|
کدخبر: 285008

فروش آنلاین طلا به بازار سنتی آسیب نمی‌زند

محمدرضا نصراللهی ـ مشاور حقوقی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی

خریدوفروش آنلاین طلا تنها جنبه تبادل این فلز گرانبها را ندارد، بلکه موجب ارتباط گسترده اشخاص حقیقی با بازار طلا و طیف وسیع طلافروشان می‌شود. در سال ۹۴-۹۵ اتاق اصناف و اتحادیه فناوران تهران، جوازهایی برای پروانه کسب به برخی فروشگاه‌ها صادر کرد که در میان این پروانه کسب، چند پلتفرم طلا هم جواز کسب گرفت؛ مانند سکه سرمایه یا آرامیس. در سال ۱۳۹۶ که اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی تشکیل شد، از سوی این اتحادیه هم ۳ جواز دیگر برای پلتفرم‌های طلا صادر شد که در مجموع ۵ جواز کسب برای این نوع پلتفرم‌ها از سوی اتاق اصناف و اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای اینترنتی صادر شد.

نصر اللهی

در همان سال به‌دلیل مشکلاتی که در فروش سکه ثامن در بستر آنلاین به‌وجود آمد، به‌صورت غیررسمی و نه مستند، به اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی، اجازه ادامه صدور جواز برای فروشگاه‌های طلا و فروش آنلاین طلا داده نشد. در این راستا، این اتحادیه هم کارگروهی را به نام «کارگروه پلتفرم‌های طلا» تشکیل داد و در مرحله بعد از تمامی فعالان این حوزه هم در بستر مجازی و هم در فضای سنتی دعوت کرد تا نظرات خود را اعلام کنند.

دغدغه اصلی این اتحادیه برای مبارزه با فروش طلا در بستر آنلاین، فساد و جرم‌های ممکن نبود، بلکه مخالفت با تغییر و اشاعه روندی جدید در فروش طلا بود. در این میان، اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی هم یک شرط مهم برای ضوابط فروش آنلاین طلا گذاشت. برطبق این ضوابط به کسانی جواز فروش آنلاین داده می‌شد که یا خودشان جواز کسب داشته باشند یا با فردی که دارای جواز کسب است، قرارداد ببندند و تامین‌کننده اصلی طلا همان فردی باشد که دارای جواز است.

بنابراین برای صدور جواز فروش طلا در بستر آنلاین ۲ رکن کلیدی وجود دارد. ابتدا فردی که می‌خواهد به‌صورت آنلاین طلا را بفروشد، باید خودش جواز کسب داشته باشد یا یک قرارداد همکاری با یک طلافروشی برای فعالیت در زمینه کسب‌وکار داشته باشد. مخالفت اتحادیه طلافروشان با فروش آنلاین در اصل به‌دلیل رقابت با فروش سنتی این کالا بود، در واقع آنها در مقابل تغییر مقاومت نشان می‌دادند و خواهان توقیف کسب‌وکارهای اینترنتی بودند، چرا که گمان می‌کردند فروش طلا در بستر آنلاین سد راه فروش سنتی است و این باعث ضربه خوردن به این نوع کسب‌وکارها می‌شود.

وی افزود: مشابه چنین روندی در دیگر کسب‌وکارها هم رخ داده است، مانند تاکسی‌تلفنی‌ها یا سفارش غذا به‌صورت آنلاین. تاریخ نشان داده است، در واقع هر تغییری که در فروش کالا ایجاد می‌شود، کسب‌وکارهای سنتی با آن مخالفت می‌کنند.

اتحادیه طلافروشان هیچگاه از دلایل اصلی خود در جلسات رسمی پرده برنداشتند، اما آنها فروش آنلاین طلا را سد راه فروش سنتی این کالا می‌دانستند، اما این دلیلی نبود که آنها بتوانند در جلسات اتاق اصناف به‌راحتی درباره آن صحبت کنند. از سوی دیگر، اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی هم در پاسخ به این محور اشاره کرده که وقتی فردی از سوی اتحادیه طلافروشان موفق به کسب جواز می‌شود، یعنی این فرد موردتایید اتحادیه طلافروشان است، حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا این فرد نمی‌تواند طلای خود را در بستر مجازی به‌فروش برساند؟

وقتی فردی کالایی را در بستر مجازی خریداری می‌کند، باید پیش از خرید، اطلاعات کامل و موردنیاز را از سوی فروشنده دریافت کند، در واقع طبق ماده قانون تجارت الکترونیک، فروشنده باید تمام ویژگی‌هایی را که در تصمیم خریدار موثر است، در توضیحات کالا بگذارد. حال اگر اخلالی در اطلاعات دریافتی طلای خریداری‌شده به‌وجود آمد، به‌ویژه درباره وزن طلا، خریدار می‌تواند شکایت خود را ثبت کند و این فرآیند در تمامی کالاها صادق است. اگر فردی می‌خواهد صحت وزن طلای خریداری‌شده را دریابد، می‌تواند پس از خرید با مراجعه به طلافروشی‌های محلی، طلای خود را وزن کند و در صورت بروز اشتباه، روند قانونی را پیش گیرد و از فروشنده شکایت کند. از زمانی که صدور مجوز برای کسب‌وکارهای اینترنتی در فروش آنلاین طلا متوقف شد، این اتحادیه برای حل این معضل، کارگروهی را به نام کارگروه طلا تشکیل داد که در آن ضوابطی برای رفع توقف صدور مجوز تنظیم شد و طی روندی اصلاحیه‌هایی روی این ضوابط انجام گرفت که در نهایت تاییدیه نهایی اعلام شد.

نویسنده: محمدرضا نصراللهی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها