|
کدخبر: 181106 رویا رئیسی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با یک یک کارشناس اقتصادی:

چین در بازار رمزارزها چه هدفی را دنبال می‌کند؟

دولت چین دستور تعطیلی مزارع تولید بیت کوین را صادر کرد. بنا بر آنچه دولت چین اعلام کرده، مصرف بالای انرژی این مزارع، علت ابلاغ این دستور بوده است.

اقتصاد چین در بازار رمزارزها چه هدفی را دنبال می‌کند؟

علیرضا شامخی کارشناس اقتصادی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: در این هفته چین دستور تعلیق مزارع استخراج بیت کوین را صادر کرده است. چند هفته قبل هم دستورالعملی برای ممنوعیت ارائه خدمات مالی توسط مؤسسات بانکی صادر کرده بود؛ اما نکته اینجاست که دستورالعمل ممنوعیت خدمات مالی بارها و بارها طی این سال‌ها صادر شده بود، ولی دولت چین در سال‌های اخیر چشم خود را بر روی فعالیت‌های استخراج رمز ارز بسته بود؛ و این نشانه یک تغییر رویه در نگاه دولت چین است. تصمیم اخیر دولت چین منجر به مهاجرت ماینرها به امریکا و قزاقستان و سایر کشورهایی شد که اجازه فعالیت به ماینرها می‌دهند.

شامخی

وی در مورد علت صدور این دستورالعمل گفت: ظاهراً بحث مصرف بالای برق یارانه‌ای در کشور چین مطرح است. در حال حاضر بهانه اصلی چین مصرف برق و آلاینده‌های کربنی هست. مدعی هستند، در استان‌هایی که رایانه برق تعلق می‌گیرد، ماینرها فعال هستند و قرار است این رایانه به بازار هدف تحویل شود؛ اما به نظر من، علت اصلی آن این است که حجم تولید بیت کوین در چین بسیار بالاست و طبیعتاً به همین دلیل، دولت نیز الزاماً بر همه تراکنش‌های رمزارزها تسلط ندارد. در نتیجه ترس از ناپایداری اقتصادی و عدم تسلط کافی دولت بر تراکنش‌ها علت اصلی این دستور است.

شامخی گفت: ایالت تگزاس امریکا و کشور قزاقستان مقصد ماینرها خواهد بود. انتقال فارم هزینه‌هایی برای ماینرها دارد که برای جبران هزینه‌ها ممکن بخشی از بیت کوین‌هایشان را بفروشند. در نتیجه فشار فروش در بازار افزایش پیدا می‌کند و منجر به کاهش قیمت و ریزش قیمت در بیت کوین می‌شود. البته هنوز نمودارها نشان نمی‌دهد که این اتفاق افتاده و در واقع هنوز نشانه‌ای از هجوم شدید ماینرها برای فروش دیده نشده است. ولی شاید در روزهای آتی دیده شود.

تأثیرگذاری امریکا افزایش پیدا کرد

وی در مورد اثرات مهاجرت ماینرها گفت: مهاجرت ماینرها به تگزاس منجر به افزایش اثرگذاری کمیته بورس و اوراق بهادار امریکا و سلطه دولت امریکا بر بازار کریپتوکارنسی خواهد شد. بر خلاف سال‌های گذشته که تصمیم‌های دولت چین منجر به ریزش بسیار زیاد می‌شد، اثر اخبار کشور چین کم شده و اثر اخبار امریکا افزایش خواهد یافت. از نظر تکنولوژی نیز من تصور می‌کنم که ساختارهای غیرمتمرکز تولید بیت کوین رشد خواهند کرد که در این صورت، بستن و تعلیق ماینرها را پیچیده می‌کند. ‌‌ضمناً فرآیند POS شدن رمزارزها را نیز تسریع می‌کند که منجر به استقلال بیشتر دنیای رمزارزها از بازار انرژی و در نتیجه نامتمرکز تر شدن آن‌ها می‌شود.

مهاجرت ماینرها بیت کوین را گران می‌کند

وی افزود: تعرفه مناسب برق، علت اصلی توسعه مزارع استخراج بیت کوین در چین بود. با مهاجرت ماینرها به کشورهایی که قیمت انرژی بالاتری دارند، هزینه‌های عملیاتی ماینرها افزایش پیدا می‌کند و افزایش هزینه‌های عملیاتی ماینرها از نظر بنیادی ما را به این نتیجه می‌رساند که باید قیمت بیت کوین افزایش پیدا کند تا تولید بیت کوین به صرفه باشد.

چین به دنبال تقویت صرافی‌های بزرگ هست؟

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: برخی مدعی هستند که چین به دنبال این هست که توسعه استفاده از رمز ارزهایی هست که توسط صرافی‌های بزرگ چینی مثل باینانس ایجاد شده‌اند، است. هر چند باینانس در چین مستقر نیست، ولی مدیرعامل آن یک چینی است. البته شواهد چندانی برای این سناریو نداریم اما سناریوی بعیدی هم نیست.

شامخی در پایان گفت: ارتباط ریزش اخیر با رمز ارزهای ملی و بانک مرکزی چین بحث درستی نیست. کریپتوکارنسی بازار کوین‌هایی است که به صورت غیرمتمرکز هستند و با ساختار دولتی رمز ارزهای بانک مرکزی متفاوت است. دولت چین به عنوان یک دولت متمرکز از حجم بالای تولید بیت کوین ترسیده است. به واسطه ترس از عدم کنترل این حجم از دارایی دیجیتال از درآمد مزارع نیز صرفه نظر کرده است.

 

ارسال نظر