|
کدخبر: 151831

گرفتاری صادرکنندگان در فرآیندهای بروکراتیک

سید حسین معروف_ عضو هیئت نمایندگان اتاق بوشهر

متاسفانه بانک مرکزی فرآیند صادرات را به خوبی نمی شناسد. صادرکننده باید بتواند در کمترین زمان ممکن به مبلغ فروش خود دست پیدا کند تا بتواند فعالیت خود را تداوم بخشد اما سیاست های بانک مرکزی با این اصل صادرات تعارض دارد. این سیاست ها صادرکننده را وادار می کند که ارز حاصل از صادرات خود را وارد سیستمی بروکراتیک کند و در همان سیستم نیز به پول خود برسد. این پروسه طولانی در بازار تورمی این روزها موجب ضرر شدیدی به روند فعالیت صادرکنندگان می شود. مگر صادرکننده کشور که در این شرایط جنگ اقتصادی به سختی به امر تجارت مشغول است چه میزان سرمایه در گردش دارد که آن هم در این فرآیند سیستمی و بروکراتیک معطل بماند؟

سیدحسین-معروف

اینکه صادرکنندگان را در برهه ای از زمان مجبور کردند تا ارز خود را با قیمتی ثابت و غیر رقابتی در سامانه نیما عرضه کند اجحاف بزرگی در حق آن ها بود.

با توجه به فرآیند های طولانی که برای واردات اتفاق اقتاده واگذاری پرونده های صادراتی نیز ایجاد چالش کرده است. البته لازم به ذکر است که بانک مرکزی نیز در تاکید بر بازگرداندن ارز حاصل از صادرات صادر کنندگان به کشور محق است اما ما معتقدیم که این ارز باید به صورت مستقیم وارد چرخه اقتصادی کشور شود نه سامانه نیما.

سیاست های انقباضی بانک مرکزی در برخی مواقع موجب بروز تقلب در میان صادرکنندگان نیز می شود و موضوع کارت های اجاره ای از جمله تقلب هایی است که از همین جا نشات می گیرد. متاسفانه ارز های صادراتی این کارت ها عموما باز نمی گردند که این امر موجب ضربه شدید به اقتصاد کشور می شود.

صادرکننده در شرایط کنونی خارج از موضوع سیاست های بانک مرکزی با چالش های متفاوتی روبرو است که موضوع بازگرداندن ارز حاصل از صادرات تنها یکی از آن ها است. بانک مرکزی در حال حاضر قادر به باز پس گرفتن ارز صادراتی خود از کشور کره نیست و گرفتار چالش بزرگی شده است. حال در این آشفته بازار صادرکننده صادرات می کند و ارز صادراتی خود را با سختی فراوان و گذر از هفت خوان رستم به کشور باز می گرداند. بنابراین ضروری است که مسیر فعالیت این صادرکننده باید هموار شود.

در شرایط امروزی واردکنندگان نیز برای دریافت ارز از بانک مرکزی با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و همین چالش ها موجب شده تا بسیاری از این افراد از چرخه واردات رسمی خارج شوند. در نتیجه باید گفت متاسفانه بانک مرکزی نتوانسته به آنچه که مدنظر خود بوده است، برسد. این نهاد سیاست گذار نه توانسته ارز صادرات را رصد و دریافت کند و از سمت دیگر نیز موفق نشده که واردکنندگان را در بازار رسمی نگه دارد.

نویسنده: سید حسین معروف

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها