|
کدخبر: 34406

۲۰ درصد بازار عراق در اختیار ایران است

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: سالانه ۱۲ میلیارد دلار صادرات کالا به بازار عراق داریم که می‌توان این میزان را به ۲۰ میلیارد دلار افزایش داد.

گسترش نیوز: یحیی آل اسحاق در نشست مشترک فعالان اقتصادی استان کرمان با مسئولان اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: دریافت سهم از بازار عراق با هدایت از دور امکانپذیر نیست و این بازار مستمر را باید با حضور در این کشور، هدایت و سرمایه‌گذاری کسب کرد.

وی با بیان اینکه اکنون زمان فعالیت اقتصادی در بازار عراق است، اظهارکرد: شرکت‌ها اگر می‌خواهند اقتصادی موفق در منطقه داشته باشند باید بازار عراق را در اولویت تجارت قرار دهند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: بازار عراق با وجود احتمالات و مشکلات سیاسی و اجتماعی بازار مهم ایران محسوب می‌شود لذا نباید به محدودیت‌های این کشور فکر کرد.

آل اسحاق افزود: استان کرمان با صادرات ۲.۴ میلیارد دلاری، سهم آن در بازار عراق تنها ۶۰ میلیون دلار صادرات است که باید در جهت افزایش آن تلاش بیشتری انجام گیرد.

وی گفت: استان کرمان پس از یزد دومین مغز اقتصادی کشور بشمار می‌رود چرا که این استان در سابقه تاریخی خود با جنس اقتصادی عجین است.

**ایران تنها ۲۰ درصد بازارهای عراق را در دست دارد

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در این نشست با بیان اینکه ۲۰ درصد از بازارهای این کشور در دست ایران است گفت: کالای برند ایرانی در این کشور وجود ندارد و صادرات به عراق مشهود نیست.

سید حمید حسینی افزود: چین با ۲۳.۵ درصد شریک نخست تجاری کشور عراق بشمار می‌رود و ایران رتبه سوم صادرات به کشور عراق را در دست دارد.

وی اظهارکرد: ۱۵ درصد صادرات غیرنفتی ایران به میزان هشت میلیارد دلار به کشور عراق است و این صادرات به میزان چهار قاره برای کشور منفعت دارد.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان این مطلب که بیشترین صادرات به کشور عراق اجزا و قطعات نیروگاهی و پس از آن مواد غذایی و لوازم ساختمانی است اظهارکرد: در داروسازی، کاشی و نساجی ظرفیت صادرات مناسبی در کشور وجود دارد اما نتوانستیم زمینه صادرات این کالاها را به کشور عراق فراهم کنیم.

وی با اشاره به چالش‌های بازرگانی بین ۲ کشور تاکید کرد: عراق به بهانه‌های مختلف سال‌هاست که مانع تشکیل نشست‌های رسمی کمیسیون مشترک ایران با این کشور می‌شود.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه این اتاق در کشور عراق راه‌اندازی شده است گفت: این کشور به قواعد رسمی تجاری با ایران تن نمی‌دهد لذا باید کمیسیون مشترک بازرگانی زیر نظر دولت‌های این ۲ کشور شکل گیرد.

وی افزود: بی‌ثباتی در قوانین و مقررات کشور عراق برای فعالان اقتصادی مشکل ساز شده و به همین دلیل ارتباط مناسبی با تجار خوشنام عراق برقرار نشده است.

حسینی با بیان اینکه باید روابط اقتصادی ایران و عراق را افزایش داد، عنوان کرد: باید دریافت ویزای تجاری تسهیل شود زیرا اعطای ویزای زیارتی شایسته بازرگانان این ۲ کشور نیست.

وی گفت: بدلیل استانداردهای متفاوت، از تعداد ۱۰ کالای صادراتی ایران، تنها سه کالا تایید استاندارد عراق را دریافت کرده و مابقی مناسب برای صادرات تشخیص داده نشده است.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق پیشنهاد داد: نشست‌های منظم بین استانداران و دستگاه‌های دولتی ۲ کشور برگزار شود تا مشکلات بازرگانان به سرعت رفع شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیازهای روز بازار عراق را در اختیار فعالان اقتصادی قرار می‌دهد و ارتباطات را تسهیل می‌کند تصریح کرد: مرکز تجاری این اتاق در شهر بصره با ظرفیت ۳۲ شرکت و کنسرسیوم خدمات مهندسی و فنی برای ساخت مسکن در کشور عراق در حال راه‌اندازی است.

این نشست روز چهارشنبه در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان برگزار شد و همچنین در این نشست فعالان اقتصادی استان کرمان به ارائه نظرات در زمینه تجارت با کشور عراق پرداختند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها