|
کدخبر: 126328

اسیر نوسانات کوتاه مدت و درگیر شایعات بورسی نشوید

سرمایه گذاران باید ۱۰۰درصد به بازار سرمایه اعتماد داشته باشند. شک نکنید که هیچ بازاری بازدهی بازار سرمایه را در میان مدت و بلند مدت نخواهد داشت.

بورس اسیر نوسانات کوتاه مدت و درگیر شایعات بورسی نشوید

مهمترین ویژگی بازار سرمایه نقد شوندگی است و این مزیت نیز در هیچ بازاری وجود ندارد. بازار سرمایه در کشور ما چشم انداز روشنی دارد و روز به روز در حال ترقی است.

سید ابراهیم عنایت، مدیرعامل سرمایه گذاری سپه، ضمن بیان مطلب فوق و با تاکید بر اینکه بورس و نماگر آن در همان وضعیتی است که باید باشد، به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: بازار سرمایه طی دو سال گذشته رشد ۷ برابری را تجربه کرد و مشهود است که روند هیچ شاخصی در هیچ جای دنیا نمی تواند افزایشی باشد و بهر حال در یک نقطه باید اصلاح صورت بگیرد.

مدیرعامل سرمایه گذاری سپه با بیان اینکه نوسان و افت شاخص موضوع تعجب آوری نیست، افزود: بر اساس آمار مراکز بین المللی بورس تهران و فرابورس در میان بورس های دنیا از بالاترین نرخ بازده برخوردار بوده اند و با توجه به مشکلات اقتصادی و نرخ رشد منفی، بازار سرمایه کشور در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد.

سید ابراهیم عنایت ادامه داد: سرمایه گذار ها نباید درگیر نوسان های مقطعی شوند و فراز و نشیب ذات بازار سرمایه است. شما نمی توانید توقع داشته باشید قیمت یک سهم بدون توقف روند افزایشی داشته باشد و فراموش نکنیم حضور در بازار سرمایه به معنای سرمایه گذاری بلند مدت است.

مدیرعامل سرمایه گذاری سپه در پاسخ به این پرسش که حمایت در بازار سرمایه به چه اطلاق می شود، گفت: تعریف واژه حمایت در کشور ما از جنبه های فرهنگی برخوردار است. دولت های ایران همواره در همه امور حضور و دخالت داشته اند و به همین دلیل متاسفانه ۸۰ درصد اقتصاد ما همچنان دولتی است. ما انتظار داریم دولت به هر مشکلی ورود و از بورس هم حمایت کند.

وی ادامه داد: وظیفه دولت حمایت از بازار سرمایه نیست. دولت صرفا باید فضا و چارچوب منطقی برای نهاد های مالی، سرمایه گذاران، شرکت های سرمایه پذیر و سازمان های ذی ربط ایجاد کند تا این مجموعه در آرامش و ثبات فعالیت کند. وظیفه دولت این نیست که منابع به بازار تزریق کند یا برای افزایش سود آوری به شرکت های بورسی یارانه اختصاص دهد.

ابراهیم عنایت به نقش حمایتی نهاد ناظر بازار سرمایه نیز اشاره کرد و افزود: از دید من سازمان بورس ذاتا یک چتر حمایتی روی سر بازار سرمایه است. من عقیده دارم نهاد ناظر بازار سرمایه چتری است که همه ما فعالین بازار سرمایه اعم از کارگزاری ها، شرکت های سرمایه گذاری، شرکت های پذیرفته شده، سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی و سایرین زیر سایه آن هستیم و برای جلوگیری از خیس شدن، باید مراقب باشیم به این چتر صدمه وارد نشود و باد آن را نبرد و محکم آن را نگه داریم.

مدیرعامل سرمایه گذاری سپه به نقش حقوقی ها در افت و خیز شاخص نیز اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاران حقیقی طی دو سال گذشته به این نتیجه رسیدند که بازدهی بازار سرمایه و نقدشوندگی آن نسبت به سایر بازار ها بالاتر است و بنابراین بخش عمده معاملات طی این مدت توسط حقیقی ها انجام شد و شرایط بازی در بازار سرمایه تغییر کرد و اتفاقا امروز حقیقی ها بازیگر اول بازار سرمایه هستند.

وی افزود: از طرف دیگر باید توجه کرد که سرمایه گذاران حقوقی هم سرمایه گذار هستند و موسسه خیریه نیستند و سرمایه محدود دارند. این مجموعه ها باید به سرمایه گذاران و سهامداران خود پاسخ دهند که چرا در یک قیمت بالا به یک سهم و صنعت وارد شدند. البته وظیفه همه فعالین، حمایت از بازار است، شکی در این موضوع نیست، اما موافق انتظار غیر منطقی از حقوقی ها هم نیستم و بهترین حمایت از بازار در همه زمان ها و در هر شرایطی تقویت بازار گردانی است.

ابراهیم عنایت در پاسخ به این پرسش که سرمایه گذارها باید همچنان به بازار سرمایه اعتماد داشته باشند یا خیر؟ گفت: سرمایه گذاران باید ۱۰۰درصد به بازار سرمایه اعتماد داشته باشند. شک نکنید که هیچ بازاری بازدهی بازار سرمایه را در میان مدت و بلند مدت نخواهد داشت. مهمترین ویژگی بازار سرمایه نقد شوندگی است و این مزیت نیز در هیچ بازاری وجود ندارد. بازار سرمایه در کشور ما چشم انداز روشنی دارد و روز به روز در حال ترقی است.

وی ادامه داد: تنها شرط کسب سود از بازار سرمایه این است که مردم اسیر نوسانات کوتاه مدت و درگیر شایعات شبکه های اجتماعی نشوند. من مطمئنم دلیل شایعاتی که امروز در خصوص بازار سرمایه به گوش می رسد، خرید سهام با قیمت ارزان از تازه واردان و سرمایه گذاران نا آشنا به بازار سرمایه است.

 

منبع: سنا
  • ناشناس ارسالی در

    #وتجارت خیلی مسخره است که اشغالی مثل ترا مپ کرونا بگیره و به جای خوشحالی ملت و مث بت شدن بازار عده ای غربگرا بورس ایران رو منفی کنند انگار فامیل دورشان مرده که به احترامش بورس ما باید داغدار شود بابا ای ن ترامپ همان احمقی بود که سردار دلها را به شهادت رساند، خدا کند خبر صحیح باشد و دنیا از ترامپ راحت شود و تا پایان سال بو رس سبز سبز به جهت این خبر جشن شادی داشته باشیم.

  • جواد ارسالی در

    اصلا مردم ایران نباید به آمریکا نگاه کنند همانطور که چهل سال اعتنا نکردند و کشور به خودکفایی رسید و ترامپ بدبخت سخت عصباني است که نتوانسته کشور ما را تسلیم کندو شب و روز ميسوزد مثل سگ پس اگر ما حسین وار برخورد کنیم از یک قمارباز پست نبايد بترسیم کاری کنیم که درس عبرتی برای سایر سردرمداران غرب باشد

ارسال نظر