|
کدخبر: 226217 شهریار خادمی

گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بورس:

متهم اصلی بورس فرار کرد!

سیف زاده: اکنون متهم اصلی بازار بورس نبود اعتماد است که به قولی از بین مردم فرار کرده است.

اقتصاد متهم اصلی بورس فرار کرد!

با اینکه آخرین روز معاملاتی برای بورس سبز تمام شد اما بازار سهام هفته رو به افتی را پشت سر گذاشت. در حالی که انتظار می‌رفت با تعیین تکلیف بودجه، برجام و بازگشایی نمادهای خودرویی بازار سهام تغییر رویه بدهد اما انگار بورس این روزها به جز ورود نقدینگی به بازگشت اعتماد نیز نیاز دارد.

معاملات روز چهارشنبه متاثر از خبر سقف‌گذاری قیمتی برای نرخ سوخت صنایع بزرگ فولادی، روند رو به رشدی را شروع کرد و کورسوی امیدی را به برگشت نصفه نیمه بازار ایجاد کرد اما پس از گذشت چندی از شروع معاملات، عرضه‌ها مانند روزهای قبل‌تر قدرت خود را به رخ بازار کشیدند و دوباره بیشتر سهام به سمت منفی عقب نشینی کردند. به هرحال به نظر می‌رسد که فعلا بازار سرمایه بهانه اصلی خود را برای برگشت پیدا نکرده و ممکن است تا اتمام تمامی ابهامات، روندی خنثی و حتی کمی ریزشی را دنبال کند. ابهاماتی نظیر نرخ دلار و مذارکرات برجامی. ضمن اینکه با در هفته گذشته ما شاهد تقدیم لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس بودیم که تاثیر عمده‌ای بر روند بازار سرمایه داشت. حال سوال این است که بازار در هفته جاری به کدام سو خواهد رفت. برای رسیدن به این سوال ما در گسترش نیوز گفت‌وگویی داشتیم با یک کارشناس بازار سهام. برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

سیف-زاده

خروج سنگین از بورس

محسن سیف زاده کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با گسترش نیوز درباره روند بازار در هفته گذشته اظهار کرد: بازار از اواخر آبان ماه شروع به اصلاح و کاهش قیمت‌ها کرد. اکنون نزدیک به یک ماه است که بازار یک روند نزولی را در پی گرفته است. از طرفی مشاهده می‌شود که در بازارهای موازی هم شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم و یک واگرایی بین بورس و بازارهای دلار و طلا پیش آمده است.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که در بازار سرمایه یکسری محرک‌های سیاسی و اقتصادی وجود دارد که باعث نوسان می‌شود اما باید پول و سرمایه هم در بازار باشد. درحال‌حاضر ما روزانه شاهد خروج سنگین پول و سهامدار از بازارسرمایه هستیم. اعتماد کلیدگمشده بورس ایران است و دیگر کسی به دنبال یافتن این کلید نیست.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نکته قابل تاسف این است که حتی سهام ارزنده هم دیگر خریدار ندارد و شاهد خروج سهمگین پول است. کاری که اکنون سهامداران انجام می‌دهند، توجه به روند تورم است. یعنی به روند صعودی دلار و سقوط بورس نگاه می‌کنند و تصمیم به خروج از بازار می‌گیرند. از طرفی دیگر نوساناتی که در بازار دلار شکل گرفته، بهره گرفته شده از روند مذاکرات است و نمی‌شود گفت که تاثیر اقتصادی برآن نقش داشته است.

منتظر رشد بورس نباشید

سیف زاده ادامه داد: اکنون متهم اصلی بازار بورس نبود اعتماد است و به قولی از بین مردم فرار کرده است. ضمن اینکه دولت دلیلی نمی‌بیند که از بازار بورس درحال‌حاضر حمایت کند. این امر در دولت گذشته خیلی بهتر بود. دیدگاهی که دولت فعلی به بازار بورس دارد این است که پذیره‌نویسی را افزایش دهد. یعنی پول را به سمتی ثبت یک شرکت جدید ببرد.بسیاری از افرادی که به بازار وارد شده بودند از بازار با خاطره تلخ از آن خارج شدند، دارندگان سرمایه‌های سنگین هم به علت ترس از بستن کد یا سیاست‌های ناگهانی دولت اقدام به خرید نمی‌کنند. بازار در خلأ برجامی گیر کرده است شاید منتظر بودجه انقباضی دولت هم برای سال آینده احتمال از سرعت رشد دلار کمی بکاه

وی در پایان اظهار کرد: بعد از افت زیادی که در بازار ایجاد شده است ما شاهد اشباع فروش هستیم. می‌شود در هفته آینده انتظار داشت که یک بازار متعادل تری را شاهد باشیم اما باید گفت که نباید شاهد رشد آنچنانی بازار باشیم

  • ناشناس ارسالی در

    کجا و به کی در این مملکت می توان اعتماد کرد؟باعث تاسفه

  • ناشناس ارسالی در

    فقط دوروغ گفتن کافی است زندگی باز نشستگتن به گدایی افتادن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها