|
کدخبر: 228066

دولت، رشد بورس را خطرناک تلقی می کند

بهنام مرادی-کارشناس بازارسرمایه

مسئله جایگاه دولت و نقش آن در اقصاد از زمان پیدایش دانش اقتصاد همواره مورد بحث اقتصاددانان و صاحبان اندیشان در مکاتب گوناگون اقتصادی بوده است. تعیین حدود دخالت دولت در حوزه فعالیت‌های اقتصادی مهم‌ترین مسئله‌ای است که از بدو شکل گیری اندیشه اقتصادی مدرن پیش روی نظریه پردازان اقتصادی قرار داشته است امروزه دخالت دولت‌ها در اقتصاد برای ایجاد توسعه و پیشرفت عادلانه، مسئله‌ای انکارناپذیر است. تجارب گذشته فواید و محدودیت‌های عملکرد دولت را به ویژه در ارتقای توسعه به روشنی نشان داده است. دولت‌ها برای دستیابی به پیشرفت‌های مهم در بخش آموزش و بهداشت و کاهش نابرابری‌های اجتماعی بسیار کوشیده‌اند. البته برخی از عملکردهای دولت نتایج ضعیفی داشته است؛

باید این را یادآور شد که کنترل دولت بر بازارها گاهی مثبت بوده است و گاهی منفی. لذا نباید متصور بود که کنترل دولت بر بازار همواره منفی بوده است.

اما اساس و قاعده اقتصاد و بازار سرمایه، عرضه و تقاضایی است که هرگونه دخالت در خارج آن نظم و نظام اقتصادی هر کشوری را دچار مشکل می‌کند و آن را بهم می‌زند. فضای هر اقتصادی کشور باید واقعی باشد و باید قبل از اینکه وارد یک محیط سرمایه‌گذاری شویم، شرایط آن فضا را بسنجیم. وضعیت کشور، وضعیتی نیست که توقع داشته باشیم دولت به فضای سرمایه‌گذاری ورود نکند. دولت قطعا ورود کرده است و ما آن را حتما محکوم می‌کنیم و منفی می‌دانیم. فضای اقتصادی کشور ما این امر را نشانه گیری می‌کند و تایید می‌کند.

 از همه مهم‌تر آن است که دولت ما یکی از اساسی‌ترین مالکان این بازاری است که معامله می‌شود. نباید این موضوع را فراموش کنیم که دولت به عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار سهام حق خرید و فروش آن دارد.

بهنام-مرادی

در این میان نگرانی هایی در حوزه ارز وجود دارد. تصور بنده این است که دولت علاقه‌ای ندارد بازار به گونه‌ای جهش و رشد کند که بتواند بر مسئله ارز کشور اثرگذار باشد. تصور بنده این است که دولت، رشد بازار سرمایه را خطرناک تلقی می‌کند و قطعا آن را کنترل خواهد کرد.

این رویه اگر ادامه دار باشد، کاملا بسته به شرایط سیاسی کشور، مذاکرات، دادوستدد بین‌المللی و بحث درآمدهای ارزی است. ممکن است با توجه به وضعیت اقتصادی ما در ماه‌های منتهی به سال جدید این فشارها و دخالت‌ها نیز بیشتر شود. باید منتظر بود و دید که روند مذاکرات چگونه خواهد بود، ضمن اینکه مشارکت‌های سیاسی ما با شرکایمان همانند چین و روسیه بسیار مهم است. امید است که روند به گونه‌ای پیش برود که دست دولت را در روند بازارها کوتاه ببینیم.

نویسنده: بهنام مرادی
  • ناشناس ارسالی در

    برای حفظ ارزش پول و ثبات پولی را باید از طلا یاد بگیریم . موقعی که دریای اقتصاد پر تلاطم است. وامواج بالا و پایین مبشوند نباید دل به دریا زد . اقتصاد ایران مانند دریای طوفانی و پر امواج است . پس باید کنار نشست و بعد از طوفان وارد اقتصاد شد .

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها