|
کدخبر: 244715

بیلیارد پوتین روی میز رمزارزها

قاسم عباسی - عضو کمیسیون بلاک چین و رمز ارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور

موضوع اوکراین و تاثیر احتمالی‌اش بر بازار رمز ارز را باید در یک تصویر بزرگ‌تر و قالبی راهبردی‌تر بررسی کنیم. روسیه و در راس آن پوتین در یک استراتژی کلان و راهبردی به مدلی از رویارویی و مواجهه با غرب رسیده‌ است. من اسم این مدل را مدل بیلیاردی می‌گذارم. به این ترتیب که با وارد کردن یک ضربه محاسبه شده به یک گوی خاص، گوی‌های دیگری به صورت هدفمند به حرکت در می‌آیند. در نتیجه روی چند عامل دیگر تأثیر مستقیم گذاشه می‌شود. در این استراتژی جدید روسیه با هدف به چالش کشیدن تمام و کمال غرب در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی و .. فعال شده است. به چالش کشیدن غرب حتماً ادامه پیدا خواهد کرد. تبعات ناآرامی اوکراین و روسیه در حوزه اقتصادی را در داوجونز، نزدک و همه بازارهای اروپا به صورت ریزش هولناک شاهد بودیم. سهم رمز ارزها در این بازار بیشتر بود؛ به این دلیل که متاثر از هیجانات کاذب است.

عباسی

رمزارزها به دلیل ماهیت ذاتی و اداره نشدن توسط دولت و بانک مرکزی همواره تحت تأثیر هیجانات شدید هستند. عوامل جهانی مثل جنگ و کرونا تأثیر بسیار زیاد و مستقیمی بر بازار رمز ارز دارند. این هیجانات گاهی منجر به افزایش قیمت و گاهی کاهش قیمت شدید می‌شوند. هم‌زمان با شیوع کرونا در چین شاهد افزایش چشمگیر قیمت رمز ارزها بودیم. به این دلیل که سرمایه‌گذاران کلان فعال در چین برای خروج سرمایه به دنبال بهترین، سریع‌ترین و مطمئن‌ترین گزینه بودند. بیت کوین و دیگر رمز ارزها با کمترین هزینه و بالاترین کارآیی یک گزینه بی‌بدیلی برای آنها شدند. در خصوص بحران اوکراین بازار رمز ارزها عملکردی کاملاً متفاوت داشت. مسیر قیمت بیت کوین نزولی بود، بنابراین سرمایه‌گذار‌هایی که قصد خروج از اوکراین داشته‌اند، ترجیحاً برای تبدیل دارایی و سرمایه به بیت کوین جذب استیبل کوین‌ها شدند. استیبل کوین‌ها یک دارایی سریع‌الوصول، مطمئن و سریع‌تر بود. استیبل کوین‌هایی مثل تتر باعث کاهش قیمت بیت کوین شدند. از سویی حجم سرمایه‌گذاری در چین و خروج آن در زمان شیوع کرونا با حجم سرمایه‌گذاری که در اوکراین است، قابل مقایسه نیست. سهم کمتری را در این تأثیرگذاری بر روی قیمت داشت. همچنین در زمان جنگ به طور سنتی طلا و نفت قیمتشان بالا می‌رود. این موضوع دقیقاً یکی از اهدافی روسیه بود تا با ایجاد تنش در اوکراین به نتیجه برسد.

بخش عمده‌ای از دارایی‌های بیت کوین و رمز ارز توسط مؤسسات مالی و مردم امریکا خریداری شده است. گزارش‌ها حکایت از آن دارد که ۵۲ میلیون آمریکایی بیت کوین دارند و سهم امریکا از بازار رمز ارز‌ها و در رأس آن بیت کوین صحنه بی‌بدیلی در جهان است. تجمیع دارایی‌ها در یک نقطه از دنیا می‌تواند، تبدیل به قدرت تأثیرگذاری بر دارایی شود.

بحران اوکراین و بر روند نزولی بیت کوین تأثیر دوچندانی گذاشت. این تأثیر باعث ترس بین هولدرها و معامله‌گران خصوصا معامله‌گرانی آمریکایی شد. بدین ترتیب روسیه با ایجاد ترس و وحشت در بازار جهانی غیرمستقیم در بازار رمز ارزها تأثیر گذاشت. ریزش وحشتناکی را شاهد بودیم که منجر به فروش شد و بخشی از این بازار از دست امریکا خارج شد. به نوعی بالانس قدرت به وجود آمد. چین هم با در اختیار داشتن حجم وسیعی از رمز ارز مقارن با این ریزش بازار سهم خود را افزایش داد.

در پایان ذکر یک نکته بسیار حائز اهمیت است. عملکرد صحیح و مدبرانه توسط مسئولین کشورمان ضروری است. دولت اوکراین و روسیه درگیری بحران و جنگ قریب‌الوقوع هستند. هر دو اقدام به پذیرش بیت کوین، بازار رمز ارز، صدور قوانین استخراج و ایجاد رگلاتوری کردند. روزانه حدود صد میلیون دلار رمز ارز در دنیا استخراج می‌شود. همواره فرصت استخراج و تخصیص سهم برای کشورمان سخت‌تر می‌شود. خوشبختانه اخیراً در اخبار منعکس شده است که دولت و دکتر محسن رضایی  معاون اول دولت که  مستقیماً مسئولیت رمز ارز‌ها و تعیین و تدوین قوانین مربوطه را به عهده دارند، در مراحل نهایی  تدوین، تبیین دستورالعمل و صدور مجوز استخراج و قوانین مربوط به رمز ارزش ها هستند. امیدوارم این مهم، هرچه سریع‌تر تصویب و به مرحله اجرا گذاشته شود تا هم نگرانی سرمایه‌گذاران مرتفع و هم سهم قابل توجهی از این اقتصاد نوین را در اختیار اقتصاد کشورمان قرار گیرد .

نویسنده: قاسم عباسی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها