|
کدخبر: 291415

غذارسانی به حیوانات به سبک دانش‌بنیان‌ها

قاسم‌علی تیموری-فعال دانش‌بنیان در زمینه تولید خوراک حیوانات خانگی

نگهداری حیوانات خانگی جزو جدایی‌ناپذیر سبک زندگی مدرن بشری است. طبق تحقیقات دانشمندان، کسانی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند، از زندگی شادتری برخوردار هستند. برای نگهداری حیوان خانگی با کیفیت بالا به‌گونه‌ای که هم سلامت حیوانات و هم جامعه بشری تضمین شود، نیازمند توسعه فناوری، نشر مطالب علمی، تولید محصولات غذایی با استانداردهای بین‌المللی و تغییر ساختار در روند تصمیمات دولتی و پرهیز از نگرش‌های ضد و نقیض هستیم. در ایران، شرکت‌های انگشت‌شماری در زمینه ارائه خدمات فنی و مهندسی محصولات مربوط به تهیه غذای حیوانات خانگی و غذای خشک فعالیت می‌کنند، اما شاهد تولیدات درخوری هم بوده‌ایم. گفتنی است، تولید غذا برای حیوانات خانگی در کشور جزو صنایع نوپا محسوب می‌شود و به‌دلیل برخی محدودیت‌ها پس از سال‌ها هنوز صنعت تولید غذای حیوانات خانگی از نظر کیفیت و کمیت از جایگاه واقعی خود فاصله دارد و نیازمند ورود متخصصان و شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین حمایت همه‌جانبه دولت و مجلس برای ارتقای سطح کیفی و کمی این محصولات است.باتوجه به تجربه فعالیت در اکوسیستم دانش‌بنیان و تهیه افزودنی‌های غذایی برای حیوانات خانگی و ارائه خدمات در این عرصه، متاسفانه در ایران جای خالی شرکت‌های دانش‌بنیان احساس می‌شود. علت این امر به موضوعات گوناگون برمی‌گردد نظیر دسترسی محدود به منابع مصرفی باکیفیت برای تولید غذای حیوانات خانگی. به‌اعتقاد من، با بومی‌سازی محصولات می‌توانیم در این عرصه خودکفا شویم و نیاز به واردات را به پایین‌ترین حالت ممکن کاهش دهیم. تجربه موفقی در این عرصه داشته‌ایم و به‌عنوان نخستین شرکت تولیدکننده افزودنی‌های تخصصی برای حیوانات خانگی عمل می‌کنیم.

مهم‌ترین بخش غذای حیوانات خانگی، مواد اولیه باکیفیت و روش تولید آن است. سایر افزودنی‌ها از جمله طعم‌دهنده‌های تخصصی هستند که باعث افزایش جذابیت غذا برای حیوان می‌شوند. خوشبختانه توانسته‌ایم با کمک تیم علمی مجموعه خود و توانمندی‌های داخلی برای نخستین‌بار محصول فناورانه طعم‌دهنده‌های تخصصی برای سگ و گربه را بومی‌سازی کنیم. گفتنی است، شرایط طبیعی و اقلیمی کشور برای دسترسی به مواد اولیه باکیفیت و همچنین دانش فنی بومی‌سازی‌شده برای تولید غذای حیوانات خانگی مطلوب است. باتوجه به شرایط اقلیمی کشور حتی می‌توان با سرمایه‌گذاری صحیح، صادرات محصولات کشاورزی از جمله جو و ارزن کنجاله‌های پروتئینی و محصولات غذایی حیوانات خانگی را در دستور کار قرار داد.امروزه شرکت‌های بزرگی در زمینه تولید غذا برای حیوانات خانگی (خشک و کنسروشده) با توانمندی قابل‌قبول در حال تولید محصولات باکیفیت هستند و گمانه‌های موجود نظیر بیماری‌زا بودن یا استفاده از مواد اولیه بی‌کیفیت محصولات داخلی، صحیح نیست. شاید برخی شرکت‌های نوپا و کوچک، غذاهای غیراستاندارد تولید کنند، اما برخی شرکت‌ها و فناوران بزرگ این توانمندی را دارند که در حد استانداردهای بین‌المللی غذای بومی برای این نوع از حیوانات تولید کنند. خوب است مردم به این شرکت‌ها اعتماد داشته باشند، با این شرط که صاحبان این شرکت‌ها درباره محصولات‌شان شفاف‌سازی کنند.

باتوجه به نظر کارشناسان، عموم افرادی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند، دانش زیادی درباره نحوه و شرایط نگهداری حیوان ندارند. در این میان، نشر اطلاعات غیرعلمی در فضای مجازی باعث شده، برخی افراد از دانش اصلی و فنی این بخش منحرف شوند. برای رفع این ناآگاهی، شرکت‌های دانش‌بنیان یا مراکزی که در این عرصه فعال هستند و تولیدات غذای حیوانات خانگی و خدماتی دارند، بهتر است خدمات آموزشی در راستای اطلاع‌رسانی هم، ارائه بدهند. با برگزاری کلاس‌های ۲ تا ۴ ساعته در مجموعه‌های خصوصی یا نیمه‌خصوصی به‌عنوان مثال کلینیک‌های دامپزشکی می‌توان هر آنچه یک فرد درباره حیوان خانگی باید بداند، آموزش داد. البته این فرآیند بستگی به نوع حیوان دارد که شاید روند آموزش کمتر یا بیشتر شود. در کل، وضعیت آگاهی جامعه از این حوزه کم است. موضوعاتی نظیر رفتارشناسی، شناخت نیازهای تغذیه‌ای و روش صحیح غذادهی، بیماری‌های رایج و پیشگیری از وقوع آن (واکسیناسیون به‌موقع) و در نهایت بهداشت و سلامت حیوان خانگی جزو مواردی است که افراد پیش از خرید یا نگهداری حیوانات خانگی باید اطلاعات کاملی درباره آن کسب کنند. گفتنی است، بیشتر صاحبان حیوانات خانگی سلیقه‌ای عمل می‌کنند و به‌ویژه در زمینه تغذیه، تصمیمات نادرستی را به‌دلیل نداشتن آگاهی می‌گیرند که باعث مشکلاتی نظیر بیماری‌های گوارشی، کاهش عملکرد سیستم ایمنی، بیماری‌های عفونی و آلرژی برای حیوان می‌شود. گفتنی است، شرایط فیزیکی و فضای نگهداری هم، از دیگر معیارهای مهم برای حفظ و نگهداری حیوانات خانگی است، به‌عنوان مثال افراد باید متناسب با متراژ مکانی (خانه، باغ و...) که در آن زندگی می‌کنند و همچنین با آگاهی از ویژگی‌های نژادی و رفتاری، سایز حیوان موردنظر (بزرگ یا کوچک) را انتخاب و اقدام به خرید حیوان خانگی کنند، همچنین برخی خانه‌ها برای حیوانات خانگی کوچک (آپارتمانی) است و مردم باید بدانند که قبل از تهیه با کارشناسانی که اطلاع دارند، مشاوره کنند تا حیوانی خرید کنند که متناسب با شرایط مکانی آنها باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها