|
کدخبر: 315460

سفر/بیمه مسافرتی/آژانس مسافرتی

جبران خسارت در سفر / بیمه مسافرتی به چه عواملی بستگی دارد؟

با خرید بیمه مسافرتی، به ویژه برای سفرهای خارجی، می‌توانید از هزینه‌های جانبی و خسارت‌های احتمالی محافظت کنید و با آرامش بیشتری از سفر خود لذت ببرید. به عنوان مثال، بسیاری از بیمه‌های درمانی در طول سفر تحت پوشش بیمه مسافرتی قرار می‌گیرند.

گردشگری جبران خسارت در سفر  / بیمه مسافرتی به چه عواملی بستگی دارد؟

سفرها همواره شامل مواقع غیرمنتظره است. بدون توجه به مقصد شما، همیشه احتمال وقوع رویدادهای غیرمنتظره وجود دارد. بنابراین، بهتر است برای هر شرایطی آمادگی داشته باشید. هر چه مقصد سفر شما دورتر و شرایط سفرتان سخت‌تر باشد، شرایط پیچیده‌تر خواهد بود. برای مثال، فرض کنید قصد سفر به یک کشور خارجی مانند استرالیا را دارید. برای این منظور، باید ماه‌ها قبل از سفرتان مراحل آماده‌سازی را به خوبی انجام دهید، از جمله درخواست ویزا، خرید بلیط هواپیما، بسته‌بندی چمدان و غیره. در این فرایند، ممکن است در هنگام پرواز یا قبل از آن بلیط شما کنسل شود، وسایل و چمدانتان آسیب ببینند، یا به بیماری مبتلا شوید و غیره. در چنین شرایطی، بهتر است بیمه مسافرتی داشته باشید تا هزینه‌های خسارت وارد شده به شما جبران شود.

بیمه مسافرتی چیست؟

بیمه مسافرتی همانطور که از نامش پیداست یکی از انواع بیمه است که مسافر را در برابر حوادث و اتفاقات احتمالی در سفر محافظت می‌کند. ساختار این بیمه نیز شبیه به سایر بیمه‌هاست و بسته به اینکه شما کدام یک از خدمات را انتخاب کرده باشید، نوع بیمه و هزینه پرداختی متفاوت خواهد بود. جالب است بدانید که بیمه مسافرانی فقط برای مسافرانی صادر می‌شود که قصد سفر به خارج از کشور ایران را دارند. اگر می‌خواهید برای سفرهای داخلی بیمه مسافرتی تهیه کنید می‌توانید به سراع بیمه حوادث انفرادی یا گروهی بروید و از پوشش آنها در طول سفر بهره‌مند شوید. با بیمه مسافرت خارجی جبران هزینه‌های وارده در طول سفر به عهده‌ شرکت بیمه خواهد بود. البته سقف تعهدات، جزییات، شرایط عمومی و خصوصی بیمه‌نامه در میزان مبلغی که درنهایت به عنوان حق غرامت پرداخت می‌شود، تاثیر می‌گذارد.

انواع بیمه مسافرتی خارجی

بیمه نامه مسافرتی برای سفرهای خارجی در چند نوع صادر می‌شود. شما می‌توانید بیمه سفر خارجی برای یک کشور به خصوص تهیه کنید؛ البته برخی از شرکت‌های بیمه برای صدور بیمه‌های مسافرتی دسته‌بندی منطقه‌ای در نظر گرفته‌اند. در این نوع بیمه‌نامه مناطق سفر به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم شده و هزینه‌های تحت پوشش بیمه در هر منطقه متفاوت است.

نوع سوم بیمه مسافرتی خارجی که نسبت به بقیه، عام‌تر است تقسیم بیمه سفرهای خارجی به دو دسته کشورهای شنگن و کشورهای غیرشنگن است. بیمه مسافرتی شینگن برای سفر به کشورهای عضو شنگن صادر می‌شود. اگر شما این بیمه را دریافت نکرده باشید نمی‌توانید ویزا دریافت کنید. همچنین بیمه درمانی شنگن به این صورت است که نام کشور خاصی روی آن نوشته نمی‌شود و می‌توانید در کشورهای مختلف عضو از آن استفاده کنید.

قیمت بیمه مسافرتی برای سفرهای خارجی

به طور کلی قیمت بیمه مسافرتی به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان گفت تمامی بیمه‌ها یک قیمت یکسان دارند. در عین حال میزان مبلغی که شما موقع بروز خسارت از شرکت بیمه دریافت می‌کنید هم مطابق با مبلغ پرداختی اولیه محاسبه می‌شود. عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیمه‌نامه سفرهای خارجی شامل موارد زیر است:

  • کشور مقصد

احتمال وقوع خطر و شدت آن در کشورهای مختلف، متفاوت است. همین امر باعث شده تا شرکت‌های بیمه برای تسهیل روند تعیین حق‌بیمه و صدور بیمه مسافرتی، هر کدام از کشورهای جهان را در یکی از گروه‌های جغرافیایی طبقه بندی کنند. در نتیجه بسته به اینکه مقصد موردنظر شما در کدام یک از این مناطق قرار دارد، مبلغ بیمه‌نامه متفاوت خواهد بود.

  • طرح بیمه‌نامه

برای بیمه مسافرتی، طرح‌های مختلفی در نظر گرفته شده است که هریک خدمات متفاوتی دارند. برخی از بیمه‌نامه‌های مسافرتی شامل خدمات اضافه هستند که برای دریافت پوشش تکمیلی بیمه باید مبلغ بیشتری بپردازید.

  • سن مسافر

برای دریافت بیمه مسافرتی شینگن، سن مسافر از عوامل تعیین‌کننده قیمت است. هر شرکت بیمه‌گذار شرایط سنی به خصوصی را در نظر گرفته که معمول‌ترین آن‌ها شامل رده سنی تا ۱۲ سال، ۱۳ تا ۶۵ سال، ۶۶ تا ۷۶ سال، ۷۱ تا ۷۵ سال است. البته این رده بندی سنی برای همه شرکت‌های بیمه صادق نیست و می‌تواند متفاوت باشد. هرچه سن مسافر بیشتر شود، مبلغی که به‌عنوان حق بیمه باید پرداخت کند نیز افزایش پیدا می‌کند.

  • مدت اقامت و مدت اعتبار بیمه‌نامه

بیمه مسافرتی را می‌توانید برای بازه‌های کوتاه‌مدت یا بلندمدت خریداری کنید. اگر شما آدم پر سفری هستید بهتر است بیمه‌های بلندمدت شش ماهه و یک ساله را بخرید تا نیاز به تمدید نداشته باشید، اما اگر تاریخ سفرتان مشخص است و مدام به کشورهای خارجی نمی‌روید بهتر است به سراغ خرید بیمه در همان بازه تاریخی سفرتان بروید تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

  • سقف تعهدات بیمه‌نامه

منظور از سقف تعهدات، بیشترین مبلغی‌ است که شرکت بیمه در زمان وقوع خسارت به شما پرداخت می‌کند. برای مثال اگر سقف تعهدات بیمه‌گر برای پرداخت هزینه‌های بیمارستانی دو هزار یورو باشد اما کل هزینه‌های به مبلغ سه هزار یورو تمام شود، شرکت بیمه فقط مسئول پرداخت مبلغ دو هزار یورویی است که متعهد شده است. هرچه سقف تعهدات بیشتر باشد، هزینه بیمه‌نامه نیز افزایش می‌یابد.

منبع: همشهری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها