|
کدخبر: 120047 مسعود رمضانی

در گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با مدیرعامل شرکت فولاد اکسین مطرح شد:

ساخت ورق API مطابق با استانداردهای بین‌المللی

محصولات تولیدی شرکت فولاد اکسین خوزستان شامل انواع ورق‌های فولادی عریض با مقاومت بالا جهت مصارف گوناگون صنعتی زیر بوده که هریک از آنها مطابق با استانداردهای بین‌المللی تولید می‌شود و از نظر کیفیت با محصولات مشابه خارجی قابل رقابت است.

معدن ساخت ورق API  مطابق با استانداردهای بین‌المللی

شرکت فولاد اکسین خوزستان نخستین شرکتی در داخل کشور است که اقدام به تولید ورق‌های فولادی API کرده است این محصول مطابق با استانداردهای بین‌المللی بوده و قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است. در همین ارتباط گفت‌وگویی با امین ابراهیمی، مدیرعامل فولاد اکسین ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

فولاد-اکسین

نخستین تولید‌کننده داخلی ورق‌‌های API

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین درباره تولید داخلی ورق‌های API گفت: در پروژه استراتژیک خط لوله انتقال نفت از گوره به جاسک نیاز بود تا از توان داخلی برای ساخت لوله‌های محیط ترش استفاده شود به همین منظور ساخت داخل ورق‌های API از اواخر سال ۹۷ با بهره‌گیری از توان داخلی به صورت آزمایشی آغاز شد و در ادامه راه و از ابتدای سال ۹۸ نیز این محصول به تولید انبوه رسید.

وی ادامه داد: با عنایت خداوند متعال و با توجه به دانش فنی موجود در کارشناسان خبره شرکت فولاد اکسین خوزستان با افتخار توانستیم با بهترین شرایط ممکن و با کمترین میزان محصولات ریجکتی، به مرحله ورود به تولید انبوه ورق‌های محیط ترش با استفاده از توان داخلی برسیم و مفتخریم که به عنوان نخستین تولید‌کننده داخلی ورق API محیط ترش، محصولی مطابق با استانداردهای بین‌المللی و قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی تولید کرده‌ایم ضمن اینکه این شرکت تأییدیه‌های لازم در این خصوص را از شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران اخذ کرده و در شرایط تحریمی، کشور را از واردات این‌گونه از محصولات استراتژیک( ورق‌های API محیط ترش و محیط شیرین ) و خروج ارز از کشور بی‌نیاز کرده است.

تست ورق‌های API

مدیرعامل فولاد اکسین در ارتباط با اهمیت تست لوله‌های API در پروژه خط لوله نفت گوره به جاسک گفت: با توجه به الزامات شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران در پروژه استراتژیک خط لوله نفت گوره به جاسک باید تست خوردگی جهت ورق‌های API محیط ترش در محل کارخانه نورد و با ایجاد محیط ترش انجام می‌گرفت به همین منظور و با توجه به الزام کارفرما ضروری بود که آزمایشگاه خوردگی شرکت فولاد اکسین خوزستان هر چه سریعتر راه‌اندازی شود که با همت تولیدکنندگان داخلی به صورت کامل بومی‌سازی گردید. از آنجا که بدلیل شرایط تحریم، شرکت‌های اروپایی انصراف خود را از ساخت آزمایشگاه خوردگی در ایران اعلام نمودند، این آزمایشگاه خاص که بزرگترین آزمایشگاه خوردگی گاز H۲S کشور است در داخل کشور و توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و با کیفیت و شرایط مشابه شرکت‌های اروپایی، طراحی و اجرا و به صورت کامل بومی‌سازی و توسط وزیر محترم نفت جناب آقای مهندس زنگنه در سال ۹۸ افتتاح گردید.

کنترل کیفی در فولاد اکسین

ابراهیمی کنترل کیفیت در فولاد اکسین را از مهم‌ترین بخش‌های این واحد نوردی دانست و گفت: واحد کنترل کیفیت و آزمایشگاه شرکت فولاد اکسین خوزستان به دو قسمت تقسیم می‌شود:

۱-بازرسی مواد و محصول کنترل کیفیت

۲-آزمایشگاه کنترل کیفیت

در بخش بازرسی مواد و محصول کنترل کیفیت اسلب‌های ورودی به شرکت و محصولات تولیدی در هنگام تولید و در انتهای فرآیند با استفاده از تجهیزات پیشرفته و مدرن بازرسی می‌شود. در این قسمت با بهره‌گیری از دستگاه اولتراسونیک آنلاین کیفیت ورق‌ها بررسی می‌شود.همچنین در مرحله نهایی و بازرسی فاینال نیز به صورت دقیق کیفیت سطحی و ظاهری و تلرانس ورق‌های تولیدی‌ بازنگری می‌شود.

در بخش کنترل کیفت نیز شرکت فولاد اکسین با داشتن استاندارد مدیریت کیفیت آزمایشگاه ایزو ۱۷۰۲۵ از شرکت آنالیتیکای روسیه آزمایش‌های مختلفی بر روی محصولات تولیدی شرکت مانند آزمایش کشش، مقاومت به ضربه، خمش، سختی، متالوگرافی و تعیین اندازه دانه، تعیین درصد ناخالصی، DWTT و آزمایشگاه خوردگی گاز H۲S انجام می‌شود.

تولید ورق با استانداردهای جهانی

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین در پایان به مطابقت محصولات تولیدی این شرکت با استانداردهای جهانی اشاره کرد و افزود: محصولات تولیدی شرکت فولاد اکسین خوزستان شامل انواع ورق‌های فولادی عریض با مقاومت بالا جهت مصارف گوناگون صنعتی زیر بوده که هریک از آنها مطابق با استانداردهای بین‌المللی تولید می‌شود و از نظر کیفیت با محصولات مشابه خارجی قابل رقابت است این تولیدات در چهار دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شود.

۱-لوله‌های انتقال نفت و گاز با قطر بالا در محیط‌های ترش و شیرین تحت استاندارد بین‌المللی API۵L

۲-مخازن تحت فشار و ذخیره مایعات نفت و گاز و پتروشیمی تحت استاندارهای بین‌المللی ASTM، EN

۳-صنایع کشتی‌سازی و دریایی تحت استاندارد بین‌المللی KR

۴-سازه‌های خاص ساختمانی با خواص متنوع تحت استاندارد‌های بین‌المللی DIN، EN، ASTM

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها