|
کدخبر: 229117

پرسودترین بازار در سال ۱۴۰۰

حسین مرید سادات - مدرس و تحلیلگر بازارهای مالی

در ابتدا می‌توان مارکت ها را به دو دسته‌ی کم ریسک و پر ریسک تقسیم‌بندی نمود و به صورت کلی از بازارهای خودرو، مسکن، دلار، بورس و طلا در این یادداشت نام برد. اگر بخواهیم از نظر سوددهی این بازارها را بررسی کنیم و به این بپردازیم که کدام یک از مارکت ها سود بیشتری محقق کرده است، باید از نظر پر ریسک بودن و کم ریسک بودن آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. بازار خودرو مارکت اولی است که در صدر جدول پرسودترین بازار سال ۱۴۰۰ قرار دارد. از ابتدای سال ۱۴۰۰ و همچنین سال گذشته رشد زیادی داشته است که رشد بازار خودرو را می‌توان بالای ۲۳ درصد تخمین زد. این رشد را می‌توان دستخوش ممنوع بودن واردات خودرو و شرایط قرعه‌کشی دو شرکت خودروسازی مطرح این مارکت و نبود قطعات و قیمت‌گذاری دستوری دانست.

مریدسادات

بازار بعدی که می‌توان از نظر پرسودترین مارکت و یکی از کم ریسک ترین مار کت‌ها در نظر گرفت بازار مسکن است که در چند ماه اخیر و از ابتدای سال ۱۴۰۰ رشد خوبی را داشته است. بنا به دلایل مختلف مثل گران شدن مصالح، گران شدن هزینه‌های ساخت و تورم حاکم بر جامعه بازار مسکن همواره برای سرمایه‌گذاری جذاب بوده است. به دلیل این که این بازار شاید رکودی را تجربه کند اما به ندرت نزول در آن اتفاق می‌افتد. به همین دلیل می‌توان از این بازار به عنوان مارکتی که می‌تواند ارزش پول شما را حفظ کند نام برد و این بازار هم همانند بازار خودرو رشد بالای ۲۰ درصد را به خود دیده است.

بازار بعدی که این روزها به دلیل مذاکرات برجام، اخبار منتشره، پول‌های بلوکه شده و تصمیمات دولت سیزدهم بحثش خیلی داغ شده، بازار دلار است. از ابتدای سال در کانال ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار حرکت کرده است و در روزهای اخیر خود را بالای ۳۰ هزار تومان هم تثبیت کرده است و جزو بازارهای صعودی و سوده بود. همچنین رشد بالای ۱۶ درصد را تجربه کرده است.

بازار طلا را در این چند وقت می‌توان برخلاف گذشته جز بازارهایی دانست که تلاطم کمتری را نسبت به مابقی بازارها داشته است اما باز هم جز مارکت هایی به حساب می‌آید که سودآوری خوبی را برای سرمایه‌گذاران این حوزه به عمل آورده است.

مارکت آخری که مورد بحث ما است، بازار سرمایه یا همان بورس است که در بین بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری دیگر رشد چشمگیری نکرده است و در فاز اصلاحی و نزولی از مدت‌ها پیش قرار گرفته است. بازار سرمایه از باقی مار کت‌ها جا مانده است و به اندازه دیگر بازارها سودآوری نداشت. اگر بحث سرمایه‌گذاری در میان باشد، سرمایه‌گذاری در مارکتی که قیمت‌های آن در حالت ارزنده‌ای قرار دارند و در موقعیت خوبی قرار گرفته‌اند و به نوعی بازار در کف قیمتی است. این بازار می‌تواند از باقی بازارها جذاب‌تر باشد و سرمایه‌گذاری کم ریسک تری را به دلیل رشد نکردن در ماه‌های اخیر نسبت به باقی مارکت ها برای این بازار متصور هستیم.

 

 

نویسنده: حسین مرید سادات

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها