|
کدخبر: 59077

داروی ضد فشارخون «لوزارتان» واقعا سرطان‌زاست؟

درحالی حاشیه‌ها درباره داروی لوزارتان در چند مدت گذشته خبرساز بوده که در اطلاعاتی که در سایت لایو ساینس آمده، اشاره شده که مصرف‌کنندگان این دارو نباید نسبت به این موضوع مضطرب شوند، چراکه درصد اینکه داروهای فشارخون بخواهند انسان‌ها را با بیماری سرطان درگیر کنند پایین است.

گسترش نیوز- اواسط تیرماه بود که در پی انتشار گزارشی در روزنامه شرق درباره سرطان زا بودن داروی لوزارتان، سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت طی بخشنامه‌ای فروش قرص لوزارتان تولیدی شرکت اکتوورکو را به علت سرطان زا بودن ممنوع اعلام کرد.

saratan.jpg

اما ماجرا به اینجا ختم نشد؛ انتقادها به این موضوع از آنجایی بالا گرفت که به گفته برخی از رسانه ها، سازمان غذا و دارو پس از گذشت ۶ ماه دستور جمع آوری این قرص را از داروخانه‌ها صادر کرده است. درحالی که آنطور که از خبرها برمی آید، طبق اسناد موجود در سایت سازمان غذا و داروی امریکا FDA و کمیسیون اروپا تاریخ هشدار جمع آوری این دارو حداقل شش ماه قبل از تاریخ اعلام جمع آوری توسط سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت بوده است.

اما محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو با رد این انتقادات اعلام کرده که تاخیر سازمان غذا و دارو در جمع آوری داروی لوزارتان تولیدی یک شرکت داخلی با ماده اولیه سرطان‌زا بطورکلی نادرست است و به هیچ‌وجه زمان جمع آوری این دارو در ایران چند ماه با تاخیر نبوده و با فاصله سه تا چهار روزه پس از ریکال جهانی، سازمان غذا و دارو نیز لوزارتان را در کشور ریکال کرده است. شهرام شعیبی سخنگوی سارمان و غذا دارو هم اعلام کرد که سهم کارخانه مذکور از بازار داخلی این دارو تنها یک درصد بوده است که درحال‌حاضر نیز داروی لوزارتان تولیدی آن، در بازار وجود ندارد.

درحالی این خبرها در چند روز خبرساز بوده که طبق آمارهای موجود ۱۵ میلیون بیمار مبتلا به فشار خون در کشور وجود دارد و وزارت بهداشت امسال طرحی را با عنوان بسیج ملی کنترل فشارخون از خرداد ماه در کشور آغاز کرده است.

حالا اما ماجرا به مجلس کشیده شده است؛ علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تحقیق و تفحص بر سر زمان جمع آوری این دارو خبر داده و گفته اگر قصوری در این قسمت باشد، اصلا قابل دفاع نیست.

این موضوع درحالی به مجلس کشیده شده که سازمان غذا و داروی ایالات متحده امریکا در چند ماه گذشته برخی از داروهای فشار خون را که این دارو هم جزو آن است، از داروخانه‌ها پس گرفته است، به طوری که از ابتدای سال ۲۰۱۸، ۱۹ داروی لوزارتان از شرکت‌های مختلف جمع‌آوری شده است.

در هشدار سازمان غذاوداروی این کشور آمده است: «براساس اطلاعات مویجود نمی‌توان ادعا کرد که برای برخی از بیمارانی که این دارو را مصرف می‌کنند اصلا امکان درگیری با سرطان وجود ندارد. البته تمام نوع این داروها سرطان‌زا نیست و به همین دلیل فقط برخی از انواع آن ریکال شده‌اند.»

اما طبق تحقیقاتی که خبرآنلاین در این زمینه کرده، در واقع اطلاعات سایت لایو ساینس نشان می‌دهد که در این داروها مواد شیمیایی قرار دارد که آزمایش‌ها نشان داده است که می‌تواند منجر به درگیری حیوانات با سرطان شود.

در اطلاعاتی که در این سایت آمده اشاره شده که مصرف‌کنندگان این دارو نباید نسبت به این موضوع مضطرب شوند، چراکه درصد اینکه داروهای فشارخون بخواهند انسان‌ها را با بیماری سرطان درگیر کنند پایین است.

کریگ بیورز، داروساز مرکز پزشکی کنتاکی هم در این رابطه گفته که «اگرچه خطر بسیار پایین است اما ما اصلا نمی‌خواهیم چنین خطری وجود داشته باشد.»

از سوی دیگر برخی پژوهشگران هم معتقدند که این داروها اصلا سرطان‌زا نیستند.

حقیقاتی در در مجله بی‌ام‌جی منتشر شده که نشان می‌دهند که داروی والزارتان سرطان‌زا نیست. کاسپر کریستنسن، محقق اصلی این مطالعه در این رابطه توضیح داد: «در رابطه با تمام مصرف‌کنندگان این دارو توسط بزرگسالان ما با افزایش درگیری با بیماری سرطان در کوتاه‌مدت اصلا مواجه نشدیم. اگرچه بسیار زود است که بخواهیم در رابطه با تاثیر این بیماری در بلندمدت اظهار نظر کنیم.»

منبع: خبرآنلاین

ارسال نظر