|
کدخبر: 323958

قیمت نفت/بازار انرژی/اوپک پلاس

توسعه جوان ترین میدان نفتی / تولید افزایش یافت؟

جوان ترین میدان نفتی کشور درحال توسعه است و این امر می تواند وضعیت تولید را بهتر کند.

اقتصاد توسعه جوان ترین میدان نفتی / تولید افزایش یافت؟

افزایش تولید نفت برای کشورهای دارنده این مخازن، دارای اهمیت های فراوان است و با این اقدام می توانند در بحث صادرات، موفق عمل کنند.

سال گذشته طرح های عمرانی بسیاری در دستور کار قرار گرفتند و برخی به بهره برداری رسیدند، طرح هایی که برخی از آنها ارتباط مستقیمی با زندگی مردم دارند.

ایران به دلیل تحریم‌ها در حال طی کردن یکی از سخت‌ترین دوران است، با این وجود متخصصان داخلی همواره تلاش خود را کرده‌اند تا طرح‌ها و اقدامات توسعه بر زمین نماند به عنوان مثال افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از ۲۰ سال آن هم به دست متخصصان داخلی نمونه آشکار آن است. آنچه در ادامه می‌خوانید گریزی به مهمترین طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی در صنعت نفت، آب و برق است.

مهمترین طرح‌های عمرانی در صنعت نفت

تولید ۳ برابری میادین مشترک نسبت به میادین مستقل در کشور اتفاق افتاد و محسن خجسته مهر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در این زمینه گفت،: ۸۶ درصد میادین مشترک در اروندان است که نسبت تولید میادین مشترک نسبت به میادین مستقل ۳ به ۱ است به عبارتی سه برابر نفت از میادین مشترک تولید می‌کنیم و یک برابر از میادین مستقل طرحی که شرکت ملی نفت ایران عهده دار آن بود و که ثمره آن تولید روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز بوده است.

بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی را می‌توان مهمترین دستاوردهای صنعت نفت عنوان کرد، پروژه‌ای که پس از ۲۲ سال به ثمر نشست تولید اولیه فاز ۱۱ گاز پارس جنوبی روزانه ۱۵ میلیون مترمکعب گاز که تا ۵۶ میلیون مترمکعب در گام‌های بعدی افزایش می‌یابد، همچنین تولید ۵۰ هزار بشکه میعانات گازی، یک تن گوگرد در شبانه‌روز از دیگر ویژگی‌های فاز ۱۱ پارس جنوبی است. پروژه‌ای که طی ۲۰ ماه گذشته با تلاش شرکت‌های ملی نفت ایران، نفت و گاز پارس، پتروپارس، مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی و… با پشتیبانی دولت به بهره‌برداری رسید، ارزش قرارداد توتال در فاز ۱۱ حدود ۴.۸ میلیارد دلار بود که این شرکت به‌دلیل تحریم‌ها در سال ۹۷ از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی خارج شد اما با توان متخصصان داخلی به بهره برداری رسید و به گفته وزیر نفت درآمد ۵ میلیارد دلاری دارد.

بهره برداری از میادین نفتی سپر و جفیر هم منجر به افزایش تولید نفت از میادین نفتی ایران است، که در استان خوزستان و در فاصله ۳۰ کیلومتری از شرق میدان آزادگان مستقر می‌باشد. ذخیره درجای نفت خام این میدان برابر ۲٫۱ میلیارد بشکه برآورد شده است و ظرفیت تولید نفت خام آن، معادل ۵۰ هزار بشکه در روز می‌باشد.

میدان جفیر همچنین دارای چند مخزن لایه‌ای گاز بوده، که ظرفیت تولید گاز طبیعی آن نیز معادل ۶٫۳ میلیون فوت مکعب در روز می‌باشد. این میدان از میادین تحت مدیریت شرکت نفت و گاز اروندان می‌باشد، که توسعه آن به شرکت گسترش انرژی پاسارگاد واگذار شده‌است. به گفته مجری طرح میدان‌های نفتی سپهر و جفیر با هدف نهایی ما تجمیع ۵۴۰ میلیون بشکه نفت در مدت زمان ۲۰ سال است که در مدت زمانی که فعالیت خود را در این میدان‌های نفتی آغاز کردیم پیشرفت قابل توجهی حاصل شد. این پیشرفت تا اسفند ماه در فاز اول میدان‌های سپهر و جفیر ۳۶ هزار بشکه در روز تولید می‌شود و در فاز دو با برنامه ریزی‌های انجام شده به ۱۱۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.در این میدان‌های نفتی با هشت حلقه چاه به تولید ۳۶ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت در روز رسیده است که این میزان از تولید با ۲۰ حلقه چاه پیش‌بینی شده بود. البته باید در نظر داشت که در حال حاضر ظرفیت تولید در این میدان‌ها ۵۰ هزار بشکه نفت در روز است که با پشتوانه بومی سازی تجهیزات “تکمیل چاه” با فشار ۱۰ هزار پام برای نخستین بار محقق شد.

علاوه بر این میدان نفتی، میدان مشترک آزادگان جنوبی در فاصله ۸۰ کیلومتری اهواز و جز میدان‌های مشترک ایران با عراق در غرب کارون است. این میدان مشترک ۲۰۳ حلقه چاه و دو مرکز جمع‌آوری در شمال و جنوب و یک واحد فراورش مرکزی دارد. این میدان در سال ۱۳۷۶ توسط مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، در محدوده‌ای به وسعت ۲۰ در ۷۵ کیلومتر، کشف گردید. میدان آزادگان از شمال در مجاورت میدان مجنون عراق قرار دارد. حجم ذخیره درجای نفت خام این میدان معادل ۳۳ میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود. میدان نفتی آزادگان از میادین تحت مدیریت شرکت نفت و گاز اروندان است، که عملیات توسعه آن توسط شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران (متن) انجام می‌گیرد. البته شرکت پتروپارس در این پروژه از جانب کارفرما به عنوان «مدیریت طرح» عمل می‌کند.

به گفته وزیر نفت هم‌اکنون مقدار برداشت روزانه نفت از میدان‌های غرب کارون حدود ۴۵۰ هزار بشکه و سهم تولید در میدان‌های مشترک سه برابر میدان‌های مستقل است. و در دولت گذشته هم اتفاق جدی برای توسعه میدان آزادگان رخ نداد، اما این طرح توسعه‌ای در چند ماه آینده تکمیل می‌شود و با ظرفیت برداشت روزانه ۲۰۰ هزار بشکه‌ای به بهره‌برداری می‌رسد، این طرح مهمترین و بزرگترین طرح توسعه میدان نفتی در ۲ دهه اخیر است.

انعقاد قرارداد فشار افزایی میادین نفتی در پارس جنوبی بر اساس این قراردادها، طرح فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری و با هدف افزایش برداشت ۹۰ تریلیون فوت‌مکعب گاز و ۲ میلیارد بشکه میعانات گازی اجرا خواهد شد و درآمدزایی ۹۰۰ میلیارد دلاری برای کشور به‌دنبال دارد.

پیمانکاران اصلی در اجرای طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی، شامل شرکت‌های پتروپارس، اویک، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) و مپنا و پیمانکار مهندسی مفهومی، پایه مقدماتی و پیشرفته، یک شرکت مشاور ایرانی هستند که این قرارداد را امضا کردند.

قرارداد توسعه ۸ میدان نفتی با شرکت‌های روس را نیز می‌توان از دیگر دستاوردهای این بخش عنوان کرد.

جواد اوجی وزیر نفت در نشست خبری پایان هفدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه گفت: مذاکرات با شرکت‌های توانند روسیه ماه‌هاست که از سوی شرکت ملی نفت ایران در حال انجام است و تاکنون قرارداد توسعه هشت میدان نفتی ایران با شرکت‌های روس امضا شده که بیش از ۲۰۰ هزار بشکه از افزایش تولید نفت خام ایران از محل این قرار داده بوده است.

وی با بیان اینکه مذاکرات با شرکت‌های روس برای امضای قرارداد توسعه میدان‌های نفتی و گازی بیشتر در ایران طی سه روز گذشته به مراحل نهایی رسیده است و در آینده نزدیک شاهد امضای قراردادهایی تازه خواهیم بود، افزود: صدور خدمات فنی و مهندسی، ازدیاد برداشت نفت و گاز، سوآپ نفت و گاز نیز از دیگر محورهای مذاکرات در روزهای اخیر با شرکت‌های روس بوده است.

وزیر نفت با بیان اینکه امروز از ۱۵ تفاهم‌نامه امضاشده بین ایران و روسیه، ۴ تفاهم‌نامه در حوزه انرژی است، اظهار کرد: شرکت‌های روس علاقه زیادی برای حضور در صنعت نفت ایران دارند، آنها برای فعالیت در ساخت پتروپالایش، زنجیره ارزش پتروشیمی، ساخت مینی ال‌ان‌جی و صادرات فرآورده‌های نفتی ابزار تمایل کرده‌اند.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها