|
کدخبر: 168973 سهیل فرزین

رئیس هیئت‌مدیره انجمن غرفه سازان در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

کرونا ۷۰ درصد از توان غرفه سازان را از بین برد

جعفری زاده گفت: از بهمن ۹۸ که شاهد شیوع ویروس کرونا و ایجاد وضعیت بی‌سابقه رکود در صنعت نمایشگاهی بودیم، ساخت و ساز غرفه‌ها تقریباً به یک‌سوم رسید.

نمایشگاه کرونا ۷۰ درصد از توان غرفه سازان را از بین برد

غرفه سازی به عنوان بخش مهمی از صنعت نمایشگاهی تا پیش از شیوع ویروس کرونا با داشتن بیش از ۵۰ میلیون ساعت کار بیشترین اشتغال‌زایی در این حوزه را دارا بود. در واقع بخش غرفه سازی پرجمعیت ترین بخش از فضای سه گانه صنعت نمایشگاهی محسوب می‌شود که بالاترین حجم قراردادها و گردش مالی را هم به خود اختصاص داده است.

متاسفانه شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت‌های نمایشگاهی در سطح کشور موجب شد تا فعالان این حوزه با چالش‌های فراوانی روبرو شوند. با بررسی آثار شیوع کرونا در جامعه و همچنین صنعت نمایشگاهی به این نتیجه می‌رسیم که شیوع این ویروس بیشترین تأثیر را بر معاش و وضعیت اقتصادی کارگران بخش غرفه سازی گذاشته است. آمارهای غیر رسمی البته نشان می‌دهد که طی ۱۵ ماه اخیر چیزی حدود ۵۰ درصد از فعالان این عرصه به طور کامل مشاغل قبلی خود در عرصه غرفه سازی را رها کرده و به کسب و کارهای دوم و سوم از قبیل ساخت دکوراسیون منازل، کابینت سازی و... روی آوردند.

در شرایط کنونی که کشور مجدداً در شرایط قرمز کرونایی به سر می‌برد برگزاری تمام رویدادها با تعطیلی مواجه شده‌اند و این امر زنگ خطری جدی برای از دست دادن منبع درآمد کارگران حوزه غرفه سازی است. با توجه به فرا رسیدن روز جهانی کارگر و با تاکید براینکه کارگران بخش مهمی از صنعت نمایشگاهی را تشکیل می‌دهند، بر آن شدیم تا وضعیت کارگران در حوزه غرفه سازی را پیگیری کنیم. خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با منوچهر جعفری زاده، رئیس هیئت‌مدیره انجمن غرفه سازان ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

منوچهر جعفری زاده در ابتدای این گفتگو با اشاره به آخرین اقدامات در زمان قبل از شیوع کرونا اظهار داشت: حدود دو سال پیش با همکاری معاونت فنی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران و تیم کارشناسی انجمن غرفه سازی آماری از میزان کارگران مورد نیاز برای هر متر مشخص از مساحت نمایشگاهی ارائه شد. بر اساس این آمار اعلام کردیم که بر مبنای یک میلیون متر ساخت و ساز نمایشگاهی حدود ۵ میلیون نفر ساعت در حوزه‌های مختلف زیرساختی مانند چوب،‌ دکوراسیون، شیشه، تزیینات، رنگ، حمل‌ونقل و... عملیات کارگری نیاز است.

منوچهر-جعفری-زاده

وی سپس به تغییرات رخ داده در حوزه غرفه سازی از اواخر سال ۹۸ تا ابتدای ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: از بهمن ۹۸ که شاهد شیوع ویروس کرونا و ایجاد وضعیت بی‌سابقه رکود در صنعت نمایشگاهی بودیم، ساخت و ساز غرفه‌ها تقریباً به یک‌سوم رسید. امروزه مشکلات جدیدی نیز به چالش‌های قبلی ما اضافه شده است. به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و مصالح مورد نیاز غرفه سازان، این افراد از اقبال کمتری در این حوزه برخوردارند چرا که مشتریان و مشارکت‌کنندگان با توجه به افزایش هزینه ها، کمتر به ساخت غرفه های خودساخته تمایل دارند. این موضوع به اضافه شیوع کرونا موجب شد که ما در سال گذشته حدود ۷۰ درصد از زمانی که نیروهای پاره‌وقت در این حوزه مشغول بودند را از دست دادیم.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن غرفه سازان همچنین گفت: حدود ۳۰ درصد از شرکت‌های غرفه سازی که جزو مجموعه‌های بزرگ این حوزه محسوب می‌شوند در تمام بخش‌ها نیروهای دائم و استخدامی دارند و آنها را به رغم تمام هزینه هایی که وجود دارد، اخراج نکردند. ۷۰ درصد باقی‌مانده از شرکت‌ها نیز معمولاً قراردادهای یک ساله با کارگران تنظیم می‌کنند که احتمالا بخش مهمی از آنها اکنون بیکار شدند.

غرفه سازی، شغلی پایدار برای کارگران

جعفری زاده با بیان اینکه غرفه سازی در شرایط ایده‌ال و به شرط حمایت های مناسب شغلی پایدار برای کارگران به حساب می‌آید، تصریح کرد: به عنوان مثال یک نجار تمام فصول سال مشغول به فعالیت در حوزه غرفه سازی است. عموماً کارگران بخش‌های مختلف غرفه سازی مانند طراحی، چوب، خدمات و... به طور مداوم مشغول به کار هستند ولی احتمال دارد که کارفرمایان آن‌ها تغییر کنند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن غرفه سازان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع آموزش کارگران در حوزه غرفه سازی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در حوزه چوب، برخی از نیروهای انسانی به واسطه دارا بودن جواز کسب یا تجربه در این زمینه وارد حوزه نمایشگاهی می‌شود و با غرفه سازی برای چند رویداد به طور کامل با فضای غرفه سازی نمایشگاهی آشنا می‌شود. انجمن غرفه سازان نیز در دو سال گذشته آموزش‌هایی را برای فعالان این حوزه در نظر گرفته است. این آموزش‌ها برای دریافت جواز غرفه سازی از انجمن برای شرکت‌ها الزامی است.

جعفری زاده سپس با اشاره به برخی اقدامات انجمن غرفه‌سازان در مدتی که فعالان نمایشگاهی به ناچار بیکار بودند، گفت: تصمیم ستاد مقابله با کرونای کشور در ابتدای سال گذشته منجر به تعطیلی تمام فعالیت‌های نمایشگاهی شد. انجمن غرفه سازان از این فرصت به دست آمده استفاده کرد و شناسایی پیمانکاران و رفع نواقص آموزشی و برخی فعالیت‌های آنان را در دستور کار قرار داد.

وی در پایان تاکید کرد: پس از شناسایی پیمانکاران ما متوجه شدیم که برخی از این مجموعه‌ها نیازمند آموزش و یادگیری بعضی فعالیت‌ها هستند. از همین رو در سال گذشته به این دو موضوع ورود کردیم و اقداماتی نیز در این حوزه‌ها انجام دادیم. لازم به ذکر است که آموزش‌ها و فعالیت‌های انجمن غرفه سازان به این پیمانکاران کماکان ادامه خواهد داشت و سعی می‌کنیم با پیگیری های مستمر به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای این افراد اقدام کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها