|
کدخبر: 167353

مشکل تراشی برای احیای برجام

نصرت الله تاجیک-سفیر پیشین ایران در اردن

تروریسم هسته‌ای علیه ایران. این نامی است که مقامات کشورمان پس از اقدام اخیر رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران، به آن داده‌اند.در حالی که برخی رسانه‌های خارجی مدعی شدند که انفجار در نطنز توانسته غنی‌سازی را با اخلال رو به رو کرده است، اما غریب ابادی سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه غنی‌سازی در نطنز متوقف نشده است، تاکید کرد: فرآیند جایگزینی ماشین‌های آسیب دیده IR-۱ با ۵۰ درصد قدرت غنی‌سازی بیشتر بلافاصله آغاز شد و ماشین‌های جدید نیز در این مجموعه نصب خواهند شد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم به صورت رسمی اسرائیل را عامل خرابکاری در تأسیسات اتمی نطنز معرفی کرد. او گفت: «اگر فکر می‌کنند دست ما در مذاکره ضعیف شده است، اتفاقا این عمل زبونانه موضع ما را در مذاکرات قوی‌تر خواهد کرد.» این عکس العمل در حالی اتفاق افتاد که برخی حوادث اخیر را عاملی تاثیر‌گذار در مذاکرات وین دانستند.

نصرت_الله_تاجیک

پیش از این تحلیلگران معتقد بودند که پیشرفت ایران در برنامه‌های هسته‌ای خود که درنوع خودش بسیار چشم گیر بوده، به کشورمان دست بالا را در مذاکرات هسته‌ای می‌داده است.حالا با اتفاقی که در نطنز افتاده دسته‌ای از ناظران معتقدند نتانیاهو به دنبال این بوده تا برگ برنده را از دست تهران بگیرد. با این حال بعید به نظر می‌رسد که مقامات ایرانی در نظرات خود به ویژه پس از اینکه اتفاق اخیر را تروریسم هسته‌ای نامیده اند، تغییری ایجاد کنند. به نظر می‌رسد که در سرزمین‌های اشغالی رژیم صهیونیستی به دنبال این است که تهران را در تله‌ای بیاندازد تا مذاکرات وین که تا اینجا امیدوارانه پیش رفته است، منتفی شود.

از سوی دیگر برخی هم نگران تلاش‌های دولت بایدن هستند. امریکایی‌ها در هفته‌های اخیر با تغییراتی در سیاست خود مایل به برداشتن تحریم‌ها بود. این اقدامات اخیر ممکن است شرایطی را ایجاد کند که دستیابی به یک توافق برای دو کشور سخت تر از پیش به نظر برسد.

حرکات ایذائی نه از منظر استراتژیک بلکه حتی از منظر عملیاتی هم واجد وزن سیاسی و تاثیر‌گذار نیست! حادثه نطنز چه خرابکاری باشد و چه اقدامی سایبری و از سوی هر کشوری طراحی و یا اجرا شده باشد اولا" اقدامی غیر قانونی و خطرناک است که می‌تواند باعث لطمات انسانی هم بشود و ثانیا" مسئولیت سازمان‌های تخصصی ذیربط را برای حفظ جان مردم در قبال اینگونه اقدامات چند برابر می‌کند. اما از آنجا که گمانه زنیها به سمت خرابکاری توسط رژیم صهیونیستی است از نظر سیاسی من فکر می‌کنم یکی از اهداف نتانیاهو از انجام چنین اقداماتی عصبانی کردن ایران است تا عکس العملی نشان دهد تا هم روابط ایران و امریکا در دوره بایدن تخریب شود و هم این فضای مثبتی که در جهان و ایران در اثر مذاکرات ایران و غرب برای احیای برجام شکل شکل گرفته بهم بخورد. بعد از روی کار آمدن بایدن تلاویو به دنبال این بوده که روابط بین ما و بایدن را تخریب کند تا مانع از مذاکرات شود. به نظر می‌رسد که تلاش زیادی می‌کنند تا به نوعی رابطه ایران و امریکا همچنان منجمد مانده و مشکلات باقی بماند. تا توان دیپلماسی ایران مستهلک شده و همچنین دلمشغولی برای کشورمان باشد تا اهداف توسعه‌ای‌اش را فراموش کند.

در این میان مخصوصا بعد از اینکه اخباری در رسانه‌ها درز پیدا کرد که امریکایی‌ها مایلند درصد زیادی از تحریم‌ها را که برجامی بودند را بردارد و در مورد سایر تحریم‌ها هم در حال بررسی است، آنها به دنبال اجرای پروژه سنگلاخی کردن راه ایران و امریکا حرکت کرده‌اند. البته این مرسوم است که کشورهایی که به دنبال دستیابی به فناوری هایی مثل فناوری‌های هسته‌ای هستند از سوی مخالفانشان دچار مشکلاتی شوند. هدف رژیم صهیونیستی عکس العملی کردن ایران است تا فضای مثبت به وجود آمده بر اثر مذاکرات را از بین ببرد و ایران میز مذاکره را ترک کند یا حرکتی نشان دهد که به تخریب جو و اوضاع کنونی بیانجامد.

نویسنده: نصرت الله تاجیک

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها