|
کدخبر: 313013

کاروانسرای گویجه بئل /صنایع دستی/اداره کل میراث فرهنگی

کاروانسرای جهانی به بخش خصوصی واگذار شد

در راستای خصوصی سازی و مرمت آثار تاریخی توسط بخش خصوصی کاروانسراهای دوره صفوی و دوره‌های دیگر در سطح کشور به صورت مجموعه توسط میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دستور کار قرار گرفت و برابر ارزیابی‌های انجام شده ۵۴ کاروانسرای سراسر کشور از جمله کاروانسرای گویجه بئل جزو آثار جهانی در یونسکو به ثبت رسید.

گردشگری کاروانسرای جهانی به بخش خصوصی واگذار شد

با امضای تفاهم نامه‌ای با حضور معاون صندوق احیاء صنایع دستی، بناهای تاریخی و فرش کشور، مدیر پروژه‌های صندوق احیاء صنایع دستی، بناهای تاریخی در شمال‌ غرب کشور، نماینده اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌ شرقی بنای تاریخی کاروانسرای گویجه بئل تحویل بخش خصوصی شد.

معاون صندوق احیاء صنایع دستی، بناهای تاریخی و فرش کشور در این مراسم با اشاره به اینکه در سطح کشور ۵۴ کاروانسرای تاریخی دوره صفویه توسط یونسکو به ثبت جهانی رسیده است، گفت: سهم استان آذربایجان‌ شرقی از این ثبت جهانی ۴ بنا " کاروانسرای گویجه بئل، جمال‌آباد میانه و خواجه نظر جلفا و همچنین کاروانسرای یام مرند که بلافاصله بعد از مرمت به جمع ثبت جهانی اضافه خواهد شد.

جابر نوروزی، مدیر پروژه‌های صندوق احیاء صنایع دستی، بناهای تاریخی در شمال غرب کشور نیز در این مراسم با اشاره به اینکه کاروانسرای گویجه بئل به صورت جزئی نیازمند مرمت می‌باشد گفت: بعد از مرمت این بنای تاریخی واگذاری آن از طریق صندوق احیای کشوری به صورت مزایده کشوری برگزار و برنده مزایده "محمد محمدی" به عنوان بهره بردار اصلی معرفی شد.

وی گفت: برای مرمت کامل مجموعه کاروانسرای گویجه بئل حدود ۴۰ میلیارد ریال هزینه لازم است که از طریق برنده مزایده به مدت دو سال طبق تفاهم نامه‌ای که امضا شد به صورت ماهانه با مبالغی آغاز و بعد از مرمت کامل برای مدت ۲۳ سال جهت کاربری خدماتی و تجاری این کاروانسرا توسط بخش خصوصی به بهره برداری خواهد رسید.

محمد محمدی، سرمایه گذار بخش خصوصی کاروانسرای گویجه بئل نیز در این مراسم گفت: در راستای ثبت جهانی اهر به عنوان شهر جهانی ورنی، طرح کاروانسرا به کاروانسرا ( از گویجه بئل تا کاروانسرای اوچ دکانلار اهر) کاروانسرای گویجه بئل با هدف ایجاد مجتمع تجاری، خدماتی، رفاهی و اقامتی با برآورد اولیه ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه برای آماده سازی این مجتمع انجام شد.

وی افزود: در صورت آماده سازی و بهره‌برداری از کاروانسرای گویجه بئل برای ۵۰ تا ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فرصت اشتغال فراهم می‌شود و طبق تخمین هر روز ۵۰۰ نفر بازدید کننده از این مجتمع خواهیم داشت که در کنار ارائه خدمات تجاری و رفاهی برنامه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی، تورهای گردشگری و غیره به همراه ایجاد غرفه‌های محصولات شهرهای ملی و جهانی که در ایران به ثبت رسیده‌اند ایجاد خواهد شد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها