|
کدخبر: 182498

سولانا آینده ارزهای دیجیتال

حسین مریدسادات_ مدرس و تحلیلگر بازارهای مالی

بازار ارزهای دیجیتال، یک بازار جذاب و توأمان پر ریسک است که بسیاری از سرمایه‌گذاران بدون دانش قبلی و صرفاً بر پایه شناخت سطحی، خود را مهیای ورود به بازار پر ریسک ارزهای دیجیتال می‌کنند و نتیجه آن چیزی جز زیان و از دست رفتن سرمایه نمی‌شود.

هر زمان که از ارز دیجیتال صحبت می‌کنیم، در واقع یک پروژه مالی را باید بررسی کنیم، زیرا دلیل چرایی به وجود آمدن هر یک از ارزهای دیجیتال، اجرای یک پروژه مالی در فضای مراودات بین‌الملل است.

مریدسادات

ارز دیجیتال سولانا هم یکی از هزاران ارز دیجیتال است که یک پروژه مالی را طراحی کرده و در حال اجرای آن است که در این مقاله به بررسی چرایی به وجود آمدن و مزیت رقابتی این ارز دیجیتال پرداختیم:

سولانا (Solana) یک بلاک چین رمز ارزی با کارایی بالا است که از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز پشتیبانی می‌نماید. آناتولی یاکووِنکو (Anatoly Yakovenko)، مؤسس و مدیرعامل سولانا، در سال ۲۰۱۷ میلادی، پی‌برد که از تابع هش بیت کوین معروف به SHA۲۵۶، می‌توان برای ایجاد یک روش زمان‌سنجی غیرمتمرکز در یک بلاک چین رمز ارزی استفاده کرد.

هدف سولانا به حداکثر رساندن بازدهی شبکه خود، از طریق مکانیسم اثبات سهام با کمترین موانع ورودی، با تراکنش‌های دارای برچسب زمان(timestamped) است. این امر ارز دیجیتال سولانا را مجاز می‌کند بین ۵۰ تا ۶۵ هزار تراکنش را در ثانیه و با محدودیت تئوریک بیشتر از ۷۰ هزار تراکنش در ثانیه را پردازش کند. سولانا در مقایسه با ۷ تراکنش بر ثانیه در شبکه بیت کوین و ۱۵ تراکنش بر ثانیه در اتریوم و برخلاف پروژه‌های مشابه دیگر از جملهPolkadot و اتریوم ۲، یک بلاک چین منفرد است.

قیاس پذیری: ارز سولانا با حفظ بلاک تایم ۴۰۰ میلی‌ثانیه‌ای، قادر به پشتیبانی بیش از ۵۰ هزار تراکنش در ثانیه است.

تمرکززدایی: این شبکه قادر است با استفاده از یک پروتکل منحصر به فرد.

کارمزد پایین: در این شبکه به ازای هر ۱ میلیون تراکنش تنها برابر با ۱۰ دلار است.

موارد استفاده از توکن سولانا:

استیکینگ: با نگهداری و استیکینگ این توکن می‌توان به شبکه کمک کرد و به ‌صورت دوره‌ای ارز دیجیتال سولانا را دریافت نمود.

کارمزد تراکنش: به‌منظور استفاده از این شبکه و ایجاد قرارداد هوشمند و انجام تراکنش، می‌توان کارمزد تراکنش کمتری پرداخت نمود.

اجماع سولانا: در آینده کاربران امکان رأی‌دهی در شبکه را فقط از طریق دارا بودن ارز خواهند داشت.

 

 پلتفرم سولانا از نظر سرعت و مقیاس‌پذیری به راحتی می‌تواند دو تا از بزرگ‌ترین بلاک چین‌های بازار را شکست بدهد. با ظرفیت پردازشی بین ۵۰۰۰۰ تا ۶۵۰۰۰ تراکنش در ثانیه و محدودیت نظری بیش از ۷۰۰۰۰۰ تراکنش در ثانیه، بلاک چین سولانا از نظر معاملات در ثانیه، بسیار پیشرفته‌تر از بیت کوین و اتریوم است. آرمسترانگ اضافه می‌کند که پلتفرم سولانا همچنین می‌تواند هزاران قرارداد هوشمند را به طور هم‌زمان پردازش کند، بدون اینکه بهره‌وری آن از بین برود. تمامی این موارد، در کنار کارمزد معاملاتی پایین این شبکه، باعث شده است که سم بکمن فراید (Sam Bankman-Fried)، بنیان‌گذار پلتفزم FTX، صرافی غیرمتمرکز سرم (Serum) را بر بستر بلاک چین سولانا راه‌اندازی کند. «سولانا برای پردازش ده‌ها هزار قرارداد به طور موازی ساخته شده است، آن هم فقط با صرف ۱۰ دلار هزینه کارمزد در ازای هر ۱ میلیون معامله… ”از نظر آرمسترانگ، یکی از مهم‌ترین نقاط قوت شبکه الراند سرعت این شبکه و سازگاری آن با توسعه‌دهندگان است. در این بلاک چین می‌توان قراردادهای هوشمند را به زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف نوشت زیرا از یک قالب استاندارد متن‌باز معروف به وب اسمبلی (WebAssemble) پشتیبانی می‌کند.» الراند می تواند با مقیاسی در حدود ۱۵۰۰۰ معامله در ثانیه فعالیت کند

توکنیزه کردن فرآیند تبدیل چیزها به دارایی‌های دیجیتال است:

شرکت سوئیسی دیجیتال استس ای‌جی (Digital Assets AG) که بر طراحی و ایجاد ابزار مالی توکنیز شده تمرکز دارد، امروز اعلام کرد که زیرساخت سهام توکنیز شده را به بلاک‌چین سولانا می‌آورد. پس از راه‌اندازی این قابلیت، کاربران می‌توانند طی دوره یک ساله، در صرافی FTX به طور آنی به خریدوفروش و برداشت ۵۵ سهام مستقل بپردازند. گفتنی است که توکن سهام شرکت‌های معروفی همچون فیس‌بوک، گوگل، نتفلیکس، انویدیا، پی‌پل، اسکوئر و تسلا در این پلتفرم در دسترس قرار خواهد گرفت.

بر اساس این ویژگی تمامی فعالان بازار ارزهای دیجیتال می‌توانند در بازار سهام بین‌الملل شروع به سرمایه‌گذاری کنند که می‌توان این امر را به‌عنوان نقطه عطف در بازار ارزهای دیجیتال دانست. به‌ واسطه ویژگی‌هایی که سولانا دارد، محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در سهام بین‌الملل برای بسیاری از سرمایه‌گذاران از بین رفته و همین مهم می تواند به مزیت رقابتی سولانا تبدیل شود.

 

نویسنده: حسین مریدسادات

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها