|
کدخبر: 326900

اختصاصی گسترش نیوز؛

آمار غم انگیز از بیکار ترین رشته های تحصیلی / هزینه میلیونی برای هیچ!

در این گزارش به بررسی بیکارترین رشته های تحصیلی در ایران می پردازیم.

اقتصاد آمار غم انگیز از بیکار ترین رشته های تحصیلی / هزینه میلیونی برای هیچ!

اهمیت شغل و کار در زندگی افراد بسیار بالاست زیرا این موضوع ارتباط مستقیم با تامین نیازهای اقتصادی، شخصی و اجتماعی فرد دارد. انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه و شرکت در آزمون کنکور می‌تواند یک دوره مهم و حیاتی در زندگی فرد باشد که امکان مشغول به کار شدن در رشته دلخواه را به او می‌دهد.

فرصت-شغلی-یک

اشتغال در رشته مورد علاقه

مزایای مشغول به کار شدن در رشته مورد نظر بسیار است. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رضایت شغلی

انتخاب رشته مورد علاقه و مشاغل مرتبط با آن، احتمال بالاتری برای داشتن رضایت شغلی برای فرد به همراه دارد. زیرا وقتی که فرد در زمینه‌ای کار می‌کند که به آن علاقه دارد، احساس بسیار خوبی را تجربه می‌کند و انگیزه بیشتری برای پیشرفت و توسعه در این حوزه دارد.

فرصت‌های شغلی

مشغول به کار شدن در رشته مورد نظر، فرصت‌های شغلی مناسب را برای فرد فراهم می‌کند. زیرا کسانی که در رشته خود تخصص دارند، به راحتی می‌توانند به دنبال فرصت‌های شغلی مرتبط با آن رشته بگردند و از فرصت‌ متناسب و مناسبی برخوردار شوند.

رشد شخصی و حرفه‌ای

مشغول به کار شدن در رشته مورد علاقه، فرصت‌هایی برای رشد شخصی و حرفه‌ای فراهم می‌کند. فرد با فعالیت در زمینه‌ای که به آن علاقه دارد، می‌تواند مهارت‌ها و دانش خود را گسترش دهد، در صنعت مربوطه به رشد و توسعه بپردازد و به عنوان یک حرفه‌ای ماهر شناخته شود.

رضایت اجتماعی

انتخاب رشته مورد نظر و مشغول به کار شدن در آن، به فرد امکان می‌دهد تا در جامعه نقش فعالی ایفا کند و از ارزشمند بودن خود، لذت ببرد. همچنین، ارتباطات اجتماعی با افرادی که در همان حوزه فعالیت می‌کنند، فرصت‌های جدیدی را برای فرد فراهم می‌کند.

فرصت-شغلی

بیکارترین رشته های ایران

اما بیکاری یکی از چالش‌های مهم در بازار کار ایران است. همچنین، برخی رشته‌های تحصیلی نیز با میزان بیکاری بالا مواجه هستند. در ادامه گزارش، به بررسی برخی از بیکارترین رشته‌ها در ایران می‌ پردازیم.

رشته حفاظت محیط زیست

رشته حفاظت محیط زیست به مطالعه و حفاظت از محیط زیست می‌پردازد. افرادی که در این رشته فعالیت می‌کنند، سعی می‌کنند به حفظ و مدیریت منابع طبیعی، حفاظت از بیوتاپ‌ها و گونه‌های حیاتی، کاهش آلودگی هوا، آب و خاک، مدیریت پسماندها، مطالعه تأثیرات زیست‌محیطی و ارائه راهکارهای پایدار برای تعامل بهینه انسان و محیط زیست می‌پردازند.

در حوزه حفاظت محیط زیست، فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در حکومت، سازمان‌ها و موسسات غیردولتی، شرکت‌ها، مراکز تحقیقاتی و آموزشی، مشاوره‌گری محیط زیست، مدیریت منابع طبیعی، برنامه‌ریزی شهری و سیاست‌گذاری محیط زیستی فعالیت کنند.

رشته حفاظت محیط زیست به دلیل اهمیت بیشتر حفاظت از محیط زیست و رشد آگاهی جامعه درباره تأثیرات منفی فعالیت‌های انسانی بر محیط زیست، جذابیت بیشتری برای علاقه‌مندان به این حوزه ایجاد کرده است. با این حال، بیکاری وجود دارد و ممکن است در برخی مناطق و زمان‌ها نرخ بیکاری در این رشته بالا باشد، اما همچنان فرصت‌های شغلی در این صنعت نیز وجود دارد.این رشته با بالاترین درصد بیکاری(۵۱ درصد) در ایران مواجهه است.

رشته علوم رایانه

رشته علوم رایانه یا علوم کامپیوتر به مطالعه و تحقیق در زمینه طراحی، توسعه و استفاده از سیستم‌های کامپیوتری و نرم‌افزارها می‌پردازد. این رشته شامل مباحث متنوعی مانند برنامه‌نویسی، شبکه‌های کامپیوتری، سیستم‌های عامل، پایگاه داده، هوش مصنوعی، گرافیک کامپیوتری، امنیت اطلاعات و سایر حوزه‌های مرتبط است.

در رشته علوم رایانه، فارغ‌التحصیلان می‌توانند در بخش‌های مختلفی از جمله صنعت فناوری اطلاعات، شرکت‌های نرم‌افزاری، شرکت‌های مهندسی نرم‌افزار، شرکت‌های تولید و توسعه سخت‌افزار، مراکز تحقیق و توسعه، آموزش و پژوهش، مشاوره، توسعه بازی‌های رایانه‌ای و بسیاری موارد دیگر فعالیت کنند.

رشته علوم رایانه به دلیل پیشرفت سریع صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیاز مستمر به توسعه و بهبود سیستم‌ها و نرم‌افزارها، از لحاظ فرصت‌های شغلی بسیار پررونق است. با این حال، رقابت در بازار کار نیز بالاست و برخی زمینه‌ها ممکن است رقابتی و چالش‌برانگیز باشند.دومین رتبه در لیست بیکارترین رشته ها مربوط به رشته علوم رایانه با ۴۲ درصد است.

رشته هنر

رشته هنر شاخه‌ای از تحصیلات و فعالیت‌ها است که به بررسی و تجسم جوانب خلاقانه و زیبایی‌شناسی انسان می‌پردازد. رشته هنر شامل انواع گوناگونی از هنرها می‌شود از جمله نقاشی، عکاسی، مجسمه‌سازی، معماری، طراحی صنعتی، طراحی گرافیک، صنایع دستی، نمایشنامه نویسی، موسیقی، رقص، فیلم‌سازی و سایر شاخه‌های هنری.

فارغ‌التحصیلان رشته هنر می‌توانند در صنایع خلاق، موسسات فرهنگی و هنری، نمایشگاه‌ها، گالری‌ها، استودیوهای هنری، تئاترها، استودیوهای فیلم‌سازی، شرکت‌های طراحی و تبلیغات، مدارس هنر، آکادمی‌ها و دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و سایر موارد مشابه فعالیت کنند.

رشته هنر به دلیل خلاقیت، ارتباط با جوانب انسانی، تجسم احساسات و ارائه پیام‌های فرهنگی و هنری، جذابیت بسیاری برای علاقه‌مندان به این حوزه ایجاد می‌کند. با این حال، بازار کار در این رشته ممکن است رقابتی و چالش‌برانگیز باشد، و درآمد و پیدا کردن فرصت‌های شغلی پایدار ممکن است به وفور در دسترس نباشد.رشته هنر با ۲۸ درصد بیکاری در رتبه سوم این لیست قرار دارد.

رشته معماری

رشته معماری به بررسی و طراحی فضاها و ساختمان‌ها با تأکید بر جوانب فنی، زیبایی‌شناسی، و عملکردی می‌پردازد. معماری به عنوان یک هنر و علم، شامل بررسی نیازها و محدودیت‌های محیطی و انسانی، طراحی سازه‌ها و فضاهای داخلی و خارجی، استفاده از مصالح و تکنولوژی مورد نیاز و ایجاد یک تجربه بصری و فضایی منحصر به فرد است.

فارغ‌التحصیلان رشته معماری می‌توانند در دفاتر معماری، شرکت‌های ساخت و ساز، دفاتر مهندسی مشاور، سازمان‌های دولتی و شهرداری‌ها، صنایع مرتبط با معماری، آکادمی‌ها و دانشگاه‌ها فعالیت کنند. آن‌ها ممکن است در طراحی ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری، فضاهای عمومی، پارک‌ها، مراکز فرهنگی و تاریخی، بهبود فضاهای شهری، توسعه پایدار، طراحی داخلی و سایر زمینه‌های معماری فعالیت کنند.

رشته معماری به دلیل ترکیبی از خلاقیت و مهارت‌های فنی، نیاز به آشنایی با مفاهیم زیبایی‌شناسی و علمی، و تأثیر مستقیم بر فضاهای زندگی انسان، جذابیت بسیاری برای علاقه‌مندان به این حوزه ایجاد می‌کند. با این حال، رشته معماری نیازمند تعهد و پیگیری بالا، توانایی هماهنگی با تیم‌های متعدد و تسلط بر نرم‌افزارهای معماری است.اما رتبه چهارم بیکارترین رشته ها با میزان 25 درصد، متعلق به رشته معماری است.

بیکارترین-رشته

سخن پایانی

با توجه به اهمیت بیکاری جوانان در جامعه و تأثیرات آن بر توسعه اقتصادی و اجتماعی، دولت باید تمام توان و منابع خود را برای ایجاد فرصت‌های شغلی و پشتیبانی از جوانان بیکار به کار گیرد.باید بیان کرد که مقابله با بیکاری جوانان نیازمند تلاش‌های گسترده و هماهنگ از سوی دولت، جامعه و بخش خصوصی است. همکاری بین این نهادها و توجه به نیازها و آرزوهای جوانان بیکار بسیار حائز اهمیت است. امیدواریم با اجرای مناسب وظایف دولت در این زمینه، بتوانیم به جامعه‌ای پویا، پایدار و پر اشتغال دست پیدا کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها