|
کدخبر: 149175 سهیل فرزین

رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

مزیت بزرگ صادراتی ارمنستان برای ایران

یاریجانیان گفت: دستوری کردن اقتصاد موجب خواهد شد که مخاطبان ما در کشورهای هدف به این باور برسند که ما امکان تامین بازارهای آن ها به صورت مداوم و دائم را نداریم.

تجارت مزیت بزرگ صادراتی ارمنستان برای ایران

ارمنستان یکی از ۱۵ کشور همسایه ما است که رابطه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بسیار مناسبی با ایران دارد. به همین دلیل صادرات به ارمنستان می‌تواند گزینه خوبی برای همکاری اقتصادی میان دو کشور باشد.

از طرفی این کشور از سال ۲۰۱۵ یکی از اعضای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بوده که ایران نیز یکی دیگر از اعضای آن است. همین موضوع نیز می تواند انگیزه صادرکنندگان ایران برای صادرات به این  کشور را دو چندان کند. موضوع انرژی، یکی دیگر از مزیت های صادراتی ارمنستان برای کشور ما است. چرا که این همسایه شمالی ایران چندان از منابع نفتی، سوخت‌های فسیلی و گازی برخوردار نیست.

شیوع ویروس کرونا موجب شد تا صادرات و به طور کلی تجارت میان کشور ها با چالش بزرگی روبرو شود. خبرنگار سرویس تجارت گسترش نیوز در همین خصوص به سراغ هرویک یاریجانیان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان رفته و آخرین وضعیت صادرات به این کشور را از وی جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

با گسترش نیوز همراه باشید:

یاریجانیان در ابتدای این گفتگو به سیاست های بانک مرکزی در قبال صادرکنندگان اشاره کرد و گفت:‌ سیاست های اخیر این بانک ماهیت تسهیل گری در روند تجارت خارجی کشور ندارد و به عبارتی می توان گفت که این سیاست ها بیشتر به عنوان مانع عمل کرده اند. اگر سیاست گذاری بانک مرکزی به همین منوال ادامه پیدا کند در میان مدت تاثیرات نه چندان خوبی بر صادرات کشور خواهد گذاشت. یکی از بزرگترین چالش هایی که صادرکنندگان کشور با آن دست به گریبان هستند تصمیمات خلق الساعه ای است که بانک مرکزی اخذ می کند. عدم برنامه ریزی دقیق بانک مرکزی مشکلات فراوانی را برای صادرکنندگان و فعالان تجاری کشور به وجود آورده است. این امر موجب شده که ما بازارهای هدف صادراتی خود را که با مشقت فراوان به دست می آوریم را به راحتی از دست بدهیم. این موضوع همچنان موجب می شود که مخاطبان ما در کشورهای هدف به این باور برسند که ما امکان تامین بازارهای آن ها به صورت مداوم و دائم را نداریم. این موضوع در آینده ای نه چندان دور موجب خواهد شد که کیفیت کالاهای تولید داخل با کاهش روبرو شود.  

هرویک-یاریجانیان

رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان افزود: بلاتکلیفی بانک مرکزی یکی دیگر از چالش های بزرگ ما است. یعنی ما یک قانون استاندارد نداریم که بر اساس آن برنامه ریزی های خود را انجام دهیم. دستوری کردن اقتصاد توسط بانک مرکزی و دولت برای بخش خصوصی کشور خوشایند نیست. این موضوع موجب می شود که بانک مرکزی آسیب جدی ببیند. دستوری کردن اقتصاد در انتها موجب دلسرد شدن صادرکنندگان نسبت به امر صادرات می شود. به طور معمول هر شرکتی حدود ۱۵ سال جوان است و پس از آن وارد میانسالی می شود اما به عقیده من این عدد در کشور ما  به دوره های کوچک تر تبدیل شده است.

تاثیر شیوع ویروس کرونا در مبادلات تجاری میان ایران و ارمنستان

وی در ادامه و در تاثیر شیوع ویروس کرونا در مبادلات تجاری میان ایران و ارمنستان، اظهار داشت:‌ روابط تجاری این دو کشور بنا بر دلایلی تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار نگرفت. مهم ترین دلیل آن نیز این است که تبادلات ما با این کشور بیشتر در بستر انرژی است. ما با کشور ارمنستان تهاتر داریم و در قبال صادرات گاز برق دریافت می کنیم که این ها نیز به دلیل ماهیت خود تحت تاثیر شیوع کرونا نیستند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان در پایان اظهار داشت: البته شیوع این ویروس تاثیر خود را بر صادرات مواد غذایی که از ایران به ارمنستان گذاشت و موجب شد که صادرات این محصولات با مقداری کاهش مواجه شود. اما بلافاصله و ظرف حدود یک ماه این مسئله نیز برطرف شد و مبادلات تجاری میان دو کشور به روال عادی خود بازگشت.  اما نباید فراموش کرد که کرونا از نظر مصرف بر اقتصاد تمام کشورها تاثیر گذاشته است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها