|
کدخبر: 119081 مسعود رمضانی

در گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با مدیرعامل شرکت فولاد اکسین مطرح شد:

تولید ورق‌ های فولادی با نورد ترمومکانیکال

فرآیند تولید ورق‌ در فولاد اکسین به روش نورد ترمومکانیکال به همراه خنک کاری سریع با تجهیز ACC صورت می‌گیرد. این ورق‌ها با ضخامت ۱۹.۸ و عرض ۴۳۷۴ تولید و از آن در ساخت و تولید لوله با سایز ۵۶ اینچ مورد استفاده قرار می‌گیرد که این میزان بالاترین اندازه مورد نیاز در صنایع نفت و گاز در خطوط انتقال به شمار می‌رود.

معدن تولید ورق‌ های فولادی با نورد ترمومکانیکال

شرکت فولاد اکسین خوزستان یکی از شرکت‌های تولید‌کننده ورق‌های فولادی است. ورق‌هایی که در ساخت تولیدات در  صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شرکت سالانه نزدیک به ۷۰۳ هزار تن ورق تولید می‌کند. در همین ارتباط گفتگویی با امین ابراهیمی، مدیرعامل فولاد اکسین ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند با ما همراه شوید:

فولاد-اکسین

ابراهیمی در ارتباط با راه‌اندازی این مجتمع فولادی گفت: شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال ۱۳۸۸ با هدف اتصال زنجیره فولاد و نفت به بهره‌برداری رسید و هم اینک اقدام به تولید ورق‌های API X۷۰ مورد نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی می‌کند. ضمن اینکه این شرکت به عنوان تولید‌کننده ورق‌های عریض فولادی و عملیات حرارتی شده در خاورمیانه شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: کارکنان این مجموعه صنعتی در جهت رونق تولید ملی و بومی‌سازی ساخت محصولات را با تکیه بر دانش، توان و منابع داخلی انجام می‌دهند ضمن اینکه، تمامی مراحل تولید این محصول استراتژیک شامل تولید اسلب، ورق و لوله  با همکاری زنجیره‌ای شرکت‌های فولاد ساز و لوله ساز بومی به منظور داخلی‌سازی آن در کشور انجام می‌گیرد.

تولید ورق به روش نورد ترمومکانیکال

مدیرعامل فولاد اکسین در ارتباط با ساخت ورق‌های فولادی در این شرکت گفت: فرآیند تولید ورق‌های به روش نورد ترمومکانیکال به همراه خنک کاری سریع با تجهیز ACC  صورت می‌گیرد. این ورق‌ها با ضخامت ۱۹.۸ و عرض ۴۳۷۴  تولید و از آن در ساخت و تولید لوله با سایز ۵۶ اینچ مورد استفاده قرار می‌گیرد که این میزان بالاترین اندازه مورد نیاز در صنایع نفت و گاز در خطوط انتقال به شمار می‌رود. ضمن اینکه  این شرکت‌ در حال حاضر به دنبال تولید انبوه این ورق‌های استراتژیک در پروژه‌های عظیم نفتی است .

همچنین یکی دیگر از محصولات فولاد اکسین ساخت ورق‌های فولادی ضد سایش استحکام بالا با نام تجاری اکسینار است که از ورق‌های مصرفی خاص در صنایع داخلی کشور به شمار می‌رود. ساخت این ورق به منظور مرتفع نمودن نیازهای صنایع داخلی و در جهت کاهش وابستگی به واردات صورت می‌گیرد.

مزیت‌های بهره‌گیری از نورد گرم نسبت به نورد سرد

ابراهیمی به مزیت از استفاده از روش نورد گرم نسبت به نورد سرد گفت: کاهش نیروی وارده بر فولاد،‌ کمتر بودن دستگاه‌ها و تجهیزات ، کرنش سختی کمتر در طی فرآیند و مناسبت بودن آن برای شمش‌های بزرگ از مزیت‌های نورد گرم نسبت به نورد سرد است.

تولید ۷۰۳ هزار تن ورق فولادی

مدیرعامل فولاد اکسین تولیدات این مجموعه صنعتی را حدود ۷۰۳ هزار تن در سال دانست و افزود: از این میزان حدود ۱۰۰ هزار تن صادرات و حدود ۶۰۳ هزار تن آن به مصرف داخل می‌رسد. همچنین این شرکت از سال ۹۸ تا کنون با تغییر رویکرد تولیدات خود از ساختمانی به آلیاژی خاص و API درحال‌حاضر موفق شده تا حدود ۵۰% محصولات خود را به ورق‌های گرید API بالغ بر ۳۱۰ هزار تن اختصاص دهد.

تامین مواد اولیه از سه شرکت فولادی

ابراهیمی گفت: شرکت فولاد اکسین خوزستان مواد اولیه خود را از سه شرکت فولاد مبارکه، شرکت فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان تامین می‌نماید و محصولات این کارخانه جهت شرکت‌های لوله سازی، شرکت‌های تولید مخازن تحت فشار، شرکت‌های کشتی‌سازی و شرکت‌های تولید استراکچر ارسال می‌گردد.

بازارهای صادراتی شرکت فولاد اکسین

مدیرعامل فولاد اکسین درباره بازارهای صادراتی این شرکت گفت: با توجه به تنوع بالای ورق‌های تولیدی و قابلیت‌های منحصربفرد آن، این شرکت پس از بررسی و بخش‌بندی بازارها، کشورهای خاور دور و حوزه منا را به عنوان بازارهای اصلی صادراتی خود انتخاب کرده است

نقش تحریم‌ها بر صنعت فولاد

ابراهیمی درباره نقش تحریم‌ها در صنعت فولاد گفت: در دو سال گذشته ایالات متحده آمریکا تحریم‌های مختلفی را بر علیه صنعت فولاد و شرکت‌های فولادی ایران وضع کرده که بررسی آمارهای کشور مشخص شده نشان می‌دهد که این تحریم‌ها خوشبختانه تاکنون تأثیر چشمگیری بر روند صادرات فولاد کشور و تولیدات فولاد اکسین نداشته است. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که معمولاً این تحریم‌ها به دلیل بار روانی در ابتدا منجر به اختلال در کار می‌شوند ولی رفته رفته و با پیدا کردن راه‌های جایگزین، اثرات آن تحریم فروکش کرده و شرایط به حالت قبل باز می‌گردد.

مدیرعامل فولاد اکسین ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این شرکت علاوه بر تحریم‌های خارجی مقابله با محدودیت‌های اعمال‌ شده از  سوی نهادها و ارگان‌های داخلی کشور است که یکی از مهم‌ترین آنها موضوع اخذ مجوز از وزارت صمت بابت تک تک محموله‌های صادراتی است که از این شرکت خارج می‌شود که این امر موجب افزایش بروکراسی‌های اداری، معطلی کامیون‌ها در مرزهای خروجی کشور، افزایش هزینه‌های صادرات و در نهایت کاهش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات را به دنبال دارد.

ابراهیمی در پایان گفت: با توجه به اینکه بخش کمی از ورق‌های تولیدی این شرکت به منظور تامین نیاز و مخارج ارزی شرکت فولاد اکسین خوزستان صادر می‌شود. از مسئولین تقاضا داریم تا نسبت به ارائه مجوزهای دوره‌ای دو یا سه ماهه و پایش عمکردهای این شرکت شرایط لازم برای ادامه صادرات در وضعیت سخت و پیچیده کنونی را تسهیل کند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها