|
کدخبر: 292379

قیمت دولت برای خرید گندم عادلانه نیست

مسعود رضابندگی _ رئیس اتاق اصناف کشاورزی ومنابع طبیعی شهرستان طبس

در حدیثی از مولا علی (ع) می خوانیم:《ثم اعرف لکل امرء منهم ما ابلى و لا تضمن بلإ امرء الى غیره و لاتقصرن به دون غایه بلأه و لا یدعونک شرف امرء الى ان تعظم من بلأه ما کان صغیرا و لا ضعه امرء الى ان تستصغر من بلأه ما کان عظیما》

کشاورزی-طبس

اندازه رنج هر یک از کارگزاران را در نظر داشته باش و رنج یکى را به حساب دیگرى مگذار و در پاداش او به اندازه تلاشى که کرده و رنجى که دیده, کوتاهى مکن. مبادا بزرگى کسى موجب شود که رنج اندک او بزرگ جلوه کند و فرودى رتبه کسى سبب شود که کوشش سترگ او خوار و کم جلوه به حساب آید.

مدتی است، قیمت تضمینی گندم مانند داستانی شده است که مدام نویسنده برای انتهایش سناریوی جدیدی می نویسد، ابتدای داستان پر اضطراب گندمکاران انتظار نامعقول زمان اعلام قیمت تضمینی بود،البته در بطن این دغدغه اضطراب دیگری نهفته بود که خود ماجرایی پر حاشیه بود.

اما از آنجایی که شرایط کشاورزان و دامداران برای برخی متولیان سازمان عریض و طویل جهادکشاورزی موضوعی نیست که با تفکر و راهگشایی کارشناسان خبره چاره اندیشی شود.بازهم گرفتار رفتار دستوری شد.

این که طی چند ماه گذشته خودروسازان بیش از ۴۰ درصد محصولاتشان را گران کردند، یا اینکه قیمت تراکتور و دیگر ادوات کشاورزی بی سر و صدا افزایش یافت و البته هیچ واکنشی را از سوی مسئولان در پی نداشت تنها همان روایت نبود عدالت را به ذهن متبادر میکند،که انگار کشاورزان تنها سیبل مقابل مسئولان برای کنترل قیمت هاست.

اینکه سخنگوی دولت با چه پشتوانه علمی و کارشناسی و بدون در نظر گرفتن نرخ مصوب مجلس که ۱۷ هزار تومان بود، قیمت تضمینی گندم را ۱۵ هزارتومان اعلام می کند همه نشان دهنده این است که امروز امنیت غذایی سرزمین عزیزمان ایران به شدت توسط عده ای ناکارامد و ناآگاه تهدید می شود.

اینکه دولت بدون در نظر گرفتن نظر صریح شورای قیمت گذاری، اتاق اصناف کشاورزی و منابع طبیعی کشور و کمیسیون کشاورزی مجلس، قیمتی خودخواسته و نه کارشناسانه را اعلام کرده به روشنی مبرهن میکند که کاتبان این سناریو و سناریویی که برای دامداران و قیمت گوشت در کشور اجرایی شد،هنوز در راس تصمیم گیری های بدفرجام و نافرجام جهادکشاورزی نشسته اند.

بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری،امسال باید همه ی برنامه ریزی های دولت حول محور افزایش تولید باشد، اما با چنین قیمت گذاری هایی ناگفته پیداست سرنوشت خوشه چین ها جز بی کاری و خانه نشینی نیست.

امروز به گفته دکتر هاشمی رئیس بنیادملی گندمکاران کشور، قیمت گندم در کشور عراق به ازای هر کیلو ۳۰ هزارتومان است،جناب آقای دکتر آقا میری با چه درایتی تضمین میکنید گندم کشور قاچاق نشود؟ آیا مافیای واردات می خواهند از گندم داخل هم منتفع شوند؟

تورم حاکم بر جامعه،گرانی کود و سم،افزایش بیش از ۵۵ درصدی نرخ برداشت کمباین و ... این انتظار را در کشاورزان باغیرت و انقلابی که همیشه پای آرمان های نظام و فرمایشات رهبری بوده اند، ایجاد کرده است که گندم‌ را به قیمت کارشناسی که همان ۱۷ هزارتومان است،به سیلوها تحویل دهند.بر این اساس دولت و وزیر جهادکشاورزی موظف به اجرای نرخ تضمینی خرید گندم طبق مصوبه مجلس است.

به طور حتم جامعه ۴.۵ میلیونی کشاورزی ایران به اندازه رنجی که در تولید گندم متحمل می شوند، پاداشی به اندازه تلاشی که کرده و رنجی که دیده می خواهد، و جز رعایت عدالت که شاکله ی تصمیمات اسلامی است انتظار دیگری از مسئولان نظام مقدس اسلامی ندارند.

درپایان لازمست یادآوری کنم که دستوری گندم به عمل نمی آید.

نویسنده: مسعود رضابندگی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها