|
کدخبر: 107412

قطار صنعت و معدن روی ریل موفقیت

مهدی کرباسیان- مدیرعامل سابق ایمیدرو

روز صنعت و معدن بر همه صنعتگران و تلاشگران عرصه صنعت و معدن و کسانی که برای سربلندی کشور تلاش می‌کنند مبارک باد. این روز یادآور تلاش ارزشمند کسانی است که وقت و مال خود را در جهت اشتغال و تولید و بالا بردن تولید ناخالص داخلی کشور و رفاه مردم سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این روز قرار است که عملکرد یک‌ساله این بخش بررسی و نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف برطرف شود.

مهدی

با توجه به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت محور این امر است و۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور در حوزه و تحت هدایت این وزارتخانه است، ‌اهمیت و حساسیت خاصی در اقتصاد و جهت‌گیری‌های کشور دارد. در سال ۹۸ تاکنون اتفاقات مهمی رخ داده است، مهم‌ترین آن تشدید تحریم است که این امر سبب کاهش درآمدهای نفتی کشور می‌شود. این به معنای کاهش درآمدهای ارزی است که با تلاش کارآفرینان و با حمایتی که شکل گرفت صادرات در سال ۹۸ تفاوتی با سال ۹۷ نداشته است.

در حوزه پتروشیمی و میعانات گازی و صادرات محصولات معدنی توانستیم در حد زیادی رکوردهای سال گذشته را بهبود ببخشیم که این امر بیش از ۴۰ میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور حاصل کرد.

مشکلی که در سال ۹۷ بود و در سال ۹۸ ادامه داشت تصمیمات خلق‌الساعه، روزانه و گاهی ساعتی در حوزه تصمیم‌گیری بود. صدور بخش‌نامه‌های متعدد موجب شد که صادرات جهشی که می‌توانست داشته باشد را نتواند کسب کند. این اتفاق مناسبی نیست. به‌طور مثال صادرکننده‌ای که با تمام تلاش توانسته بازاری را کسب کند با یک دستورالعمل، صادراتش لغو می‌شود و موجب خسارات به کسب‌وکارش می‌شود.

همه مسئولان درباره اهمیت صادرات غیرنفتی، شعارهای زیادی سر می‌دهند اما کسی پیگیر این موضوع نیست؛ به‌خصوص که این روزها به دلیل کاهش جدی درامد ارزی، قیمت ارز با نوسانی شدید، بالا می‌رود و باوجود تمام تلاش‌های بانک مرکزی، عدم تعادل عرضه و تقاضا سبب می‌شود که این نوسان کنترل نشود.

در حوزه تولید به تمام کسانی که سال ۹۸ و به‌ویژه بعد از بحران کرونا، در حوزه تولید مواد غذایی و تامین معیشت مردم تلاش کردند تبریک عرض می‌کنم. آنها توانستند نیازهای کشور را تامین کنند. ضمن اینکه باید به وزارت صمت نیز تبریک گفت که با حمایت دولت از نظر معاش در بحران کرونا و تحریم با کمبود و سختی مواجه نشده‌اند.

در سال گذشته چرخ تولید با همه سختی‌ها و مشکلات تولید حرکت کرد ‌اما باید پذیرفت که این رکود جدی که در کشور وجود دارد را دولت باید مدیریت کند تا صنعت و تولید کشور کماکان حرکت کند.

اما نکته منفی این بخش‌ها این است که دولت در باب صنعت و تجارت تصمیماتی یک‌طرفه می‌گیرد. دولت با اعطای بیشتر مسئولیت به اتاق‌های بازرگانی می‌تواند تا حد بسیار خوبی به کشور کمک کند.

روابط تجاری و اقتصادی ما به چند کشور محدود شده است. این امر نگران‌کننده است زیرا آن کشورها می‌توانند امتیازاتی از ما بگیرند و برای ما مشکلاتی ایجاد کنند لذا به اتخاذ یک دیپلماسی فعال اقتصادی از جانب بخش خصوصی ( و نه دولتی) ‌نیاز است زیرا دولت در دو سال گذشته نشان داده که با وجود تحریم نمی‌تواند تحرک خاصی داشته باشد.

در حوزه معدنی و صنایع معدنی، رشد این صنعت ادامه داشته و خوشبختانه تعدادی از پروژه‌های نیمه‌تمام به بهره‌برداری رسیده است. نمونه بارز آن پروژه آلومینیوم جنوب (سالکو) است که ۳۴۰ هزار تن به ظرفیت تولید آلومینیوم کشور اضافه کرد.

ضمن اینکه می‌توان به پروژه‌های شرکت مس اشاره کرد که پروژه‌های بزرگ و قابل‌تقدیر هستند و جا دارد به مدیریت شرکت ملی مس، آقای دکتر سعد محمدی تبریک گفت.

ناگفته نماند که در حوزه فولاد کار بسیار بزرگی انجام شد و آن تهیه ورقه‌‌هایی است که در صنعت نفت و گاز مور استفاده قرار می‌گیرد؛ ‌ورقه‌هایی که در طول تاریخ نفت و گاز کشور وارداتی بوده و این خودکفایی در تولید بیش از ۴۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی درپی خواهد داشت.

در حوزه‌های دیگر معدنی همانند اکتشاف، کماکان در حال پیشرفت و حرکت هستیم اما این باید به این نکته  مهم توجه داشت که سازمان ایمیدرو باید اکتشافات جدیدی را در این حوزه شروع کند و به عنوان یک سازمان توسعه‌ای بتواند چندین پروژه بزرگ را آغاز کند.

علاوه بر این، سازمان گسترش هم باید فعال شود اما متاسفانه این سازمان علی‌رغم اهمیتی که دارد درحال‌حاضر منفعل است.

ذکر این نکته لازم است که امیدواریم در سال ۹۹ شاهد روند مثبت و روبه جلو در بخش‌های معدنی، تولیدی و صنعتی کشور باشیم. در پایان ضروری می‌دانم این روز مهم را مجدداً به تمام متولیان بخش صنعت و معدن و تولید کشور تبریک عرض نمایم. به امید روزی که کشور از رکود خارج شود و در مسیر توسعه حرکت کند.

 

ارسال نظر