|
کدخبر: 253258

ماه رویایی برای این گروه بورسی

مسعود میرزاباقری- کارشناس بازار سرمایه

شاخص کل بورس در هفته کاری که گذشت از عدد یک میلیون و ۴۳۲ هزار واحد به یک میلیون و ۴۶۳ هزار واحد رسید و رشد ۲.۲۱ درصدی داشت. شاخص هم وزن از عدد ۳۶۵ هزار و ۹۰۳ واحد به ۳۷۷ هزار و ۳۶۹ واحد رسید و با رشد ۳.۱۳ درصدی همراه شد. شاخص کل فرابورس نیز رشد ۲.۷۵ درصدی را تجربه کرد و به ۱۹ هزار و ۷۵۰ واحد رسید.

مسعود-میرزاباقری

از نخستین روز معاملاتی سال ۱۴۰۱، بازار شرایط خوبی داشت و در دومین هفته کاری قرن جدید بازار با تقاضای بسیار خوب خرید از طرف خریداران مواجه شد و عمده این تقاضا در دو گروه پالایشی و خودرویی بود. در گروه خودرو خریداران به امید رفع تحریم‌ها و البته دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر واگذاری سهام دولتی در دو خودروساز بزرگ کشور خریدار بودند و از آنجا که ارزش‌گذاری سهام این بلوک‌ها به شدت به ارزش زیرمجموعه‌های خود خودرو سازان باز می‌گردد بنابراین سهام سرمایه‌گذاری سایپا و سرمایه‌گذاری رنا و گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو شدیدا مورد توجه بازار بوده. در بخش پالایشی هم افزایش نرخ نفت بخاطر بحران اوکراین و بالا رفتن کرک‌ها یکی از ماه‌های رویایی چند سال اخیر را برای پالایشی‌ها به ارمغان آورده و به نظر تنها ترس بازار از تغییر قوانین دولتی هاست که هر زمان بازار به این گروه شدیدا اقبال نشان داده با گزارشات غافلگیر‌کننده روبه‌رو شده است. ظاهرا اگر این عدم اطمینان رفع شود همچنان تقاضا در این گروه بالا خواهد بود. ضمنا، سهم‌هایی هم بودند که رشد خاصی نداشتند. حتی ریزشی نیز بودند و با بررسی دقیق اوضاع بنیادی آنها، دلیل این امر کاملا مشخص می‌شد.

اما در انتهای هفته کم کم فشار عرضه و ذخیره سود‌های کسب شده در کوتاه مدت از سوی صندوق‌ها و افراد حس شد و در عمده بازار فشار عرضه محسوس بود. شپنا، خودرو و خساپا سه نماد با بیشترین میزان ورود پول حقیقی بوده‌اند. نماد‌هایی که بیشترین میزان ورود پول حقوقی را به خود اختصاص داده‌اند نیز ومعادن پالایش و شتران بوده‌اند.برای هفته بعد انتظار داریم با متعادل شدن بازار کم کم دوباره شاهد رشد متعادل در گروه‌های پر تقاضای بازار باشیم. در این بین گروه‌هایی مثل پتروشیمی و فلزی‌ها هم می‌توانند با گزارشات خوب سالیانه به جمع پر تقاضاهای بازار اضافه شوند.

نویسنده: مسعود میرزاباقری

اخبار مرتبط

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها