|
کدخبر: 239340

بورس هفته آینده به کدام سو می‌رود؟

این هفته شاهد بازاری شاد و بهاری بودیم. هفته‌ای که شاخص کل بازدهی نزدیک به هشت درصد و شاخص هم وزن بازدهی نزدیک به پنج درصد را ثبت کرد.

اقتصاد بورس هفته آینده به کدام سو می‌رود؟

لیدر این هفته گروه‌های پالایشی، خودرویی و بانکی‌ها بودند. نکته مثبت معاملات این هفته افزایش حجم معاملات خرد سهام بود که در بیشتر روزها حدود چهار هزار میلیارد تومان بود. بعد از بی‌اطمینانی‌ها و صحبت‌های ضد و تقیضی که در مورد نرخ گاز برای پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها پیش آمد، بالاخره این مصوبه در روز چهارشنبه هفته گذشته در هیات دولت به تصویب رسید که خیال بازار وسهامداران را راحت کرد و آنها را از بلاتکلیفی نجات داد.

همیشه به یاد داشته باشیم که بازار آینده را خریداری میکنیم، یعنی اخباری که امروز به تصویب می‌رسد یا نمی‌رسد برای پیش‌بینی سود آوری آینده شرکت‌ها است. معمولا اخبار مربوط به بودجه جز اخبارهای مهم و اثرگذار بنیادی است که می‌تواند تاثیر شگرفی بر میزان سوددهی شرکت‌ها داشته باشد و به همین دلیل بود که بازار یکی دو ماه گذشته خیلی شدید به این موضوع واکنش نشان داد و این هفته با رفع این خطر شاهد مثبت شدن بازار بودیم.

برای تصویب نرخ گاز فولادی‌ها و خوراک پتروشیمی‌ها افزاد زیادی تلاش کردند که خوشبختانه به نتیجه هم رسید. البته تلاش شخص رئیس سازمان بورس هم کمرنگ نبود و واقعا همان طور که انتظار میرفت عمل کردند. با تحلیل و اعداد و ارقام توانستند هیات دولت را محاب کنند که این نرخ‌گذاری باید درست شود. گله فعالان بازار از مدیران صندوق‌ها و شرکت‌های سبدگردانی است. کسانی که امانت‌دار سرمایه دیگران هستند. این افراد سکوت کردند و با سکوتشان به بازار لطمه زدند البته خوشبختانه خطر رفع شد ولی این طرزبرخوردها در خاطره همه ما ثبت خواهد شد.

همان طور هم که در تحلیل هفته گذشته انتظار داشتیم سهم‌های بزرگ حمایت شدند. وقتی قرار به حمایت از بازار باشد ابتدا سهم‌های بزرک حرکت می‌کنند و با مثبت شدن جو کلی بازار کم کم سهم‌های کوچکتر حرکت خود را آغاز می‌کنند که در این هفته هم همین الگو رو شاهد بودیم. ابتدا نمادهای پالایشی و فلزی و پتروشیمی مورد توجه بودند و بعد کم کم موج خرید به گروه خودرویی و بانکی رسید.

این هفته شاهد تصویب چند قانون خوب از طرف سازمان بودیم که باز به نفع کفه خرید در ترازوی عرضه و تقاضا بود. که مهم‌ترین آنها ممنوعیت دریافت وجه حاصل از فروش سهامداران اعتباری بود. یعنی قبل از این قانون به این صورت بود که شخصی که اعتبار داشت حتی اگر قصد برداشت یک میلیون تومان را داشت، در ابتدا باید کل اعتبار رو تسویه می‌کرد ولی الان با این قانون این الزام برداشته شده است. این قانون به خصوص برای حقوقی‌های بزرگی که بدهی‌های زیادی دارند قانون خوبی است. زیرا معمولا در اواخر سال شاهد افزایش فروش از سمت حقوقی‌هایی بودیم که برای پرداخت هزینه‌های جاری شان مجبور به برداشت از حساب بودند و ملزم بودند که ابتدا کل اعتبار را تسویه کنند ولی با این قانون این الزام لغو شد و به طبع چالش بزرگی از سر بازار برداشته شد.

و اما پیش‌بینی هفته آینده:

هفته آینده هم قطعا مثل همیشه یک چشم بازار به مذاکرات است. مذاکرات الان به مرحله‌ای رسیده که تصمیم به پایتخت‌ها منوط شده و در واقع بیشتر نیازمند تصمیم‌گیری سیاسی است تا فنی و مذاکرات از بعد فنی به نتیجه و مرحله اشباع رسیده است. بنابراین با این چشم‌انداز روشن قطعا گروه‌های برجامی مثل بانکی‌ها، خودرویی‌ها و حمل‌ونقل دریایی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. اما در مورد وضعیت کلی بازار، هنوز جریان پول کافی که باید وارد بازار شود، وارد نشده هرچند وضعیت نسبت به ماه گذشته خیلی بهتر است ولی برای اینکه بگوییم روند صعودی شده زود است و بازار در این ناحیه در حال کف‌سازی است.

 به رسم هر هفته نگاه تکنیکالی داریم به شاخص کل:

شاخص کل در یک کانال نزولی به زیبایی در حال حرکت است که واکنش‌های موثری را به سقف و کف کانال داشته است. با رسیدن به کف کانال در محدوده حمایتی ۱۲۱۰ هزار واحد واکنش نشان داد. درحال‌حاضر درگیر مقاومت ۱۳۰۰ هزار واحد است که یک مقاومت روانی هم به حساب می‌آید. با توجه به حجم‌های خوبی که این هفته شاهد بودیم انتظار داریم که این مقاومت را بشکند و تا سقف کانال که محدوده ۱۳۳۰ هزار واحد است رشدی را داشته باشد و دوباره در آن ناحیه باید بررسی صورت بگیرد که مشخص شود شاخص کل می‌تواند این مقاومت را بشکند یا خیر.

به لحاظ اندیکاتوری هم اندیکاتور ام اف‌ای و ار اس‌ای هر دو از ناحیه اشباع فروش خارج شدند که نشانه خیلی خوبی است و الان در سطح ۵۰ قرار گرفتن که نشانه تعادل در بازار است. برای هفته آینده پیش‌بینی می‌کنیم که سهم‌های dps محور مورد توجه بازار باشند. برخی‌ها افت قیمتی را ملاک خرید قرار می‌دهند که این دیدگاه اشتباه است چون بسیاری از سهم‌های دچار حباب‌های قیمتی زیادی در سال ۹۹ شده بودند و تخلیه این حباب به معنای ارزندگی این سهم‌ها نیست.نباید انتظار داشته باشیم که خیلی سریع به سقف‌های تاریخی شان برگردند. بنابرابن این بار هم مثل خرداد تا شهریور که بازار یک رشد خوبی داشت اگر قرار باشد رشدی صورت بگیرد قطعا گزارش‌ها و وضعیت بنیادی سهم‌ها مورد ملاک بازار خوادهد بود البته این بار با چاشنی مذاکرات و صنایع برجامی.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها