|
کدخبر: 48819

همدان؛ از غار آکواریوم تا گنج‌نامه + تصاویر

پایتخت تاریخی ایران که روزگاری به هگمتانه معروف بود، امروزه جزو کلان‌شهرهای ایران به حساب می‌آید، تاریخ پر فراز و نشیب این منطقه، جاذبه‌های گردشگری زیادی را به یادگار گذاشته است.

گسترش‌نیوز: استان همدان در منطقه غربی و کوهستانی ایران قرار گرفته و شهر همدان که از قدیمی‌ترین و از شهرهای سردسیر ایران است، در دامنه کوه الوند قرار دارد.

در طول تاریخ این شهر زیبا، پایتخت دوران ماد و همخامنشی بوده است. از این رو جاهای دیدنی همدان بسیار زیاد وبرای هر گردشگری جذاب است جالب است بدانید گنجنامه که یادگاری از دایوش هخامنشی و خشایار شاه بوده در این شهر قرار دارد. روستاها و شهرهای اطراف همدان باعث شده است که همدان مقصد گردشگران زیادی از سراسر جهان و ایران به شمار بیاید.

آرامگاه ابن سینا

اغراق نیست اگر بگوییم که از بارزترین جاذبه‌های گردشگری این شهر، آرامگاه پزشک، منجم و ریاضیدان ایرانی، ابوعلی سینا است که در میدان بوعلی سینا قرار دارد.اگر به داخل این مجموعه بروید موزه‌ی ابوعلی سینا را می‌بینید. این موزه اشیای گران‌بها، تابلوهای نقاشی و نسخ خطی کتاب‌های بوعلی سینا را مانند نسخه قدیمی کتاب قانون نوشته‌ی ابن سینا، نگهداری می‌کند. البته بین این که قدیمی‌ترین نسخه کتاب قانون در این موزه نگهداری می‌شود یا در موزه‌های دیگر داخل کشور یا خارج از کشور بحث‌هایی وجود دارد.

hamedn1.jpg

در نزدیکی آرامگاه ابن سینا، آرامگاه عارف قزوینی، شاعر بزرگ ایرانی قرار دارد. توصیه می‌کنیم که حتما در نخستین روز سفر به همدان به این مجموعه زیبا سر بزنید. البته فراموش نکنید که ساعت بازدید همه روزه از ۸ صبح تا ۸ شب است.

غار علیصدر

بزرگ‌ترین غار آبی جهان تنها یک ساعت از همدان با شما فاصله دارد. غار علیصدر نزدیک روستای علی‌صدر شهرستان کبودرآهنگ قرار گرفته است. سنگ‌نوشته‌ای که ابتدای مسیر ورودی غار است، اطلاعاتی راجع به این که این غار را چه کسانی کشف کرده‌اند، به ما می‌دهد. طبق این سنگ‌نوشته، ۱۴ نفر از کوهنوردان استان همدان در سال ۱۳۴۲ این غار را با وسایل ابتدایی طی کرده و در سال ۱۳۴۶ دهانه غار را عریض کردند؛ در نهایت در سال ۱۳۵۴ این غار شگفت‌انگیز برای بازدید عموم گشوده شد.

hamedn2.jpg

سنگ‌های این غار به نقل از زمین‌شناسان به دوره ژوراسیک دوم برمی‌گردد. در مجموعه تفریحی علیصدر می‌توانید که از سفال‌ها و خوراکی‌ها خرید کرده یا این که از رستوران‌های کنار غار استفاده کنید.

پیشنهاد می‌کنیم که اگر فصل تابستان را برای سفر به همدان انتخاب کردید، در روزهای تعطیل رسمی یا پنج‌شنبه‌ها در اوایل صبح برای بازدید بروید، چرا که علاوه بر جمعیت توریست‌ها، تعداد زیادی از هموطنان‌مان که ساکن همدان و شهرهای اطراف آن هستند، این روز را برای بازدید انتخاب می‌کنند. البته در سایر روزهای هفته شلوغی این مجموعه توریستی کمتر است، در نتیجه کمتر هم منتظر می‌مانید. پس برای این که در صف گرفتن بلیط زیاد منتظر نمانید، ساعت و زمان مناسبی را برای بازدید انتخاب کنید. مدت گردش در غار نهایتا به دو ساعت می‌رسد.

هوای غار مطبوع است و در طول سال بین ۱۶ تا ۲۰ درجه است. بهتر است مقداری آب و خوراکی همراه داشته باشید والبته به یاد داشته باشید که هرگز در آب زباله نریزید؛ در سرتاسر غار سطل زباله تعبیه شده است و می‌توانید زباله‌های خود را به درون سطل بیاندازید.

ساعت بازدید از این غار زیبا ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر در تمام طول هفته و به صورت دو نوع مسیر قدیم و جدید است. مسیر جدید نقاط بیشتری از غار را نشان می‌دهد.

گنج نامه همدان

در فاصله ۵ کیلومتری از شهر همدان و در دره عباس‌آباد، سنگ‌نوشته‌هایی بر روی یکی از صخره‌های کوه الوند از دوران داریوش و خشایارشاه هخامنشی وجود دارد. این کتیبه‌ها سخنانی از قول داریوش کبیر و خشایارشاه هستند که بر روی این کوه حکاکی شده‌اند. در آن زمان این کوه در مسیر تردد پادشاهان بوده است. وجود این سنگ‌نوشته‌ها و آبشار گنج‌نامه موجب شده است که مجموع این دو به یکی از جاذبه‌های گردشگری همدان به نام کتیبه‌های گنج‌نامه و آبشار گنج‌نامه تبدیل شود.

hamedn3.jpg

با وجود تله‌کابین، غار آکواریوم، رستوران‌ها، مراکز خرید و در کل محیط زیبا و مفرح مجموعه گردشگری گنج‌نامه، مطمئن باشید که می‌توانید چند ساعتی را با خانواده در اینجا بگذرانید. به‌خصوص که غار آکواریوم، تله‌کابین و فضای بازی که در برج گردشگری گنج‌نامه است، مورد علاقه کودکان است. همچنین می‌توانید بخشی از سوغات خود را در مراکز خرید این‌ مجموعه تهیه کنید.

اگر به کوه‌نوردی علاقه دارید، می‌توانید از صخره‌های این کوه بالا رفته و به منظره‌ پشت آبشار برسید که دشتی پر از گل است و به دشت میشان شهرت دارد.

مسیر تله‌کابین از دشت میشان می‌گذرد و ایستگاه دوم تله‌کابین واقع در همین دشت است. این مجموعه دارای پارکینگ است و می‌توانید از پارکینگ آن استفاده کنید.

ارامگاه باباطاهر

مشهورترین دوبیتی سرای ایران در میدانی هم‌نام خودش آرام گرفته است. باباطاهر عریان که در اوایل قرن چهارم و اواخر قرن پنجم می‌زیست، از بزرگ‌ترین شعرا و عرفای زمان خودش است. آرامگاه این شاعر بزرگ در شهر همدان، در میدانی سرسبز و بالای تپه‌ای نچندان مرتفع قرار گرفته است.

hamedn4.jpg

معماری این بنا در طول سالیان با بازسازی همراه بوده است. قدمت اصلی این مقبره به زمان سلجوقیان برمی‌گردد، به طوری که در قرن ششم هجری یک برج هشت ضلعی آجری بر بالای قبر باباطاهر بود، اما با گذشت زمان ویران شد و بعد از آن در زمان پهلوی اول بازسازی آن شروع شده است.

در طول بازسازی یک کاشی فیروزه‌ای‌رنگ که آیات قرآن مجید روی آن به خط کوفی و برجسته نوشته شده است، کشف شد که هم‌اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود.

بعد از این در سال ۱۳۴۴ شمسی بنای فعلی توسط مهندس محسن فروغی و مهندس هوشنگ سیحون طی ۳ سال ساخته شد. ساعات بازدید از ۸: ۳۰ صبح تا ۸ شب است.

منبع: کجارو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها