|
کدخبر: 314740

شهر کرمانشاه/بافت تاریخی/ بخش خصوصی

تکیه معاون الملک با بودجه ۴۰ میلیارد ریالی ساماندهی میشود/ گذرگردشگری در کرمانشاه

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه اعلام کرد که در سال گذشته برای سامان‌دهی و مرمت تکیه معاون الملک کرمانشاه مبلغ ۱۵ میلیارد ریال هزینه شده است. وی افزود که پس از مذاکرات با وزارتخانه، مبلغ ۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای سامان‌دهی این مجموعه تصویب شده است.

گردشگری تکیه معاون الملک با بودجه ۴۰ میلیارد ریالی ساماندهی میشود/ گذرگردشگری در کرمانشاه

 در برنامه رادیویی در شهر کرمانشاه، داریوش فرمانی در تاریخ ۱۳ آذرماه درباره احیاء و سامان‌دهی بافت تاریخی کرمانشاه اظهار نمود که هر سال با استفاده از اعتبارات موجود و حضور بخش خصوصی، تعدادی از بناها احیا می‌شوند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه با بیان اینکه حفاظت از آثار و ابنیه تاریخی رسالت ما است و سالانه اعتباراتی به آن اختصاص می‌یابد، افزود: با توجه به اینکه اعتبارات دولتی در مقابل تعداد آثار ناچیز است، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی یکی از راهکارهای مهم برای احیای بناهای تاریخی است و الان حدود ۱۰ بنا مرمت شده در سطح شهر کرمانشاه در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته‌اند که با سرمایه‌گذاری به مجموعه‌های اقامتی و پذیرایی تبدیل شده‌اند.

او در خصوص وضعیت تکیه معاون الملک و وضعیت رطوبت موجود در آن که برای این بنا آسیب رسان است، گفت: سال گذشته بیش از ۱۵ میلیارد ریال هزینه مرمت بخش‌هایی از تکیه شده است.

فرمانی با تاکید بر اینکه حفاظت از تکیه معاون الملک یکی از اولویت‌های اداره‌کل است، افزود: حدود ۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای سامان‌دهی آب‌های زیر زمینی تکیه معاون الملک در وزارتخانه مصوب شده است که اگر تخصیص آن انجام شود با توجه به اینکه مطالعات آن کامل انجام شده است، امسال کار را شروع می‌کنیم.

او تصریح کرد: هرچند که این کار باید در گذشته انجام می‌شد، اما امیدواریم با تخصیص اعتبارات بتوان آن را به انجام رساند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در ادامه اظهار کرد: شهرداری‌، سازمان راه و شهرسازی، استانداری و فرمانداری‌ها باید در کنار میراث‌فرهنگی برای سامان‌دهی و احیای بافت تاریخی شهر کرمانشاه کمک کنند.

او افزود: در حال حاضر ۱۰۰ بنای تاریخی ثبت شده در کرمانشاه وجود دارد که علاوه بر آن ۱۰۰ بنای دیگر در این شهر شناسایی شده است که برای ثبت آنها باید اقدام شود.

فرمانی گفت: برای احیا و باز زنده‌سازی این بناها در بحث تغییر کاربری متناسب با شأن بنا و اثر مجوزهای لازم برای سرمایه‌گذاری در این بناها و تغییر کاربری گردشگری و فرهنگی با شرط حفظ بنا داده می‌شود.

او با اشاره به اینکه بیشتر این بناها مالک خصوصی دارند، گفت: اعتبارات خوبی از سوی وزارتخانه برای مرمت این بناها داده می‌شود و مالکین می‌توانند از اعتبارات بلا عوض برای مرمت استفاده کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه با اشاره به اینکه میراث‌فرهنگی الزامی برای تملک این بناها ندارد، گفت: با نظارت کارشناسان میراث‌فرهنگی می‌توانیم به احیای این بناها کمک کنیم.

او در ادامه گفت: ما در بافت تاریخی کرمانشاه به دنبال سامان‌دهی و مرمت بخشی به عنوان گذر گردشگری تاریخی هستیم.

فرمانی در ادامه معرفی نا مناسب مسیرهای دسترسی به آثار تاریخی داخل شهر کرمانشاه را یکی دیگر از مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: از شورای اسلامی شهر و شهرداری درخواست داریم که نصب تابلوهای معرفی آثار تاریخی برای آشنایی گردشگران را در دستور کار قرار دهند.

 

منبع: میراث آریا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها