|
کدخبر: 103038

تهدید یا فرصت در صنعت

سعید قربانی- کارشناس نمایشگاه‌های بین‌المللی

شیوع ویروس کرونا، تغییرات جامعه‌شناسی و فناورانه دنیا را سرعت بخشید و استفاده از دنیای دیجیتال و فضاهای مجازی را اجتناب‌ناپذیر کرد.

قربانی

ورود ویروس کرونا این موضوع مهم را به دنیا اثبات کرد که جغرافیایی فیزیکی و سرزمینی با ورود علم و فناوری، روز به روز محدودتر می‌شود و ما انسان‌ها از این منظر در دهکده جهانی به یکدیگر نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم. آنچه در این میان از اهمیت بالاتری برخوردار است، قلمرو تفکر جوامع گوناگون است که گسترش آن در کشورهای مختلف بسته به میزان استفاده آنها از فناوری‌های پیشرفته متفاوت خواهد بود. یکی از تاثیرگذارترین صنایعی که می‌تواند با فراهم کردن فرصت‌های مشاهده، مقایسه، تبادل‌نظر، انتقال تجربه، آموزش، یادگیری و به روز کردن اطلاعات نقش بسیار سازنده‌ای در این راستا داشته باشد، صنعت نمایشگاه است. ویروس کرونا بهره‌برداری از این فرصت‌ها و چندین فرصت مغتنم دیگر در نمایشگاه را بیش از پیش در کانون توجه قرارداد و موجب شد که نگاه فعالان جهانی عرصه نمایشگاه نسبت به این مقوله تغییر کند. تفکر هر کشور نحوه استفاده از این مزیت‌های نمایشگاهی را تعریف می‌کند. برخی از کشورها دست به کار تغییر شدند و با دخالت دادن فناوری و استفاده بیشتر و تخصصی‌تر از ظرفیت‌های دنیای دیجیتال و ادغام دنیای دیجیتال با دنیای فیزیکی، تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کردند و برخی دیگر همچنان منتظرند تا کرونا برایشان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کند. بسیاری از کشورها با قدرت و بدون وقفه به سمت استفاده از فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی(AL)، اینترنت اشیا، رباتیک‌ها، واقعیت‌افزوده(AR)، واقعیت مجازی(VR) و دنیای لس‌ها مانند Touch less و Paperless روی آورده و نه‌تنها خود را با شرایط ایجاد شده وقف داده، بلکه از آن به عنوان پله‌ای برای ترقی استفاده کرده‌اند. درواقع ویروس کرونا این کشورها را در صنعت نمایشگاه ۳۰ سال جلو انداخت، بخش‌های اصلی نمایشگاه را در آنها شتاب بخشید و دستورالعمل برگزاری و سازماندهی نمایشگاه را در این کشورها بازنویسی کرد. ویروس کرونا این کشورها را مجبور کرد با بکارگیری هوش مصنوعی، روابط بین انسان‌ها در هر نمایشگاه کاملا قابل رصد، پیش‌بینی و هدفمند شود. با استفاده از اینترنت اشیا تمامی اشیائی که در نمایشگاه‌ها در معرض دید قرار می‌گیرند، هوشمند و پاسخگوی صد درصد نیاز بازدیدکنندگان باشند. با بکارگیری رباتیک‌ها اقدامات نمایشگاهی دقیق‌تر و با حداقل خطا انجام شوند. با واقعیت‌افزوده خدمات و تجربیات نمایشگاهی لذت‌بخش‌تر شوند و با واقعیت مجازی، فضا و مکان برای مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه بی‌معنا شوند.

نگاه کشورها به شرایط حاکم، آینده آنها را رقم خواهد زد و امیدواریم اندیشمندان، متخصصان و فعالان صنعت نمایشگاه کشورمان با تمرکز بیشتر و تخصصی‌تر بر فرصت پیش آمده با تغییر ساختاری در فعالیت‌های خود به صنعت نمایشگاه همگام با جهان شتاب ببخشند و منتظر نمانند که ویروس کرونا یا هر تهدید غیرقابل پیش‌بینی دیگری برای آنها تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کند.

 

 

نویسنده: سعید قربانی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها