|
کدخبر: 255394 رویا رئیسی

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با کارشناس اقتصادی؛

تولیدکنندگان قربانی حذف دلار فردایی می‌شوند

حاتمی یزد کارشناس اقتصادی گفت: اگر در بازار دلار فردایی نداشته باشیم، تجار، تولیدکننده‌ها و صنعتگران مجبور هستند؛ با قیمت امروز کالا را خریداری کند. در نتیجه بعد از واردات با اختلاف قیمت مواجه خواهند شد.

اقتصاد تولیدکنندگان قربانی حذف دلار فردایی می‌شوند

روزهای گذشته خبری مبنی بر  ممنوعیت معاملات فردایی در ایران مطرح شد که واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. بر اساس قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز معاملات فردایی (future) غیرقانونی است و در حکم قاچاق خواهد بود. در این خصوص احمد حاتمی یزد کارشناس اقتصادی در گفتگو با گسترش نیوز می‌گوید: رواج دلار فردایی به صنایع کشور کمک می‌کند. صنایع خرید از کشورهای خارجی می‌کنند اما نمی‌دانند که با چه قیمتی معامله انجام دهند. ممکن امروز دلار قیمت گران باشد و تجار و صنعت گران با مشکل مواجه شوند. در بازار فردایی نرخ، روزی را انتخاب می‌کنند که قصد فروش کالا را دارند. به طور مثال قصد واردات دارویی را داریم و بعد از ۳ ماه قیمت روز دلار ملاک است.

حاتمی-یزدی

حاتمی یزدی اضافه کرد: اگر در بازار دلار فردایی وجود نداشته باشد، تجار، تولیدکننده‌ها و صنعتگران مجبور با قیمت امروز کالا را خرید کند. در نتیجه بعد از واردات با اختلاف قیمت مواجه خواهند شد. اگر نرخ دلار فردایی از سوی بانک‌ها به صورت رسمی اعلام شود، نظم بیشتری در بازار شکل می‌گیرد.

وی افزود: مخالفان بازار فردایی ارز معتقدند که بازار معاملات فیوچر منجر به شکل‌گیری سفته‌بازی می‌شود. به این معنا که ارز با نرخ آینده می‌خرند و در ۳ ماه آینده اگر نرخ کاهشی بود، با قیمت بالاتر می‌فروشند و سود دریافت می‌کنند. این افراد بدون ورود به چرخه تجارت کشور کسب سود می‌کنند. همچنین باید در نظر داشت که فضای مجازی راهی برای خرید و فروش می‌شود. این روش هم سودآوری بدون تجارت و صنعت است.

عرضه و تقاضا پایدار با دلار فردایی

مدیرعامل اسبق بانک صادرات تأکید کرد: در این روش افراد سودجو بدون فعالیت سود می‌برند اما همین معاملات منجر به شکل‌گیری عرضه و تقاضای فعال در بازار می‌شود. اگر در بازار فروشنده نباشد، معاملات انجام می‌شود. همیشه برای آینده خریدوفروش در بازار ثبت شده است. معاملات فردایی جنبه مثبت و منفی در کنار هم برای اقتصاد کشور دارد. این معاملات به صنعت، تجارت و تثبیت نرخ ارز کمک می‌کند. نگاه صفر و صدی به بازار معاملات فردایی اشتباه است. زیرا معاملات باید در چارچوب مشخص انجام شود.

حاتمی یزد، در خصوص بهترین چارچوب برای معاملات فردایی در اقتصاد فعلی کشور گفت: این امکان وجود دارد که معاملات فردایی را به واحدهای تولیدی و صنعتی محدود کنیم. در نتیجه خریدوفروش ارز فردایی خارج از چارچوب تولید و صنعت را ممنوع کنند. بازار ارز فردایی در ایران خیلی فعال نیست، اما در صورتیکه این معاملات رونق بگیرد و منجر به نقد شوندگی بالا در بازار شود؛ شرایط خوبی ایجاد می‌شود. البته هنوز فاصله زیادی با این روند داریم. در حال حاضر اجازه فعالیت ابتدایی بازار را هم ندادند و ممنوعیت برای این معاملات ایجاد کردند. شاید بیش از ۵ سال زمان ببرد که این بازار جان بگیرد. به طور کلی این‌گونه معاملات برای تمام واردکننده‌ها و صادرکننده‌ها نیاز است.

چرا معاملات فردایی با وجود ممنوعیت انجام می‌شود؟

اگر چه چند روزی است که قانون ممنوعیت دلار فردایی تصویب شده است اما ظاهراً اهالی بازار به این قانون بی‌توجه هستند. ظاهرا این قانون هم تنها بر روی کاغذ نوشته شده است و هیچ وقت اجرا نخواهد شد. بازار معاملات فردایی در ایران کاربران اندکی دارد اما سود خوبی دارد. از سویی نیاز بسیاری از تجار در کشور است. به واسطه فعالیت سودجویان در فضای مجازی نباید برخورد قهری با این بازار داشت. بازار معاملات فردایی نیازمند قانون‌گذاری صحیح است. در تمامی کشورها معاملات فردایی برای بازارهای مختلف اعم از دلار، طلا، سکه، ارز دیجیتال و ... انجام می‌شود. در ایران متأسفانه تولیدکنندگان، تجار و واردکنندگان به واسطه اشتباه عده‌ای در فضای مجازی قربانی شده‌اند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها