|
کدخبر: 107258

اختصاصی گسترش‌نیوز:

تولید، تداوم امید

حسین مدرس خیابانی - سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت

دهم تیرماه هرسال در تقویم ملی به نام روز «صنعت و معدن» نامگذاری شده است. روزی که در آن فرصتی دست می‌دهد تا یکبار دیگر تلاش شبانه‌روزی صنعتگران و تولیدکنندگان این مرز و بوم را که علیرغم همه سختی‌ها و تنگناهای موجود، با عشق و علاقه به وطن، چرخ‌های تولید را به حرکت درمی‌آورند، یادآور شد.

مدرس

واقعیت آن است که در شرایط سخت کنونی اقتصاد ایران که از یک سو کشور با سخت‌ترین تحریم‌های ظالمانه از سوی دشمنان مواجه بوده و از سوی دیگر، شیوع ویروس کرونا نیز بسیاری از برنامه‌ریزی‌های مرتبط با تولید و تجارت کشور را با مشکلاتی مواجه کرده است؛ بخش عمده‌ای از تولید و تجارت دنیا نیز تحت تاثیر همین ویروس قرار گرفته؛ اما علیرغم همه این سختی‌ها، تولیدکنندگان سختکوش ایرانی توانستند گام‎‌های جدی در حوزه تولید محصولات صنعتی و معدنی بردارند که در نهایت منجر به رونق تولید و گام گذاشتن در مسیر تحقق اهداف والای «جهش تولید» خواهد شد.

بر این اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت با درک دقیق از شرایط کنونی و با اولویت قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه جهش تولید، ۴ راهبرد اصلی را به عنوان محورهای کلیدی حرکت بخش‌های مختلف این وزارتخانه قرار داده و بر اساس آن «جهش تولید»، « اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام»، « توسعه صادرات و کنترل واردات» و نیز « مدیریت و تنظیم بازار» را سرلوحه تمامی اقدامات مرتبط با حوزه‌های صنعتی، معدنی و تجارت قرار داده است.

در عین حال وزارت صنعت، معدن و تجارت به موازات پیگیری تمامی امور جاری مرتبط با حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت که جزو وظایف ذاتی این وزارتخانه است، تمرکز ویژه‌ای بر امور توسعه‌ای صورت داده و اکنون با راه‌اندازی پویش ملی «تولید، تداوم امید» به منظور بهره‌برداری از ۲۰۰ پروژه صنعتی، معدنی و تجاری کشور به ارزش ۱۷۰ هزار میلیارد تومان، زمینه اشتغالزایی مستقیم برای ۴۱ هزار نفر را فراهم نموده است.

این طرح‌ها قرار است تا شهریور ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسند تا علاوه بر پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشور، زمینه را برای اشتغالزایی و نمودار شدن آثار جهش تولید بر معیشت خانوارها فراهم نماید. در این میان برنامه‌ها در حوزه‌ جهش تولید به نحوی طراحی شده تا بتوان با تمرکز هر چه بیشتر بر توان و ظرفیت‌های تولید داخلی، کاهش ارزبری کارخانجات و صنایع مختلف صورت داد و زمینه را برای داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز بخش تولید کشور فراهم نمود. به همین دلیل پیش‌بینی وزارت صنعت، معدن و تجارت آن است که امسال بتوان بالغ بر ۳.۲ میلیارد دلار از تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنایع کشور را با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مهندسان ایرانی، داخلی‌سازی نمود.

علاوه بر این، تامین مواد اولیه موردنیاز کارخانجات نیز از جمله اولویت‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که بر این اساس ضمن تامین این مواد از منابع داخلی، زمینه برای واردات مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان که قابلیت تولید در داخل کشور را ندارد از محل تولیدات خارجی فراهم شود اما به طور قطع این اطمینان به تولیدکنندگان مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات داده می‌شود که چنانچه بتوانند هر بخش از مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات را با استفاده از توان خود تامین کنند، واردات مشابه آن از منابع خارجی ممنوع خواهد شد؛ اما از سوی دیگر، این اطمینان هم به تولیدکنندگان داده خواهد شد که دولت مصمم است با اتخاذ مجموعه سیاست‌ها، مواد اولیه مورد نیاز آنها را از منابع داخلی و خارجی تامین نماید.

این تنها گوشه‌ای از اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از تولیدکنندگان در سال جهش تولید است که امیدواریم با تداوم تلاش‌های تولیدکنندگان و جهادگران عرصه تولید، صنعت و معدن کشور در سال ۱۳۹۹، زمینه‌ساز رشد و پیشرفت میهن اسلامی‌مان ایران باشیم.

 

 

 

نویسنده: حسین مدرس خیابانی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها