|
کدخبر: 168641 سهیل فرزین

مدیرعامل سایت نمایشگاهی بیرجند در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

آینده صنعت نمایشگاهی در گرو تصمیمات افراد غیرمتخصص

دلیر گفت: با شرایطی که به وجود آمده نیز هیچ امیدی به رونق دوباره سایت نمایشگاهی بیرجند در سال ۱۴۰۰ وجود ندارد.

نمایشگاه آینده صنعت نمایشگاهی در گرو تصمیمات افراد غیرمتخصص

شاید به جرات بتوان اذعان داشت سایت های نمایشگاهی سطح کشور در بدترین دوران فعالیت خود در حوزه صنعت نمایشگاهی را سپری می کنند. برخی از این سایت ها با مساعدت مسئولان و متولیان استانی موفق شدند با برگزاری چند رویداد خود را از خطر ورشکستگی نجات دهند اما برخی از استان ها نیز بنا به تصمیمات سلیقه ای مسئولان و علی رغم صدور مجوز برگزاری رویدادها در مناطق زرد و نارنجی توسط ستاد مقابله با کرونای کشور، موفق به برگزاری هیچ رویدادی نشدند. سایت نمایشگاهی بیرجند یکی از این سایت ها است که از زمان شیوع ویروس کرونا تا کنون حتی یک رویداد برگزار نکرده است.

خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز در همین رابطه گفت و گویی را با محمدحسین دلیر، مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان خراسان جنوبی ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

ورشستگی کامل سایت نمایشگاهی بیرجند

محمد حسین دلیر در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: متاسفانه سایت نمایشگاهی بیرجند از اواخر سال ۹۸ و پس از شیوع ویروس کرونا تا امروز هیچ رویدادی برگزار نکرده است. همین امر موجب شده که این سایت نمایشگاهی به ورشکستگی کامل برسد. سازمان صمت و استانداری با صدور مجوز برگزاری رویدادها را بلامانع اعلام کردند اما متاسفانه ستاد مقابله با کرونای استان با مخالفت خود موجب شد که کارمندان و کارکنان این سایت نمایشگاهی از کار بیکار شوند.

وی افزود: این اتفاق در حالی است که اثر سایت های استانی در سطح کشور در مدت زمان شیوع ویروس کرونا در سال گذشته چند رویداد را برگزار کردند و موفق شدند که خود را از ورشکستگی کامل نجات دهند. اما جلسات ما با ستاد مقابله با کرونای استان به هیچ نتیجه ای نرسید و این ستاد حتی پیشنهاد برگزاری و محدود رویدادها را نیز مورد قبول واقع نکرد و سه روز مانده به برگزاری اولین رویداد پس از شیوع ویروس کرونا ستاد مقابله با کرونای استان با ارسال نامه ای اعلام کرد که برگزاری نمایشگاه ها در سطح استان ممنوع خواهد بود.

عضو انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های بین المللی ایران در ادامه گفت: سایت نمایشگاهی بیرجند بدهی های زیادی دارد و حقوق معوق کارکنان نیز هنوز پرداخت نشده است. پس از ساخت سایت جدید نمایشگاهی استان مبالغ بالایی را به پیمانکاران پروژه بدهکار شدیم. تا قبل از شیوع ویروس کرونا بدهی این افراد از محل برگزاری رویدادها تامین می شد اما پس از تعطیلی و لغو فعالیت های نمایشگاهی هیچ راهی برای تامین هزینه ها و پرداخت بدهی ها برای ما نمانده است.

دلیر افزود: برگزاری رویداد در استان خراسان جنوبی از چندین فیلتر متفاوت گذر می کند. بنده تا کنون در هیچ سایت نمایشگاهی کشور این چنین سختگیری و مانع تراشی را ندیده ام. به عنوان مثال پس از برگزاری یک رویداد در این سایت نمایشگاهی تنها به جرم ارائه دوغ و آش محلی توسط یکی از غرفه های شرکت کننده در یکی از رویدادها هم ما و هم سازمان میراث فرهنگی استان با شکایت سازمان بهداشت استان به دادگاه کشانده شدیم که در انتها دادگاه بی گناهی ما را ثابت کرد.

وی خاطر نشان کرد: با شرایطی که به وجود آمده نیز هیچ امیدی به رونق دوباره سایت نمایشگاهی بیرجند در سال ۱۴۰۰ وجود ندارد. ما نیز هنوز برنامه ریزی و تقویمی برای سال جاری در نظر نگرفته ایم چرا که امیدی به فعالیت دوباره این مجموعه وجود ندارد. متاسفانه آینده صنعت نمایشگاهی در گرو تصمیمات افراد غیرمتخصص در این حوزه است. این تصمیمات موجب می شود که این صنعت با چالش های متعددی روبرو شود.

واگذاری سایت نمایشگاهی بیرجند

مدیرعامل سایت نمایشگاهی استان بیرجند همچنین گفت: متاسفانه سوله های نمایشگاهی این سایت به لانه کبوترها تبدیل شده است و هیج حمایتی نیز از جانب متولیان و مسئولان مربوطه از کارگران و کارمندان این سایت که رزق خود و خانواده خود را از این محل تامین می کردند به عمل نیامد. ما بخش خصوصی هستیم و در شرایط کنونی بدون حمایت های دولتی قادر به فعالیت نخواهیم بود. بدون شک با ادامه این روند، ریشه صنعت نمایشگاهی استان به طور کامل خشک خواهد شد.

وی افزود: در همین راستا به احتمال قوی در آینده ای نزدیک سهامداران را مجاب خواهیم کرد تا سایت نمایشگاهی استان را واگذار کنیم؛ چرا که میلیاردها تومان برای ساخت این سایت نمایشگاهی هزینه شده است ولی بدون استفاده مانده و رو به خرابی می رود. کارخانه جات و برخی واحدهای تولیدی نیز اعلام آمادگی کرده اند تا این سایت به آن ها واگذار شود.

دلیر در ادامه صحبت های خود به انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: بدون شک تغییر دولت ها در تمام حوزه های اقتصادی و صنعتی کشور تاثیرگذار خواهد بود چرا که تفکرهای جدیدی وارد چرخه اقصادی کشور می شود. به عقیده من خواسته تمام فعالان نمایشگاهی کشور از دولت آینده حمایت خاص و ویژه از این صنعت است. اگر دولت با پرداخت یارانه به این حوزه از صنعت نمایشگاهی حمایت نکند وضعیت این صنعت در سطح کلان نیز با چالش ها و مشکلات متعددی روبرو خواهد شد و متاسفانه نمی توان آینده روشنی را برای این صنعت متصور بود.

عضو انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های بین المللی نگاه های غیرمتخصصانه بلای جان صنعت نمایشگاهی شده است. امیدواریم که با ورود نگاه های تخصصی و دلسوز به این صنعت در سال جاری و حمایت و کمک دولت به این حوزه شاهد برگزاری دوباره رویدادها و اعتلای دوباره صنعت نمایشگاهی در این استان باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها