|
کدخبر: 313118

گردشگری/صنایع دستی/میراث فرهنگی

استقبال ۲۹۱ میلیون دلاری ایرانیان مقیم خارج از گردشگری

حدود یکهزار و ۵۰۰ فرصت سرمایه گذاری در عرصه گردشگری سراسر کشور شناسایی شده که از این شمار ۲۱۰ بسته انتخاب و برای ارائه در همایش بین‌المللی سرمایه گذاری نهایی شد.

گردشگری استقبال ۲۹۱ میلیون دلاری ایرانیان مقیم خارج از گردشگری

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم ۲۹۱ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی از سوی ایرانیان مقیم خارج در عرصه گردشگری جذب شده است.

 علی‌اصغر شالبافیان روز سه‌شنبه پس از بازدید از افتتاح هتل ۱۶۰ تخت خوابی شیراز در جمع خبرنگاران افزود: ورود این حجم سرمایه گذاری از سوی ایرانیهای مقیم خارج به گردشگری کشور نسبت به یک دهه قبل (۹۱) بیش از ۱۰ برابر رشد را نشان می‌دهد که نشان دهنده استقبال ایرانیان مقیم خارج کشور برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری است.

وی اظهار کرد: استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور در دستورکار وزارت میراث فرهنگی قرار دارد و یکی از مهمترین برنامه‌ها شناسایی ایرانیان خارج از کشور متعلق به هر استان برای سرمایه گذاری در گردشگری ان استان است که تا کنون فارس، بوشهر، مازندران، اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی به خوبی از این ظرفیت استفاده کرده‌اند.

شالبافان ادامه داد: با پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی ذیل شورای ایرانیان خارج از کشورکه به ریاست رئیس جمهور تشکیل شده کمیته مستقل گردشگری تصویب شد و هفته گذشته با حضور وزیر میراث فرهنگی نخستین جلسه خود را برگزار کرد.

وی اضافه کرد: ایرانیان خارج از کشور همچنین ظرفیت خوبی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور به جهانگردان دارند که استفاده از آن در دستور کار قرار دارد.

تصویب ۲۱۰ بسته سرمایه گذاری گردشگری برای ارائه به سرمایه‌گذاران خارجی

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: حدود یکهزار و ۵۰۰ فرصت سرمایه گذاری در عرصه گردشگری سراسر کشور شناسایی شده که از این شمار ۲۱۰ بسته انتخاب و برای ارائه در همایش بین‌المللی سرمایه گذاری نهایی شد.

شالبافیان بیان کرد: مجوز برخی از این بسته‌های پیشنهادی گردشگری نیز به صورت بی‌نام از سوی استانداری‌ها صادر شده و همه مراحل اداری آن طی شده و آماده سرمایه گذاری است.

وی عنوان کرد: مهمترین گروه های هدف در ارائه این بسته‌های سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور هستند.

اجرای بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ زیرساخت گردشگری در ایران 

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ پروژه گردشگری در کشور با سرمایه‌گذاری بیش از  ۳۷۰ هزار میلیارد تومان در حال ساخت است.

شالبافیان افزود: از این بین ۱۸۷ پروژه با حجم سرمایه گذاری حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان متعلق به فارس است که مهمترین آنها سه هتل پنج ستاره و پنج هتل چهار ستاره است که در آینده نزدیک افتتاح می‌شود.

وی درباره برنامه های دولت برای تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاران گردشگری، گفت: یکی از برنامه‌ها برای تشویق سرمایه گذاری در این بخش که در برنامه هفتم توسعه نیز تصویب شد امکان در نظر گرفتن کاربری های ترکیبی در فضاهای گردشگری است که امکان تجاری، اداری و مسکونی در کنار کاربری‌های گردشگری را فراهم می‌کند و به گونه ای تامین مالی از محل پروژه گردشگری محسوب می‌شود ومشوق خوبی برای ورود سرمایه گذاران به حوزه گردشگری است.

شالبافیان افزود: فروش و پیش فروش برخی از بخش های تاسیسات گردشگری و امکان بهره‌برداری فازبندی آنها مشوقی دیگر برای سرمایه گذاران این بخش است و همچنین به بهره برداری زودتر طرح های نیمه تمام نیز کمک می‌کند

رشد ۴۰ درصدی ورود جهانگردان به ایران

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره ورود گردشگران خارجی به کشور، گفت: در هفت ماه نخست امسال ورود گردشگران خارجی به کشور نسبت به مدت مشابه گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

شالبافیان توضیح اذعان کرد: در نیمه دوم ۱۴۰۱ وقوع اغتشاشات در کشور بر کاهش ورود گردشگران خارجی به کشور اثرگذار بود اما از اسفند ماه دوباره روند روبه رشدی را در گردشگری داشتیم و امسال تا کنون شاهد رشد قابل توجهی در این زمینه بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه با این وجود میزان گردشگرپذیری کنونی متناسب با ظرفیت‌های کشور نیست، گفت: بخشی از ظرفیت ورودی در ارتباط با همسایگان پیگیری شده و با اقدامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعال شده است.

شالبافیان اظهار کرد: امید است با برنامه های دولت شاهد نتیجه بخش بودن برنامه‌های سیاست تنوع بازار و تسهیل تردد گردشگران خارجی با خودرو باشیم.

وی عنوان کرد: تاکنون ورود گردشگران خارجی باخودور برای کشورهای عراق و ترکیه به نتیجه رسیده و برای ارمنستانی‌ها نیز تا ماه آینده اعلان عمومی می‌شود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: تحلیل ما این است که به جهت ماندگاری بیشتر گردشگران در سفر با خودرو شخصی و منحصر نشدن این سفر در چند استان خاص، تسهیلگری دنبال شده می‌تواند رونق گردشگری خارجی را برای مقاصد بیشتری از کشور به همراه داشته باشد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها