|
کدخبر: 257225

هجوم خریداران به بازار دلار

کامران سلطانی زاده - رئیس سابق کانون صرافان

قیمت ارز با آغاز سال ۱۴۰۱ روند صعودی را دنبال کرده است. در دو هفته ابتدایی سال اخبار ادامه‌داری از وضعیت برجام مخابره نشد. همچنین با بازگشایی بازار خبرهای ضد و نقیضی از به نتیجه نرسیدن مذاکرات منتشر شد که متأسفانه دلار از کانال ۲۵ هزار تومان به کانال ۲۷ هزار تومان حرکت کرد. اخبار منتشر شده، پیرامون مذاکرات با عربستان از سوی سخنگوی وزارت خارجه نیز اثرات مقطعی بر بازار خواهد داشت. به صورت کلی بازار در واکنش به اخبار بیشتر روند صعودی به خود می‌گیرد. تا به این لحظه اخبار قطعی از مذاکرات منتشر نشده است و بیشتر رایزنی‌ها در رسانه‌ها منتشر می‌شود. اگر اخبار مثبت از مذاکرات در بازار ادامه‌دار شود، عرضه تقاضا قیمت ارز را به سمت کاهش سوق خواهد داد. حتی اگر خریداران ارز کاهش پیدا کنند، کاهش قیمت ارز تا هیچ قیمتی دور از ذهن نیست. تنها خبر قطعی و رسمی است که می‌تواند بازار را به مسیر نزولی برگرداند. ذهنیت جامعه به این سمت است که برجام به نتیجه نخواهد رسید.

سلطانی-زاده

بازار بر اساس عرضه و تقاضا به تعادل سطح بالا یا پایین حرکت خواهد کرد. با توجه به اخبار مستند موجود تقاضا از عرضه بیشتر شده است. در نتیجه شاهد حضور خریداران در بازار هستیم. زمانی که تقاضا در بازار بیشتر شود، قیمت به سمت بالا حرکت خواهد کرد. خلاف این موضوع اگر تقاضا کاهش داشته باشد و عرضه افزایش پیدا کند، تعادل قیمت به سمت کاهش حرکت خواهد کرد.

در هفته گذشته صحبت‌هایی درباره ممنوعیت دلار فردایی از سوی ستاد قاچاق کالا شد. بانک مرکزی نیز در سال‌های گذشته معاملات فردایی را به صورت رسمی ممنوع کرد. اقدام اخیر موضوع جدیدی نبود. تنها به واسطه تأکید، مجدداً خبر این موضوع منتشر شد. معاملات فردایی بخش انکارناپذیری از تجارت کشور است. ساعت کار و روزهای کاری ما با سیستم بانکی دنیا متفاوت است و ناخواسته تسویه برخی از معاملات ما برای فردا انجام می‌شود. برخی در این مسیر از جنبه‌های منفی استفاده می‌کنند اما اقدامات این افراد حجم بالایی ندارد. در صورتی که سازوکار خوبی برای این روند داشته باشیم، روند به درستی پیش خواهد رفت. بازارهای مختلف مثل نفت و کالاهای مورد نیاز را می‌توانند در بازار فردایی معامله داشته باشند. در بازار نفت شاهد افزایش قیمت بودیم که به این واسطه درآمدهای نفتی رشد کرد. در نتیجه باید عرضه ارز به بازار بیشتر شود و قیمت ارز کاهش پیدا کند.

در پایان به هم‌وطنان توصیه می‌کنم، در بازارهایی که تنش وجود دارد، برای معاملات به کالاهایی توجه کنند که در چارچوب اقتصاد سالم باشد. خرید و ذخیره ارز منجر به خروج ارز از چرخه اقتصادی کشور می‌شود.

نویسنده: کامران سلطانی زاده
  • ناشناس ارسالی در

    الان ملت به روغن وبرنج و.... حمله کردند نه به دلار در حالی که کشور مشغول مسایلی چون مذاکرات وین برجام مسایل هسته ای فلسطین واسراییل طالبان افغانستان امریکا قیمت دلار ویورو و.... بودند ترکیه وعثمانیها در حال اتمام ابر پروژه داپ وگاپ هستند وبه دنبال نابودی غرب کشور وتشنه ووابسته نگه داشتن ایران از لحاظ گندم وکشاورزی وامنیت ابی وغذایی ایران را در وضعیت قرمز قرار دهند واین مساله حتی از خودروسازی وبرجام ومذاکرات وین وحتی قرارداد ۲۵ ساله با چین است فکرکنم این نوع خبرها باید تیتر اخبار ایران باشد

  • ناصر ارسالی در

    اگر دولت ومسئولین به فکر مردم بودن بخاطر این گرانی هاهم شده زودتر به تفاهم میرسی دن مردم دیگررمق تحریم ها راندارندخریدهمه چی برای مردم ارزوشده حالا بعضی ها سیسمو نی ازترکیه واردمیکنندفرق دارند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها