|
کدخبر: 167130

سیگنال برجامی به بورس

این روزها زمزمه هایی مبنی بر بازگشت امریکا و ایران به برجام به گوش می‌رسد و به نظر توافقاتی حاصل شده است. بازگشت به برجام کدام گروه‌های بورسی را سبزپوش خواهد کرد؟

بورس سیگنال برجامی به بورس

این روزها مذاکرات برجامی در وین پیگیری می‌شود و به نظر می‌رسد عزم امریکا و ایران برای بازگشت به برجام وجود دارد. بازگشت امریکا به برجام قطعا موجب خواهد شد که تحریم‌ها کاهش یابد و اثرات مثبتی برای اقتصاد ایران خواهد داشت.

حالا پرسش این است که بازگشت امریکا به برجام چه اثراتی می‌تواند بر بورس ایران داشته باشد و کدام گروه‌ها سبز خواهند شد؟

احیای برجام کدام گروه‌ها را سبزپوش می‌کند؟

در این باره با محمد بامودت و رویا ذبیحی سامانی دو تن از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه گفت‌وگویی داشتیم.

محمد بامودت تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه گفت: بر خلاف تصور برخی در بازار سهام، بازگشت به برجام در صورتی که به سرکوب شدید ارزی با مقاصد سیاسی نینجامد می‌تواند خبر مثبتی برای کلیت بازار باشد. دلیل این موضوع کاهش ریسک‌های سیستماتیک و در نتیجه افزایش ضرایب قمیت‌گذاری نسبی و امکان رشد و توسعه واقعی و نه فقط اسمی شرکت‌ها است.

وی افزود: اما به طور خاص گروه خودرو، بانکی، تولید کننده‌های لاستیک، گروه حمل‌ونقل مانند شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی به دلیل استفاده از ظرفیت خالی، شرکت‌های حفاری، تولید‌کنندگان اوره به دلیل کاهش تخفیف ها، گروه شوینده به وسیله کاهش بهای تمام شده، گروه دارویی از طریق فراهم شدن شرایط حذف دلار ۴۲۰۰ و گروه غذایی با کاهش فشارهای قیمت‌گذاری و بعضا کاهش بهای تمام شده، می‌توانند تاثیر مثبت بیشتری از رفع تحریم‌ها بگیرند.

رویا ذبیحی سامانی دیگر تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه نیز گفت: احتمالا نخستین گروهی که مورد توجه بازار قرار بگیرد، گروه بانکی باشد، بعد از آن صنعت خودرویی به واسطه برگشت شرکت‌های رنو و... هست. صنایع لاستیک و شوینده به واسطه نرخ فروش دستوری و کاهش بهای تمام شده مورد توجه قرار خواهند گرفت. هزینه حمل و صادرات و تخفیف‌ها برای شرکت‌های پتروشیمی کم خواهد شد. شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی به واسطه رفع تحریم‌ها می‌توانند بهتر عمل کنند.

منبع: نبض بورس

ارسال نظر