان به مدت دو سال نمی توانند وارد نظام رتبه بندی شوند و متاسفانه این مسئله هم به بحث سابقه خدمت برمی گردد. این سوال پیش می آید که چرا نباید معلمی که با معدل بالا و سطح سواد مناسب از دانشگاه، برای تدریس، وارد مدرسه شده مشمول رتبه بندی شود؟

معروفخانی یادآور شد: غالب مسائل بیان شده به همان معضل و مشکل اول، یعنی اشاره اشتباه و غیر قانونی به مدت سابقه تدریس برمی گردد و همانطور که بیان شد فارغ التحصیلان این دو دانشگاه بخاطر چهار سال تحصیل و دو سال نومعلمی، یک سال قبل از امکان آزمون برای رسیدن به رتبه ۵ بازنشسته می شوند.

وی افزود: با در نطر گرفتن این موارد و نگاهی اجمالی به بودجه ای که برای این امر در نظر گرفته شده (۱۵ هزار میلیارد) می توان به این جمع بندی رسید که مسئولین وزارتخانه قصد دارند به اسم رتبه بندی، قانون مدیریت خدمات کشوری را  بر روی معلمان این کشور اجرا کنند که هم از فشار ناشی از اعمال آن راحت شده باشند و هم با دوز و کلک یک رای به آرای باطله خود اضافه کرده باشند.

 دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تاکید کرد: البته لازم به ذکر است که اجرای صحیح طرح  رتبه بندی فرهنگیان می تواند خیل مشکلات این قشر را یکبار برای همیشه و بصورت ریشه ای حل کند و حیف است که بخاطر سودهای جناحی به این شکل پایمال شود.

معروفخانی با بیان اینکه مجلس نباید اجازه دهد معلمان طعمه اهداف انتخاباتی شوند، گفت:  از نمایندگان انقلابی مجلس انتظار می رود که هوشیار باشند و طبق صلاحدید، اقدام به رد این لایحه کرده و به دولت ارجاع دهند و یا پیش از تصویب به اصلاح اساسی آن بپردازند تا شکل درست آن به تصویب برسد و این وظیفه سنگینی بر دوش اعضای محترم کمیسیون آموزش و فراکسیون فرهنگیان است که سایر نمایندگان را از ایرادات این لایحه با خبر سازند. ان شاءالله بتوانند طبق خواسته معلمان و مطالبه مقام معظم رهبری اقدامی انقلابی به نمایش بگذارند.

 

منبع: فارس

ارسال نظر