|
کدخبر: 235165

تصمیم شجاعانه دولت

مجید نصیرایی – سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

اختصاص  ارز ۴۲۰۰ تومانی بنا بود که کمک‌حال یکسری اقشار و مجموعه‌ها باشد. همچنین قرار بود باعث کاهش قیمت برخی اقلام ضروی جامعه همانند گندم،‌ دارو و نهاده‌های دامی شود تا با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرند. اما آمارها وگزارش‌ها حاکی از آن است که در اختصاص این ارز، انحرافاتی رخ داده  و متاسفانه آسیب‌هایی جدی به بار آمده و اهداف تعریف شده با اختصاص این نوع ارز محقق نشد. متاسفانه در این رابطه بعضا رانت‌های بزرگ و سنگینی ایجاد شده است اما در کل ثابت شد که این ایده و این نظر که به این شکل می‌شود بخشی از معضلات را حل کرد، موفق نبوده است.

نصیرایی

ادامه دادن وضع موجود عملا، اشتباه مهلکی است. خوشبختانه دولت این شجاعت را داشت که در بودجه ۱۴۰۱ این ارز را حذف کند. طبیعی است که این تصمیم در بعضی بخش‌ها، آسیب‌هایی به دنبال خواهد داشت. من هم معتقدم که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی آسیب‌ها و تبعات اجتماعی خواهد داشت. البته پیش‌بینی و نظر دوستان درباره جبران این مساله آن بود که مثلا یارانه نقدی را تقویت کنند و افزایش بدهند.

یعنی دولت در بودجه، اختصاص یارانه و حمایت مستقیم از مردم را پیش‌بینی کرده است. اما حتما لازم است که به این مدل اختصاص ارز پایان ببخشد. دولت اگر بتواند تضمین دهد که این روش جدید را به نحو احسن انجام دهد؛ به طوری که آسیب های کنونی را نداشته باشد و سبب تورم نشود و عملا خسارت بیشتری را برای مردم به بار نیاورد می‌توان گفت که طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، طرح بسیار خوبی است. اکنون ابهامی وجود دارد که و آن اینکه، آیا می توان این کار سخت را انجام داد. بنده برای تصمیم و شجاعتی که دولت به خرج می دهد احترامی ویژه قائل هستم. دولت دارد اصلاحاتی را در اقتصاد به نفع آحاد جامعه انجام می دهد و مجلس هم با آن موافق است. ما در اقتصادمان و خیلی از ساختارهایی کنونی، نیاز به بازنگری داریم تا بتوانیم اهداف و آرمان‌هایی را که کشور و انقلاب و نظام دنبال می‌کنند محقق کنیم. لذا چاره‌ای نداریم جز اینکه یک سری تصمیمات مهم، موثر و بزرگ اتخاذ کنیم. البته این مساله هم مقدماتی دارد تا به مرحله اصلاح شرایط کنونی برسیم ولی باید کار را جلو ببریم.

نویسنده: مجید نصیرایی
  • ايراني ارسالی در

    با حذف اين ارز خود دولت هم حذف مي شود چون مردم توان نخواهند داشت مثل افزايش بنزين خواهد شد

  • ناشناس ارسالی در

    شما که شکمت سیره درد بیکاری و بی پولی را هم نکشیدی باید هم حمایت کنی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها