|
کدخبر: 136645

کدام بازارها سود بیشتری داشتند؟

بر اساس آمارهای هشت ماهه ابتدای امسال بازدهی بورس در میان سایر بازارهای مالی پیشتاز است. پس از آن نیز به ترتیب کالاهای بادوام، سکه، طلا، دلار و مسکن بیشترین رشد را به ثبت رساندند.

اقتصاد کدام بازارها سود بیشتری داشتند؟

اگرچه چند ماهی است که بازارسهام از روند صعودی سابق فاصله زیادی گرفته است اما همچنان در یک بازه زمانی نسبتا طولانی‌تر (هشت ماهه) از نظر رشد و بازدهی طلایه‌دار بازارهاست.

بورس امسال را با شاخصی در سطح ۵۰۸ هزار و ۸۷۹ واحد آغاز کرد و طی هشت ماه با رشدی ۸۳۶ هزار و ۴۲۲ واحدی به یک میلیون و ۳۴۵ هزار و ۳۰۱ واحد در پایان آبان ماه رسید.

بر این اساس این بازار در هشت ماهه منتهی به آذر توانست ۱۶۴.۳درصد بازدهی مثبت ایجاد کند.

کالای بادوام (خودرو و لوازم خانگی)

نگاهی به اطلاعات مرکز آمار ایران در بخش شاخص نرخ مصرف‌کننده اسفندماه نشان می‌دهد که شاخص کالای بادوام در پایان این ماه و آغاز امسال در سطح ۳۰۴.۴ بوده است.

همچینن بررسی همین شاخص در پایان آبان ماه خبر از رشد ۸۷.۹ درصدی خودرو و لوازم خانگی طی هشت ماهه گذشته می‌دهد. در واقع این شاخص پایان آبان ماه در سطح ۵۷۲ قرار گرفته است.

با این حساب کالای بادوام پس از بورس دومین بازار پرسود در مدت یاد شده بوده است.

سکه

بر اساس داده‌های شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز نرخ هر سکه آغاز امسال شش میلیون و ۲۰۰هزار تومان بوده است و حالا با گذشته هشت ماه پنج میلیون و ۱۰۰ تومان افزایش نرخ پیدا کرده و به یازده میلیون و ۳۰۰هزار تومان در پایان آبان ماه رسیده است.

سکه سومین بازار پر بازده در هشت ماهه امسال است که توانسته ۸۲.۲ درصد رشد را در این مدت تجربه کند.

طلا

طلا ۱۸ عیار چهارمین بازار پر بازده لیست است که طی هشت ماه مذکور با ۴۹۵ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش نرخ ۸۰.۱ درصد بازدهی مثبت از خود برجای گذاشته است.

هر گرم طلا آغاز فروردین ماه امسال ۶۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان و پایان آبان ماه امسال یک میلیون و ۱۱۳ هزار تومان نرخ داشته است.

دلار

آمارها می‌گویند دلار با اختلاف کمی از سکه و طلا پنجمین بازار سودده فهرست است.

بر اساس آرشیو نرخ صرافی‌ ملی نرخ هر دلار امریکا که آغاز فروردین ۱۴ هزار و ۸۹۶ تومان بوده در پایان آبان ماه به ۲۵ هزار و ۶۲۰ تومان رسیده است.

با این حساب هر اسکناس امریکایی طی هشت ماهه گذشته ۱۰ هزار و ۷۲۴ تومان افزایش نرخ و به عبارت بهتر ۷۱.۹ درصد سوددهی داشته است.

مسکن

مسکن با اختلاف فاحشی در هشت ماه گذشته از سایر بازار عقب مانده است.

پایان ماه گذشته شاخص مسکن به ۲۰۸.۲ رسید. این درحالی است که سال را با شاخصی در سطح ۱۶۹.۷ آغاز کرده بود.

بنابراین مسکن از آغاز فروردین تا پایان دومین ماه پاییز تنها ۰.۲ درصد رشد قیمتی را تجربه کرده است.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر