|
کدخبر: 324481

معرفی پر تقاضاترین ورق‌های فولادی بازار

در این مقاله خواهیم گفت که ورق فولادی چیست و پرتقاضاترین و پرکاربردترین فلزهای جهان را معرفی می‌کنیم

کسب و کار معرفی پر تقاضاترین ورق‌های فولادی بازار

از زمان عصر برنز، مردم به‌‎‎دنبال راه‌های جدیدی برای توسعه، پالایش و استفاده از فلز بوده‌اند و از هزاران نوع فلز به‌شکل‌های خلاقانه‌ای برای کاربردهای مختلف استفاده کرده‌اند. فلزات به‌عنوان پایه بسیاری از صنایع در انقلاب صنعتی، یکی از عوامل رشد تمدن بوده‌اند. از ساختمان‌سازی گرفته تا تولید لوازم خانگی، هر روز با حداقل هشتاد نوع فلز مختلف سروکار داریم. به‌همین دلیل کیفیت، ترکیبات و نوسان قیمت ورق آلیاژی و دیگر انواع ورق فولادی همیشه مورد توجه فعالان ساخت‌وساز بوده است.

ورق فولادی چیست؟

فولاد، آلیاژی است که از ترکیب عناصری مانند کروم، منگنز، نیکل، تنگستن یا وانادیم با آهن ساخته می‌شود. هریک از عناصر آلیاژی خواص متفاوتی را برای فولاد ایجاد می‌کنند؛ به‌همین‌دلیل این ماده قابلیت تولید با ویژگی‌های خاص مورد نیاز کسب‌وکارها با مقاومت‌های مختلف را دارد. فولاد آلیاژی در برابر سایش و خوردگی مقاوم و تولید آن نسبتاً ارزان است؛ به‌همین‌دلیل از طرف فعالان ساخت‌وساز مورد استقبال قرار می‌گیرد.

پرکاربردترین ورق‌های فولادی

ورق‌های فولادی از ترکیبات متنوعی ساخته می‌شوند و با توجه به ترکیبات خاص کاربردهای بی‌شماری در صنایع مختلف دارند. در ادامه شما را با مهم‌ترین ورق‌های فولادی و کاربردهای آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

فولاد ضد زنگ (STAINLESS STEEL)

فولاد ضدزنگ نوعی فولاد آلیاژی بسیار مقاوم در برابر خوردگی است که از آهن، کربن و مقدار زیادی کروم و بقایای فلزات دیگر تشکیل می‌شود. فولاد ضد زنگ یک ماده پرکاربرد و همه‌کاره است که به‌طور گسترده در بسیاری از صنایع کاربرد دارد؛ از ظروف آشپزخانه گرفته تا میز، سینک و مبلمان. فولاد ضد زنگ بهترین انتخاب برای تولید وسایلی به‌شمار می‌رود که با مواد غذایی در تماس است. فولادهای ضد زنگ در برابر خوردگی و لکه‌شدن بسیار مقاوم‌اند؛ همچنین تمیز کردن و نگهداری آن‌ها آسان است. برخی از کاربردهای فولاد ضد زنگ عبارت‌اند از:

•    صنایع غذایی و نوشیدنی؛ ظروف آشپزخانه، تجهیزات پردازش مواد غذایی و مخازن ذخیره‌سازی مواد اولیه

•    صنعت پزشکی؛ ابزار جراحی، تجهیزات پزشکی و ایمپلنت‌های مصنوعی

•    صنعت ساختمان؛ نما و نرده‌ها

ورق-های-فولادی-یک

فولاد کربنی (CARBON STEEL)

فولاد کربنی آلیاژی متشکل از آهن و کربن است که براساس میزان کربن موجود در آلیاژ به سه گروه (فولاد کم‌کربن، کربن متوسط و پرکربن) تقسیم می‌شود. هرچه کربن بیشتری برای تولید فولاد استفاده شود، آلیاژ سخت‌تر و هرچه مقدار کربن در این آلیاژکم باشد ساخت آن آسان‌تر و قیمت آن ارزان‌تر است. فولاد کربنی اغلب برای تولید ابزار و وسایل مکانیکی و در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. فولاد کربنی همچنین یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین انواع فولاد در بازار است. برخی از کاربردهای فولاد کربنی عبارت‌اند از:

•    صنعت نفت و گاز؛ خطوط لوله، مخازن ذخیره‌سازی، مخازن تحت فشار

•    صنعت خودروسازی؛ قطعات بدنه، قاب‌ها و اجزای موتور

•    صنعت ساختمان؛ تیرها، ستون‌ها، خرپاها و...

فولاد ابزار (TOOL STEEL)

فولاد ابزار نوعی فولاد آلیاژی و کربنی است که به‌دلیل سختی زیاد برای ساخت ابزارهای برش، حفاری و سایر ابزارهای مقاوم در برابر ضربه استفاده می‌شود. سختی و ضدسایش‌بودن این ماده به‌دلیل ترکیب آهن با عناصری مانند کبالت، مولیبدن، تنگستن یا وانادیم است. فولاد ابزار کاربردهای بسیار متنوعی در صنایع دارند. این آلیاژ در درجه اول برای ماشین‌کاری و ایجاد تغییرات در انواع مختلف فولاد استفاده می‌شود و انواع مختلفی دارد؛ از جمله فولاد پرسرعت، فولاد سخت‌کننده آب، فولاد سخت‌کننده هوا و فولاد سخت‌کننده روغن.

برخی از کابردهای فولاد آلیاژی عبارت‌اند از:

•    صنعت هوافضا؛ پره‌های توربین، چارچوب هواپیما و...

•    ساخت‌وساز، کشتی‌سازی و خودروسازی؛ بلوک موتور، سرسیلندر و...

فولاد آلیاژی

فولادهای آلیاژی از ترکیب فولاد کربنی با یک یا چند عنصر آلیاژی مانند منگنز، سیلیکون، نیکل، تیتانیوم، مس، کروم و آلومینیوم ساخته می‌شوند. عناصر در این نوع ورق فولادی به نسبت‌های مختلف، باعث ویژگی‌های مختلفی مانند افزایش سختی، افزایش مقاومت در برابر خوردگی، افزایش استحکام، بهبود شکل‌پذیری و قابلیت جوش می‌شوند. فولادهای آلیاژی از فولادهای کربنی قوی‌تر و بادوام‌تر هستند. برخی از کاربردهای فولاد آلیاژی عبارت‌اند از:

•    صنعت نفت و گاز؛ خطوط لوله

•    صنعت خودرو؛ پانل‌های بدنه

•    ظروف آشپزخانه مانند توستر، ماهی تابه و قابلمه

ورق-های-فولادی-دو

چه نوع ورق فولادی برای پروژه شما مناسب است؟

در دنیای مدرن، تطبیق‌پذیری فولاد آن را به ماده‌ای ارزشمند تبدیل کرده است. چه به‌دنبال استحکام بیشتر، چه مقاومت در برابر خوردگی و حرارت باشید، ورق فولادی متناسب با پروژه شما یافت می‌شود. دلایل مختلفی برای انتخاب یکی از انواع ورق فولادی وجود دارد. ویژگی‌های فنی، بودجه‌ای که در اختیار دارید و نوع پروژه‌ای که در دست دارید از مهم‌‎ترین فاکتورهای تأثیرگذار در انتخاب ورق فولادی هستند. مثلاً فولاد ضد زنگ به‌راحتی تمیز می‌شود و انتخاب خوبی برای محیط‌های حساس بهداشتی مانند بیمارستان‌ها و آشپزخانه‌ها است؛ یا فولاد کربنی ماده‌ای پرکاربرد در صنایع ساختمانی است و می‌توان از آن برای ساخت پل‌ها، ساختمان‌ها و... استفاده کرد. با درک تفاوت های اساسی بین ورق‌های فولادی، می‌توانید بهترین گزینه را برای نیازهای پروژه انتخاب کنید.

انتخاب نوع فولاد به‌شدت بر عملکرد، دوام و جذابیت زیبایی محصول یا سازه نهایی تأثیر می‌گذارد. برای اینکه بتوانید بهترین انتخاب را در این زمینه داشته باشید بهتر است از کارشناسان مجرب و کارشناسان این حوزه کمک بگیرید.

 شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت، با بیش از سه دهه تجربه در بازار آهن‌آلات و صنعت فولاد می‌تواند در این زمینه بهترین پیشنهادها را برای شما داشته باشد. همچنین آیرومارت در کنار فروش آنلاین و تأمیـن انواع مقاطع فولادی و محصولات فلزی، مشـاوره فنـی به صنایع و مصرف‌کنندگان، بـازرگانـی و بازاریابی محصولات مرتبط و آموزش نیروی انسانی متخصص، خدماتی ازجمله باربری، انبارداری مدرن و خمکاری و برش‌کاری ورق را ارائه می‌دهد.

با مراجعه به سایت آیرومارت به آدرس  iromart.com می‌توانید به‌روزترین قیمت آهن‌آلات از برندهای مختلف مانند قیمت ورق اکسین اهواز را استعلام کنید و برای خرید آهن‌آلات با شرایط و تسهیلات ویژه اقدام کنید. کارشناسان باتجربه آیرومارت در تمام مراحل خرید در کنار شما خواهند بود.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها