|
کدخبر: 296792

تغییر رویکرد به سمت رویدادهای هوشمند

بابک کلانی-فعال اقتصادی

کمیت و کیفیت شاخص‌های مثبت موثر بین فعالان تولید و بازار محصولات غیرنفتی در برابر شاخص‌های منفی آن، آن‌قدر ابتدایی، قدیمی، ناچیز و سنتی مدیریت می‌شود که کمابیش می‌توان تمام آنها را نادیده گرفت. از جمله مهم‌ترین این شاخصه‌های منفی، نقش پررنگ واسطه‌های دولتی و خصوصی و سنتی بودن روش‌ها و برنامه‌های تجارت و بازرگانی است.

بابک-کلانی

در این فرآیند، فعالان اقتصادی از زنجیره تولید تا بازار صادراتی، سنتی و جزیره‌ای عمل کرده و این مهم باعث شده، تاکنون برنامه‌های متعدد دولت‌ها، مشکل سرگردانی تنظیم بازار و موانع توسعه صادرات محصولات غیر نفتی را حل نکنند.به‌طورمثال، در طول یک سال گذشته، به‌دلیل عدم‌تمرکز در مدیریت و بهره‌برداری از فرصت‌های تجاری، بارها شاهد تغییرات و گسست ناگهانی در برنامه‌های تنظیم بازار انواع محصولات کشاورزی بودیم.در حالی که همزمان با این به‌هم‌ریختگی، مسئولان بدون هماهنگی با برنامه‌های بخش خصوصی، در حال رایزنی برای ریل‌گذاری و گشایش فرصت‌های تجاری و بازرگانی خارجی با کشورهای اطراف بودند و از طرفی، فعالان بخش خصوصی نیز بدون اطلاع از برنامه‌های دولت مشغول برگزاری نمایشگاه‌های حجمی، کنفرانس‌ها و همایش‌ها با همین هدف بودند. نکته قابل‌تامل اینکه تاکنون از استراتژی مدیریت یکپارچه و متمرکز برای بهره‌وری از فرصت‌های تجاری استفاده نشده و در نهایت، بی‌توجهی به این مهم منجر به بروز مشکلات زیر شده است:

1- فضای تنظیم بازار از تولید تا مصرف هدفمند نبوده و باعث شده است تا رفع موانع برای گشایش بازارهای صادراتی مرتبط همچنان انجام نشود.

 ۲- تاکنون با تلاش‌های بسیار برای گشایش و توسعه بازارها و به‌دنبال آن، ترسیم استراتژی الگوی کشت و تنظیم بازار باثبات صادرات غیرنفتی به نتیجه مثمرثمر نرسیده‌ایم.

به‌طورقطع، شناخت، تثبیت و عملیاتی کردن استراتژی صحیح بهره‌برداری از برگزاری رویدادها به‌عنوان فرصت‌های تجاری، به‌تنهایی می‌تواند به توانمندسازی تولیدکنندگان محصولات صادرات‌محور بینجامد. همچنین می‌توان برای تولید پایدار موثر بر مهار تورم، تنظیم بازار و برندسازی واقعی محصولات غیرنفتی کشور راهکارهای عملیاتی، مشخص و زمان‌بندیشده ارائه داد.

در این بین برخی منتقدان نیز به طرح سوالاتی می‌پردازند که در ادامه می‌آید:

- راهکار و استراتژی جایگزین برای بازاررسانی سنتی و پرضرر فعلی چیست؟

- چگونه باید فرصت‌های نسل جدید رویدادهای دانش‌بنیان بهره‌ور تجارت و بازرگانی محصولات تولیدی غیرنفتی ایران را شناخت و آنها را به‌عنوان جایگزین روش‌های قدیمی مدیریت بازار این محصولات معرفی و تثبیت کرد؟

امروزه، حضور دنیای مجازی، تغییرات ناگهانی و گسترده‌ای را در تمام جهات پیش آورده و باعث شده است تا مدیریت یکپارچه و فوق‌تخصصی رویدادهای هوشمند تجاری و بازرگانی مانند نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها و همایش‌ها، به مهم‌ترین و به‌روزترین راهکار مدیریت متمرکز و هوشمند اکوسیستم‌های موثر بدل شوند. این ابزار می‌توانند برای وصل حلقه‌های زنجیره تولید تا بازار وارد عمل و به امری ضروری و حیاتی در حفظ امنیت غذایی کشورهای پیشرفته محسوب شوند.مدل مدیریت یکپارچه برگزاری نسل جدید رویدادهای فوق‌تخصصی با رویکرد تبیین و توسعه زنجیره‌های ارزش محصولات، مهم‌ترین اصلاحی است که باید در برگزاری رویدادها صورت پذیرد. در این بین، رویکرد مدیریت ارزش مهم‌ترین راهکار برون‌رفت از گسست بازار و تولید است. بنابراین، رویدادهای هوشمند، به‌اندازه کافی گسترش و دوربینی دارند تا نیازهای آینده مصرف‌کنندگان را دریابند و چگونگی پوشش این نیازها را لحاظ کنند. در ادامه نیز، بازاریابی در قالب نیازسنجی و نیازسازی برای مشتریان محقق خواهد شد./روزنامه صمت

نویسنده: بابک کلانی
منبع: روزنامه صمت

ارسال نظر